آرنیکا یک گیاه دارویی است و گفته می‌شود که دارای خواص آنتی‌بیوتیکی، ضد التهابی و ضد کوآگولاز است و می‌تواند درد را تسکین دهد. پزشکان طب طبیعی اغلب آرنیکا را به عنوان یک کرم یا روغن موضعی برای رفع کبودی و تورم بعد از عمل جراحی تجویز می‌کنند. به همین دلیل، برخی از بیماران می‌خواهند بدانند که آیا می‌توانند این گیاه را به‌عنوان یک درمان هومیوپاتی برای کاهش تورم،‌ به حداقل رساندن کبودی و تسریع درمان پس از جراحی زیبایی بینی استفاده کنند. 


مزایای آرنیکا

برخی از مطالعات نشان داده است که آرنیکا در کاهش تورم و کبودی بعد از جراحی زیبایی بینی موثر است. به‌عنوان مثال، در سال 2007 دانشمندان دانشگاه Case Western Reserve در اوهایو به 16 بیمار پس از جراحی زیبایی بینی، آرنیکا دادند. گرچه محققین تفاوتی را در اندازه و شدت کبودی و تورم مشاهده نکردند اما دریافتند 16 بیمار دیگر که جراحی زیبایی بینی انجام داده بودند و پس از جراحی هیچ دارویی مصرف نکردند تورم بیشتری از گروه مصرف کننده آرنیکا داشتند.


اگر یک داروی حاوی آرنیکا را پس از عمل جراحی زیبایی بینی مصرف کردید ولی در ظرف چند روز شاهد نتیجه‌ای نبودید مصرف آن را قطع کنید.

معایب آرنیکا

شواهد علمی زیادی در دست نیست که خواص آرنیکا را تایید کند و برخی از مطالعات حتی تاثیر آن را به کلی رد کرده‌اند و استفاده‌ی آن پس از عمل جراحی عمدتا بر اساس گفته‌ها و شنیده‌هاست. اگر یک داروی حاوی آرنیکا را پس از عمل جراحی زیبایی بینی مصرف کردید ولی در ظرف چند روز شاهد نتیجه‌ای نبودید مصرف آن را قطع کنید.

مصرف خوراکی آرنیکا ممکن است خطراتی هم داشته باشد که رقیق شدن خون از آن جمله است. بنابراین پیش از این‌که شروع به استفاده از آن کنید تحقیق کنید، با جراح‌تان صحبت کنید و در صورت لزوم با یک پزشک هومیوپاتی مشورت کنید.


نکاتی در مورد مصرف آرنیکا

به یاد داشته باشید همانند هر دارو که با نسخه یا بدون نسخه تهیه می‌کنید، قبل از استفاده از آرنیکا باید در مورد آن اطلاعاتی را بدست بیاورید. یک پزشک طب طبیعی یا یک پزشک هومیوپاتی کمک زیادی می‌تواند به شما بکند، اما بهتر است قبل از انجام جراحی زیبایی بینی با جراح خود صحبت کنید و به او بگویید که قصد دارید پس از جراحی از آرنیکا برای بهبودی استفاده کنید. او می‌تواند برنامه درمانی به شما بدهد.

نکته‌ی دیگری که باید در ذهن داشته باشید این است که بیشتر محصولات حاوی آرنیکا مصرف موضعی دارند. به این معنی که بیرون از بدن و روی پوست استعمال می‌شوند؛ بنایراین برای هفته‌ی اول پس از جراحی زیبایی بینی نمی‌توانید از آن استفاده کنید چون پس از جراحی روی بینی یک قالب قرار داده می‌شود و تا یک هفته نمی‌توان آن را برداشت. اگر جراح پلاستیک شما بگوید که می‌توانید در هفته‌ی اول پس از جراحی از آرنیکا استفاده کنید حتما آن را دور قالب بمالید و مراقب باشید هیچ قسمتی از آن مرطوب نشود.


منبع : 8west