در سیم‌کشی ساختمان از انواع مختلف سیم و کابل استفاده می‌شود و هر کدام از آن‌ها برای مصارف خاصی طراحی شده‌اند. در این مطلب قصد داریم انواع سیم و کابل که در سیم‌کشی  ساختمان استفاده می‌شود را بررسی کنیم و به شرح طرز استفاده‌ی آن‌ها بپردازیم. 

سیم برق می‌تواند استاندارد یا تک رشته باشد. هر نوع سیم و کابل به جز سیم ارت یک روکش نارسانا دارد. سیم و کابل از لحاظ سایز و آمپر با واحد گیج اندازه‌گیری می‌شود. سیم و کابل می‌توانند به شکل رول یا قرقره باشند. طول سیم و کابل متفاوت است اما می‌توان آن‌ها را به هر طولی سفارش داد. صاحب‌خانه‌ها بیشتر سیم و کابل کوتاه خریداری می‌کنند، اما ساختمانساز‌ها رول‌ها و قرقره‌های بزرگ خریداری می‌کنند چون می‌دانند بالاخره از آن‌ها استفاده خواهند کرد. 

برای وسایلی مثل تلفن، تلویزیون، زنگ در، ترموستات و دوربین‌های امنیتی بیشتر از سیم‌های ولتاژ پایین استفاده می‌شود. این سیم‌ها نمی‌توانند ولتاژ استاندارد خانه‌ها که 220 ولت است را حمل کنند. سیم و کابل 220 ولت در مدارها و وسایل خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیم‌کشی خانه می‌تواند به حالت هوایی یا زیر زمینی باشد. سیم‌کشی زیرزمینی به ظاهر خانه آسیبی نمی‌زند، اما حفاری و سیم‌کشی آن ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. 

می‌توانید از روی برچسب و رنگ سیم و کابل نکاتی زیادی را در مورد آن‌ها متوجه شوید. روی برچسب معمولا، اندازه، نوع و مصارف سیم و کابل نوشته شده است. هم‌چنین برچسب میزان مقاومت سیم و کابل در برابر عوامل طبیعی، نور خورشید یا گرما را نشان می‌دهد. رنگ روکش سیم می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مصرف خاص آن باشد. سیم ممکن است داغ، خنثی یا سیم ارت باشد. از روی رنگ سیم می‌توان فهمید که چطور باید از آن استفاده شود، به کجا متصل شود و کجا از آن استفاده نشود.

اگر در خصوص سیم‌کشی اطلاعات کافی نداشته باشید، وقتی وارد فروشگاه لوازم الکتریکی می‌شود همه نوع سیم و کابل خواهید دید که هر کدام مصارف مختلفی دارند. اگر در خصوص انتخاب سیم و کابل تجربه‌‌ای نداشته باشد، ممکن است با یک اشتباه کوچک فاجعه‌ای بزرگ رقم بزنید. پس بهتر است نگاهی به انواع سیم و کابل بیاندازیم.

  • کابل سه‌تایی: کابل سه‌تایی یا تریپلکس در سیم‌کشی‌های هوایی استفاده می‌شود و به تیرهای برق متصل می‌شود. این کابل به کابل‌هایی که از تیر برق بیرون زده‌اند متصل می‌شود.
  • کابل فیدر اصلی: این کابل معمولا از نوع THHN است و 125٪ بار مورد نیاز را حمل می‌کند. این نوع کابل معمولا یک روکش مشکی دارد و از سر تیرهای برق بیرون زده است. 
  • کابل پانل فیدر: این کابل هم از نوع THHN است و در جعبه برق استفاده می‌شود. 
  • سیم تک رشته: پس از این‌که در خانه سیمراه می‌کشید، باید از یک نوع سیم دیگر استفاده کنید. سیم تک رشته عایق شده است و تعداد زیادی از آن را می‌توان در یک سیمراه جای داد. معمولا در این خصوص هم از سیم THHN استفاده می‌شود.


منبع : About