وقتی برای چکاپ ماهانه نزد پزشک می‌روید سعی کنید با آمادگی به مطب او بروید. اگر بدانید چه انتظاراتی باید داشته باشید، چه سوالاتی باید بپرسید و چطور برخوردی داشته باشید مسلما می‌توانید سرویس بهتری دریافت کنید. بنابراین بار دیگر که خواستید وقت دکتر بگیرید، این نکات را به یاد داشته باشید.


با آمادگی بیایید

هر وقت به پزشک مراجعه می‌کنید فهرستی از داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، بیماری‌ها و جراحی‌هایی که داشته‌اید و تاریخچه‌ی درمانی و سلامت خانواده‌ی خود را به همراه داشته باشید. این اطلاعات به هر پزشک کمک می‌کند تا مناسب‌ترین آزمایش‌ها و دارو‌ها را برای شما تجویز کند. قبل از رفتن به مطب سری به سایت‌های معتبر پزشکی بزنید و علائم خود را چک کنید تا با دست پر نزد پزشک حاضر شوید.


شروع به گفتگو کنید

براساس مطالعه‌ای که در JAMA منتشر شد قبل از این‌که پزشک سکان گفتگو را به دست بگیرد بیمار تنها 23 ثانیه مهلت صحبت کردن دارد و مشکل هم همین جا است چون شاید لازم باشد پزشک چیز مهمی را بداند و شما فرصت نداشته باشید در این مدت کم آن را به او بگویید. پس صحبت خود را این طور شروع کنید: «سه مسئله هست که امروز می‌خواهم با شما در میان بگذارم.» اول مهم‌ترین یا نگران کننده‌ترین موضوع را مطرح کنید. چرا؟ چون پزشکان یاد گرفته‌اند که اولین علائمی را که از زبان شما می‌شنوند شروع به تجزیه و تحلیل کنند.


هنگام مراجعه به پزشک قبل از این‌که برنامه‌ی درمانی خود را قبول کنید از او توضیح بخواهید.

سوال بپرسید

هر چیزی را که پزشک می‌گوید بلافاصله تایید نکنید. قبل از این‌که برنامه‌ی درمانی خود را قبول کنید در مورد گزینه‌هایی که پیش رو دارید از او توضیح بخواهید. برخی از پزشک‌ها مثل نقل و نبات دارو تجویز می‌کنند. بر طبق گزارش منتشر شده از سوی بنیاد Kaiser Family از سال 1999 تا 2009  تعداد تجویز‌های دارویی 39 درصد افزایش داشته است. به‌عنوان مثال، در طی یک دوره‌ی 15 ساله تجویز نسخه‌های قرص‌های خواب‌آور 21 برابر سریع‌تر از موارد مربوط به بی‌خوابی افزایش یافت.

بسیاری از پزشکان تصور می‌کنند تجویز دارو همان چیزی است که شما به‌دنبالش هستید. بنابراین توضیح دهید اول می‌خواهید بدانید تشخیص پزشک چیست تا بتوانید سراغ علت بیماری بروید. سوال دیگری که باید بپرسید این است که آیا این دارو نوع ارزان‌تری هم دارد. اگر پزشک به یک برند معروف و گران‌قیمت علاقه دارد بپرسید چرا. سپس تحقیق کنید و ببینید آیا از آن شرکت داروسازی پولی دریافت کرده یا خیر. اگر روی دارویی که منافع مالی برای او دارد اصرار کرد به توصیه‌های او عمل نکنید.


یادداشت‌های پزشک را کپی کنید

خواندن یادداشت‌های پزشک می‌تواند به سلامت شما کمک کند. محققین دانشگاه هاروارد دریافتند افرادی که پس از ملاقات به یادداشت‌های پزشک دسترسی داشتند مراقبت بهتری از خود به عمل آوردند و در مصرف داروها توجه بیشتری به نخسه‌ی تجویز شده نشان دادند. بیشتر افراد در مطب پزشک دستپاچه می‌شوند و جزئیات مهم را به راحتی فراموش می‌کنند. در همان ابتدا به پزشک بگویید که مایلید یک کپی از یادداشت‌های او داشته باشید. امیدواریم با گفتن این، قدری به دست‌خط خود توجه کنند ولی روی آن حساب نکنید.


هنگام مراجعه به پزشک سوالات خود را بپرسید و از او بخواهید تا حقیقت را به شما بگوید.

حرف خود را رک و راست بزنید

نتایج یک مطالعه نشان داد که بیش از نیمی از پزشکان پیش‌بینی‌های خود را طوری بیان می‌کنند که خوشایند بیمار باشد. به علاوه، 11 درصد اعتراف کرده‌اند که در سال گذشته به بیماران دروغ گفته‌اند. از پزشک خود بخواهید تا حقیقت را به شما بگوید. بیش از نیمی از آمریکایی‌ها داروهای خود را طبق دستور مصرف استفاده نمی‌کنند؛ گو این که 87 درصد از آن‌هابه اهمیت این مسئله اذعان دارند.

اگر مانند خیلی‌ها اهل گله و شکایت نیستید برای یک‌بار هم که شده رودربایستی را کنار بگذارید و بگویید که این قرص‌ها خیلی قوی هستند و این‌که شما نگران اثرات جانبی آن‌ها هستید یا هر چیزی که خودتان می‌خواهید بگویید. پزشک هم نسخه‌ی شما را عوض می‌کند یا دز آن را طوری تعیین می‌کند که نگرانی شما برطرف شود.


پیش پزشک بی ادب نروید

اگر پزشک شما ادب را رعایت نمی‌کند و نمی‌خواهد برای شما طبابت کند، جای دیگری وقت بگیرید و به آن‌جا بروید. اگر بی احترامی شدید بوده، شکایتی را تنظیم کنید و به نظام پزشکی مراجعه کنید.


منبع : Rodalewellness