استفاده از عایق‌های صوتی زیر کفپوش باعث می‌شود صدای حاصل از تلویزیون، ضبط صوت و صحبت کردن یا صدای پا و تکان دادن مبلمان به طبقات پایین نرود. اگر مشکل فقط منتقل شدن صدا باشد، قرار دادن عایق‌های صدا زیر کفپوش آن را حل می‌کند. لایه‌‌ی رویی کفپوش را بردارید تا کف را ببینید. اگر قرار است خانه را موکت کنید، به قرنیز‌ها دست نزنید و بگذارید سرجای‌شان بمانند. برای انواع دیگر کفپوش، باید قرنیز‌ها را باز کنید و سپس عایق صدا را زیر کفپوش نصب کنید، چون به این شکل ارتفاع کفپوش کمی بالا می‌آید و باید قرنیز را از نو نصب کنید. 

اول صفحه‌های عایق صدا را قرار دهید و آن‌ها را خوب کنار هم سفت کنید تا مطمئن شوید درز ندارند. سپس یک لایه تخته‌های نئوپان را که در هم چفت می‌شوند روی عایق‌ها قرار دهید. حالا می‌توانید کفپوش را روی آن‌ها نصب کنید. 


انواع کفپوش و آکوستیک

از آن‌جایی که عایق صدا بودن کفپوش رابطه‌ی مستقیم با مواد اولیه‌ی آن دارد، کفپوش‌های ضخیم بیشتر عایق صدا هستند. برای مثال، وینیل نرم از وینیل معمولی تاثیر بیشتری دارد. می‌توانید ورقه‌های وینیل را روی دو لایه عایق صدا و ورقه نئوپان قرار دهید و با استفاده از نوار چسب دو طرفه، آن‌ها را بچسبانید. هم‌چنین موکت‌ باکیفیت گران‌قیمت بهتر از موکت‌ بی‌کیفیت از پخش شدن صدا جلوگیری می‌کند. این مسئله که موکت تمام کف خانه را می‌گیرد و تا لبه‌ی قرنیز ادامه دارد، باعث می‌شود صدای کشیده شدن مبلمان روی کف به‌وجود نیاید. 


در کفپوش چوبی پنل آکوستیک زیر تخته‌های نئوپان قرار می‌گیرد و سپس لایه‌ی زیرین کفپوش و لایه‌ی رویی آن روی کفپوش قرار می‌گیرند.

آکوستیک کردن کفپوش چوبی

استفاده از ترکیب پنل آکوستیک و یک لایه ورقه نئوپان گزینه‌ای عالی برای عایق کردن محسوب می‌شود. پنل آکوستیک زیر ورقه نئوپان قرار می‌گیرد و سپس کفپوش روی آن قرار می‌گیرد. 


عایق کردن کفپوش موکت

اگر می‌خواهید کف اتاقی  را آکوستیک کنید که قرار است رویش موکت شود، اول باید روی محیط اتاق نوارهای چوبی زیرسازی نصب کنید سپس پنل‌های آکوستیک را بین آن‌ها قرار دهید طوری که به نوارهای چوبی زیرسازی بچسبند. حالا روی نوارهای چوبی نوارهای بدون میخ نصب کنید و سپس کف را موکت کنید. 


جلوگیری کردن از انتقال صدا

صدا با لرزش اشیاء ایجاد می‌شود. سفت و محکم ساختن اتاق تا حد زیادی میزان صدایی که منتقل می‌شود را کاهش می‌دهد. استفاده از مواد آکوستیک برای اضافه کردن حجم به سازه‌ها توانایی‌ آن‌ها در جذب صدا را افزایش می‌دهد. 

المان‌های ساختاری صدا را حمل می‌کنند، پس ایجاد یک مرز بین آن‌ها باعث می‌شود صدا بین‌شان منقل نشود. استفاده از مواد درزگیر آکوستیک می‌تواند المان‌های ساختاری را ایزوله کند. لبه‌های دیوارها و کفپوش را درزگیری کنید تا صدا به اتاق‌های دیگر منتقل نشود. 


منبع : Diynetwork