اگر می‌خواهید باتری خودرو را تعویض یا اندازه‌ی آن را تغییر دهید، یا این‌که می‌خواهید یک سیستم انرژی بازیافتی روی خودرو نصب کنید، دانستن اندازه‌ی مناسب سیم و کابل باتری خودرو اهمیت زیادی دارد و روی میزان ورودی و خروجی الکتریسیته به باتری اثر مستقیم می‌گذارد. 


سیستم‌های انرژی بازیافتی

بیشتر باتری‌هایی که برای سیستم‌های انرژی بازیافتی استفاده می‌شوند سیم‌های کوتاه دارند و 6،12 یا 24 ولت هستند. معمولا، برای متصل کردن باتری به مدارهای سیستم‌های انرژی بازیافتی مثل انرژی خورشیدی یا باد از سیم‌های گیج 8 استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌شود از سیم جوش 2 برای این‌ کار استفاده کنید، اما این نوع سیم از سیم‌های معمولی گران‌تر است. 


جنس سیم

جنس سیم که ممکن است آلومینیوم، مس، نقره یا دیگر فلزات باشد، روی اندازه‌ی کابل باتری تاثیر می‌گذارد. سیم‌های مسی بیش از همه برای باتری و سیستم‌های الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته می‌توانید از سیم‌های دیگر مثل سیم‌های نقره‌ای هم استفاده کنید که عملکرد بهینه‌تری دارند. این مسئله بیشتر به پروژه‌ای که می‌خواهید اجرا کنید و نیازهای آن بستگی دارد. 


نکات دیگر

معمولا اندازه‌ی سیم و کابل با توجه به میزان آمپر سیستم باتری و طول مورد نیاز کابل برای رسیدن از نقطه‌ی A به نقطه‌ی B تعیین می‌شود. استفاده از جدول اندازه‌ی سیم و کابل می‌تواند به شما در داشتن انتخابی مناسب کمک کند. 


عوض کردن باتری

برای عوض کردن باتری خودرو پیش از هر چیز باید خودرو را خاموش کنید. حالا با استفاده از یک آچار پیچ‌های کابل باتری را باز کنید و اول کابل منفی و سپس کابل مثبت را باز کنید. بهتر است هنگام انجام این کار دستکش ایمنی به دست داشته باشید. حالا پیچ‌های بست باتری را باز کنید و سپس آن را از جایش خارج کنید. باتری جدید را داخل جای آن قرار دهید و کابل‌ها و بست را به آن متصل کنید. دیگر  می‌توانید خودرو را روشن کنید؛ اما اگر خودرو روشن نشد سراغ کابل‌ها بروید، چون احتمالا آن‌ها را جا به جا یا شل نصب کرده‌اید.


منبع : Ehow