معمولا نمی‌توان برای همه‌ی بیماران یک نسخه تجویز کرد، اما به طورکلی پس از جراحی زیبایی بینی سه دارو تجویز می‌شود که عبارتند از مسکن، داروهای ضد تهوع و آنتی بیوتیک. 


داروهای مسکن 

این داروها را زمانی مصرف کنید که به آن‌ها نیاز دارید. پیشنهاد ما این است که فقط در صورت نیاز داروی مسکن مصرف کنید، چون این داروها اثرات جانبی نامطلوبی چون یبوست، خواب آلودگی و بی‌حالی را با خود دارند.


داروهای ضد تهوع

این داروها را از روز اول تا سوم پس از جراحی زیبایی بینی استفاده کنید و بعد از آن فقط اگر لازم شد مصرف کنید. داروهای بی‌هوشی تغییرات زیادی کرده‌اند. سال‌ها پیش داشتن تهوع پس از جراحی یک امر عادی بود. امروزه داروهای بی‌هوشی حاوی مقداری مواد ضد تهوع هستند، بنابراین شاید بلافاصله پس از جراحی زیبایی بینی حالت تهوع نداشته باشید. اما برخی از بیماران در روز اول پس از جراحی زیبایی بینی حالت تهوع دارند، بنابراین برای احتیاط، جراح پلاستیک یک داروی ضد تهوع هم تجویز می‌کند. پیشنهاد ما این است که در یکی دو روز اول پس از جراحی داروی ضد تهوع مصرف کنید و پس از آن در صورت نیاز از آن استفاده کنید.


داروهای آنتی‌بیوتیک

جدا توصیه می‌کنیم که دوره‌ی مصرف آنتی‌بیوتیک را کامل کنید. جراح پلاستیک در طی مشاوره‌ی جراحی زیبایی بینی در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها با شما صحبت خواهد کرد و نوعی را که مناسب شماست برای‌تان تجویز خواهد کرد. به نفع شماست که آنتی‌بیوتیک‌ها را طبق نسخه مصرف کنید و فکر نکنید که این داروها را می‌توانید به صورت اختیاری مصرف کنید. آنتی‌بیوتیک‌ها نقش مهمی در کاهش احتمال بروز عفونت پس از جراحی زیبایی بینی دارند. عفونت موضوعی بسیار جدی است و می‌تواند سلامت و نتیجه‌ی جراحی را تحت تاثیر قرار دهد. اگر از مصرف آنتی‌بیوتیک بیزار هستید لطفا با جراح پلاستیک خود در این باره صحبت کنید.


روز اول پس از جراحی زیبایی بینی می‌توانید یک دوز داروی ضد تهوع به اضافه‌ی آنتی بیوتیک مصرف کنید.

به طور خلاصه نحوه‌ی مصرف داروها پس از جراحی زیبایی بینی باید به صورت زیر باشد:

روز اول: روز جراحی زیبایی بینی که از بیمارستان مرخص می‌شوید و به خانه برمی‌گردید

  • یک دوز داروی ضد تهوع به اضافه‌ی آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  • یک دوز داروی مسکن فقط در صورت نیاز مصرف کنید.
روز دوم: روز پس از جراحی زیبایی بینی  و چهار روز بعد از آن
  • داروی ضد تهوع به علاوه‌ی سه عدد آنتی بیوتیک طبق نسخه مصرف کنید.
  • تنها در صورت نیاز از داروی مسکن استفاده کنید.

مقابله با استفراغ

اگر داروی ضد تهوع را مصرف کردید، ولی باز هم استفراغ ادامه داشت:

  • از قرص شیاف ضد تهوع استفاده کنید. می‌توانید این قرص‌ها را از داروخانه محل و بدون نسخه تهیه کنید.
  • اگر پس از استفاده از شیاف ضد تهوع، استفراغ ادامه داشت با پزشک خود تماس بگیرید و نظر او را جویا شوید.

مقابله با درد

همان‌طور که قبلا گفتیم اگر داروی مسکن مصرف نکنید حال بهتری خواهید داشت، پس در صورت نیاز از آن استفاده کنید. اگر احساس ناراحتی می‌کنید می‌توانید:

  • تیلنول معمولی مصرف کنید و ببینید کافی است یا خیر
  • اگر کفایت نکرد همان مسکن تجویز شده را مصرف کنید، اما هر چه زودتر مصرف آن را قطع کنید


منبع : 8west