تصور عمومی بر این است که مو قرمزها آدم‌هایی جوشی هستند، اما مطالعات نشان می‌دهد وقتی وارد مطب دندانپزشک می‌شوند جوشی بودن به ترس و نفرت تبدیل می‌شود. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که مو قرمز‌ها دارای ژنی خاص هستند که باعث می شود بیشتر از دندانپزشک وحشت داشته باشند.

محققین در این مطالعه از 144 نفر استفاده کردند که 67 نفر آن‌ها مو قرمز و 77 نفر آن‌ها مو مشکی بودند. شرکت‌کنندگان به پرسشنامه‌‌ای در خصوص ترس از دندانپزشک پاسخ دادند و محققین از آن‌ها نمونه خون گرفتند تا بعدا ژنتیک آن‌ها را بررسی کنند. احتمال داشتن ترس از دندانپزشک برای افرادی که یک ژن خاص به نام MC1R داشتند، نسبت به دیگر افراد دو برابر بود و از 85  نفر مو قرمزی که در این مطالعه شرکت داشتند، 65 نفر دارای این ژن بودند. 

به گفته‌ی محققین ممکن است که مو قرمزهایی که این ژن را دارند به بعضی داروهای مسکن مقاوم باشند. این یعنی این‌که احتمالا تجربه‌ای که مو قرمزها از دندانپزشکی دارند نسبت به تجربه‌ی دیگران دردناک‌تر است و این روی دیدی که به دندانپزشکی دارند تاثیر می‌گذارد؛ و به ترس و وحشت منجر می‌شود. مو قرمز باشیم یا نباشیم، اکثر ما یک یا دو بار از روی ترس مراجعه به دندانپزشک را به تعلیق انداخته‌ایم. 

مطالعات اخیر نشان می‌دهد بیماری‌های دهان و دندان می‌توانند به مشکلات دیگری مثل بیماری‌های قلبی عروقی، سکته و دیابت نوع 2 منجر شوند. اگر مدت زیادی از بار آخری که به دندانپزشک مراجعه کرده‌اید گذشته است، احتمالا از تجربه‌‌ی جدیدتان متعجب خواهید شد. دندانپزشکی مثل گذشته با درد همراه نیست و داروهای بی‌حسی بسیار قوی‌تر شده‌اند. 


مو قرمزها باید زمانی وقت دندانپزشکی بگیرند که شرایط برای‌شان ایده‌آل باشد.

روش‌هایی برای کاهش ترس از دندانپزشک

  • زمان مناسب وقت بگیرید: زمانی وقت بگیرید که شرایط برای‌تان ایده‌آل باشد. برای مثال اگر صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوید، صبح زود وقت دندانپزشک نگیرید. 
  • شب قبل آماده شوید: بهتر است شب قبل زود بخوابید و اگر خواب‌تان نبرد، یک قرص خواب‌آور ضعیف مصرف کنید. 
  • صحبت کنید: یک لیست از چیزهایی که در دندانپزشکی آزارتان می‌دهد تهیه کنید. ممکن است از کارهای دردناکی که دندانپزشک قرار است انجام دهد وحشت داشته باشید؛ یا از این‌که داخل اتاق دندانپزشکی روی هیچ چیز تسلط ندارید اذیت شوید. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که از ابتدا با دندانپزشک در خصوص این مسائل صحبت کنید تا او هم بتواند به کاهش ترس شما کمک کند. 
  • حواس‌تان را پرت کنید: این روزها مطب‌ دندانپزشک‌ها پیشرفته شده‌اند و در آن‌ها به بیماران هدفون، MP3 پلیر و حتی هدست‌های واقعیت مجازی داده می‌شود تا بیماران سرگرم شوند و دندانپزشک کارش به راحتی انجام دهد. اگر مطبی که می‌روید چنین امکاناتی ندارد، هدفون‌تان را همراه بیاورید و با استفاده از موبایل موسیقی گوش کنید. به این شکل صداهای ترسناک دستگاه‌های دندانپزشکی را نمی‌شنوید و با شنیدن موسیقی آرامش‌بخش، حس بهتری خواهید داشت.


منبع : Rodalewellness