دکوراسیون با رنگ‌های مختلف زینت دهنده‌ی کلاس‌های مهد کودک است، اما می‌توانید از دیوارهای کلاس استفاده آموزشی هم ببرید. بنابر گفته‌ی انجمن ملی آموزش کودکان، افراط در طراحی دکوراسیون حواس بچه‌ها را پرت می‌کند. دکوراسیون کلاس مهد کودک را طوری طراحی کنید که به یادگیری کمک کند.


از آثار دانش‌آموزان استفاده کنید

پاتریشیا تار استاد تربیت مدرس در مقاله‌ای برای انجمن ملی آموزش کودکان می‌نویسد: دکوراسیون کلاس مهد کودک نشان دهنده‌ی چیزهایی است که مربی در امر آموزش برای آن‌ها ارزش قائل است. با استفاده از کارهایی که بچه‌ها با دست خود درست کرده‌اند در واقع نشان می‌دهید که به تلاش آن‌ها اهمیت می‌دهید. شما به آن‌ها اجازه می‌دهید چیزهایی را که از موضوعات مطرح شده در کلاس فهمیده‌اند به نمایش بگذارند. برای این کار از آثاری استفاده کنید که نمایانگر خلاقیت دانش‌آموز باشد نه از آن آثاری که شامل بریدن و چسباندن می‌شود و همگی به یک شکل هستند. به‌عنوان مثال، از پروژه‌هایی استفاده کنید که خود بچه‌ها طراحی کرده‌اند، نه آن صفحاتی که یک شکل چاپ شده دارد، و بچه‌ها فقط کار رنگ‌آمیزی آن را انجام داده‌اند. این نوع کارهای دانش‌آموزی باعث تشویق خلاقیت می‌شود.


دکوراسیون را به‌روز کنید

استفاده از تم‌های مرتبط با هر فصل در دکوراسیون کلاس مهد کودک ایده‌ی بسیار عالی است. می‌توانید از تم‌های مرتبط با هر ماه نیز استفاده کنید. تعطیلات هر فصل هم می‌تواند الهام بخش شما در تعویض دکوراسیون کلاس مهد کودک باشد. تم‌های فصلی می‌توانند با استانداردهای علمی از لحاظ هواشناسی در ارتباط باشند. به‌عنوان مثال، در فصل پر باران بهار می‌توانید از یک مدل ساده تبدیل آب به ابر بر روی یک دریاچه استفاده کنید. 


برای طراحی مهد کودک از دکوراسیونی استفاده کنید که با برنامه‌ی آموزشی مرتبط باشد.

دکوراسیون را با برنامه‌ی آموزشی مرتبط کنید

از دکوراسیونی استفاده کنید که با برنامه‌ی آموزشی مرتبط باشد. برخی از وسایل تزئینی بازاری می‌تواند در با برنامه‌ی آموزشی در ارتباط باشد به شرطی که اطلاعات آن دقیق، و اصطلاحات آن با برنامه‌ی آموزشی یکسان باشد . می‌توانید از پوسترها و عکس‌هایی که دارای شکل‌های دوبعدی و سه بعدی استاندارد هستند استفاده کنید. برای این که دکوراسیون معنادار باشد، باید اسم‌هایی که روی شکل‌ها نوشته شده مطابق با آن چیزهایی باشد که به بچه‌ها آموزش می‌دهید. پوسترهای کلمات یکی از متداول‌ترین المان‌های دکوراسیون در کلاس‌های مهد کودک است که برای آشنایی با کلمات پرکاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک محیط پر از پوستر حاوی کلمات بر روی سواد خواندن تاکید دارد، که بچه‌ها باید به آن دست یابند. در طراحی دکوراسیون کلاس از پوسترهای کلمات بی ربط استفاده نکنید. این نوع پوسترها را در جایی نصب کنید که بچه‌ها بتوانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند.


مواردی که باعث حواس‌پرتی می‌شوند را کم کنید

اگر کل دیوار را پر از المان‌های تزئینی نکنید و بخش‌هایی از آن را خالی بگذارید، قطعات نصب شده بر روی آن بهتر دیده می‌شوند. پر کردن دیوار از پوسترها و قطعات فقط باعث حواس‌پرتی بچه‌ها می‌شود و تصاویر رنگی در هم ترکیب شده و کم‌تر دیده می‌شوند. شما می توانید به‌جای آن از پس زمینه‌هایی با رنگ خنثی استفاده کنید تا پوسترهای مهم بیشتر جلب توجه کند. به‌عنوان مثال، آثار بچه‌ها بر روی یک دیوار خنثی بدون حاشیه‌ها و تزئین‌هایی که باعث حواس‌پرتی می‌شوند، بیشتر به چشم می‌آید. به احتمال زیاد وقت نمی‌کنید هر ماه یا هر فصل کل دکوراسیون کلاس را عوض کنید؛ اما برخی از بخش‌ها را هر چند وقت یک‌بار عوض کنید تا کلاس مهد کودک تر و تازه و جذاب به نظر برسد.


منبع : Ehow