تقریبا از هر 25 نفر یک نفر از دندانپزشکی وحشت دارد. اما تا به حال در خصوص روش‌های غلبه کردن بر این ترس شنیده‌اید؟ این روش‌ها می‌توانند جراتی که نیاز دارید را به شما بدهند. دندانپزشکی خوب که می‌تواند کاری کند تا احساس راحتی داشته باشید همیشه می‌تواند موثر باشد. اما پیشرفت‌های پزشکی هم می‌توانند در آرام کردن، کاهش اضطراب و درد موثر باشند. 


تزریقات بدون درد

اگر از سوزن می‌ترسید، می‌توانید از ژل و اسپری بی‌حسی برای بی‌حس کردن دهان استفاده کنید. مواد بی‌حسی برای دهان‌هایی که بیش از حد حساس هستند می‌توانند مفید باشند. مطالعات نشان می‌دهد این سرعت تزریق کردن است که به درد منجر می‌شود، نه سوزن. امروزه بعضی دندانپزشکان از دستگاهی خودکار برای تزریق کردن داروهای بی‌حسی استفاده می‌کنند که این کار را سریع و بدون درد انجام می‌دهد. بیشتر بیماران می‌گویند که این روش درد کمتری دارد. 


تجربه‌ای آرامش‌بخش

بعضی دندانپزشکان سعی می‌کنند شما را از فضای دندانپزشکی بیرون و به جایی دیگر ببرند. استفاده از عینک مجازی برای پرت کردن حواس بیمار می‌تواند روشی موثر باشد و دندانپزشک هم می‌تواند کارش را انجام دهد. واقعیت مجازی بیمار را از آن موقعیت خارج می‌کند. به این شکل احتمالا خاطرات کمتری از تجربه‌ای که داشته‌اید به یادتان می‌ماند و این باعث می‌شود بار بعدی هم راحت‌تر نزد دندانپزشک بروید. 

بعضی دندانپزشکان در مطب از آروماتراپی و دستگاه صدا استفاده می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد بوی پرتقال و اسطوخودوس می‌تواند آرام‌بخش باشد و باعث درمان اضطراب شود. به‌جای صدای دریل و بوی مکانیکی فلزات ابزار دندانپزشک، می‌توانید صدای نسیم را بشنوید و بوی اسطوخودوس استشمام کنید. 


دندانپزشک از گاز نیتروس اکسید یا همان گاز خنده برای داشتن آرامش کامل بیمار استفاده می‌کند.

آرامش کامل

بعضی دندانپزشکان از گاز نیتروس اکسید استفاده می‌کنند که در واقع همان گاز خنده است. آن‌ها کاری می‌کنند که در مدت زمانی که در حال کار کردن روی دهان و دندان بیمار هستند، او گاز را از طریق بینی استشمام کند. البته پس از تمام شدن کار دندانپزشک به حالت عادی باز می‌گردید و می‌توانید به سلامت تا خانه رانندگی کنید. 

اگر دندانپزشک بخواهد دارویی قوی‌تر استفاده کند، ممکن است برای‌تان داروهای آرام‌بخش تجویز کند که شب قبل و یک ساعت قبل از مراجعه به مطب مصرف کنید. به این شکل بیمار شب قبل بهتر می‌خوابد و با آرامش بیشتری به مطب می‌آید. هم‌چنین دندانپزشک ممکن است از بیهوشی آی وی استفاده کند، روشی که در آن فرد کاملا بیهوش نمی‌شود، اما در آرامش کامل به سر می‌برد. با این‌که در این حالت بیمار پس از تمام شدن کار دندانپزشک چیز زیادی به خاطر نخواهد آورد، می‌تواند سوالات او را پاسخ دهد و درخواست‌هایش را انجام دهد. 

روش دیگری که رواج چندانی ندارد هیپنوتیزم کردن بیمار است. با هیپنوتیزم می‌توان از شر اضطراب و نیاز به بیهوشی خلاص شد. بیشتر بیماران به تزریق کردن داروی بیهوشی نیاز نخواهند داشت، اما اگر دندانپزشک مجبور شود می‌تواند از آن استفاده کند. 


دادن کنترل به بیمار

بعضی دندانپزشکان کنترل دستگاهی که با آن روی بیمار کار می‌کنند را به خود بیمار می‌دهند. این کار یک دلیل روانشناسی دارد و آن هم این است که وقتی بیمار می‌داند کنترل دستگاه دست اوست، نگرانی کمتری در خصوص این‌که دندانپزشک به او آسیب بزند دارد، چون می‌داند که هر وقت بخواهد می‌تواند دستگاه را خاموش کند. بعضی دندانپزشکان هم به بیماران می‌گویند که هر وقت خواستند که دندانپزشک دست از کار بکشد، دست راست خود را بالا بیاورند. بعضی دندانپزشکان می‌گویند بیماران عاشق نگه داشتن دکمه‌ی خاموش و روشن دستگاه هستند، اما تعداد  کمی از آن استفاده می‌کنند. 


منبع : Webmd