اگر شما هم زیاد مسافرت می‌کنید و در مسافرت‌های خود زیاد در هتل اقامت دارید، ممکن است مثل خیلی‌های دیگر دچار بدخوابی شوید. اما خیال‌تان راحت باشد؛ این مشکل برای خیلی‌ها پیش می‌آید.
سفر کردن به خصوص سفر کاری به نظر تجربه‌ای بی‌نظیر می‌رسد؛ فقط کافی است تبدیل به عادت شود. اما وقتی به طور منظم به سفر بروید کم کم با مشکلاتی روبه رو می‌شوید. ممکن است هتلی که برای شما در نظر گرفته می‌شود، اتاقش مناسب نباشد. یا شاید بوی بدی به مشام‌تان برسد. بعضی هتل‌ها مشکل سر و صدا دارند. شاید صدای تلویزیون اتاق مجاور را آن‌قدر راحت می‌شنوید که می‌توانید اسم برنامه‌ی محبوب‌شان را حدس بزنید. شاید هم خدمه‌ی هتل، غذای سرد برای‌تان می‌آورند. بالشی که برای‌تان می‌آورند یا بسیار نرم است یا بیش از اندازه سفت. به این ترتیب همیشه در سفر‌های خود منتظر یک اتفاق جدید در هتل هستید. اما از همه بدتر این است که شب‌ها نمی‌توانید راحت بخوابید.
حالا به نظر می‌رسد دانشمندان دلیل این مشکل را پیدا کرده‌اند. تحقیقات انجام شده در دانشگاه‌های معتبر نشان می‌دهند زمانی‌که در جای جدیدی مانند هتل می‌خوابیم نیمه‌ای از مغز ما کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و ما را نسبت به خطرات احتمالی مانند صداهای مشکوک آگاه می‌سازد. این نیمه در واقع نیم کره‌ی چپ مغز ماست.

در انسان و پستانداران دریایی نیم کره‌ی چپ مغز، نیمه‌ی راست بدن را کنترل می‌کند.

نیم کره‌ی چپ مغز، نیمه‌ی راست بدن را کنترل می‌کند. در تحقیق یاد شده، کسانی که گوش راست‌شان در معرض صدا بود راحت‌تر بیدار شدند. با این وجود هنوز راه حلی قطعی برای این مشکل پیدا نشده است. تحقیقات تنها این مورد را در اولین مرحله‌ی خواب مورد بررسی قرار داده‌اند. آن‌چه در مراحل بعدی و برای نیم کره‌های مغز اتفاق می‌افتد هنوز در هاله‌ای از ابهام است.
اما این تنها ما انسان‌ها نیستیم که نیم کره‌ی فعال مغزمان اجازه نمی‌دهد بخوابیم. پستانداران دریایی هم این گونه‌اند. دانشمندان معتقدند دلیلش بیدار شدن آن‌ها برای تنفس و هواگیری است. با وجود تمام جذابیت نتایج این تحقیقات، مسئله این است که تا چه حد این موضوع بر خوابیدن ما در مکان‌های جدید مثل هتل تأثیر دارد.

دلایل مختلفی برای بی خوابی در هتل وجود دارد. برخی در هتل‌هایی راحت می‌خوابند که بتوانند پنجره را باز کنند و هوای تازه بخورند. برای این دسته از مردم سر و صدا و گرمای اتاق کمتر آزار دهنده است. برای گروهی دمای معقول اتاق بسیار مهم است. اتاق هتل این گروه باید نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد.
البته در مواردی هم شما آن‌قدر خسته‌اید که مهم نیست در چه هتلی اقامت دارید. همین‌که به هتل و اتاق‌تان برسید و لباس‌های راحتی‌تان را بپوشید کافی است. در این مواقع حتی فرصت نمی‌کنید دست و صورت‌تان را بشویید. تخت‌تان را پیدا می‌کنید و به خوابی عمیق می‌روید. در این مواقع دیگر نیم کره‌ی چپ شما هم دست از کار بر می‌دارد و خبری از هیچ‌گونه هشداری نیست.
برای بدخوابی هتل، همیشه قرص‌های خواب آخرین گزینه هستند. اما به هر صورت اگر اتاق شما در هتل به هیچ وجه قابل تعویض نبود و نیم کره‌ی چپ مغزتان فعالیت خود را متوقف نکرد، مجبورید به قرص خواب پناه بیاورید. البته ممکن است قرار ملاقات صبح روز بعدتان را نیز از دست بدهید. پس مراقب باشید بعد از بدخوابی شبانه‌تان در هتل، صبح خواب نمانید!
منبع : Inc