کار در محل دفتر معمولا نیازمند ساعت‌های متمادی نشستن روی صندلی است؛ حالتی‌که به ستون فقرات فشار می‌آورد. لذا، برای پیشگیری از پشت درد، داشتن یک صندلی اداری ارگونومیک که از ستون فقرات‌تان مواظبت کند و حالت طبیعی بدن‌تان را حفظ کند مهم خواهد بود.

چه نوع صندلی ارگونومیکی به عنوان صندلی اداری بهترین است؟
انواع مختلفی صندلی اداری در بازار وجود دارند. هیچ‌یک از آن‌ها لزوما بهترین نیست، ولی نکاتی وجود دارند که می‌توانید برای پیدا کردن یک صندلی اداری خوب دنبال‌شان بگردید. این نکات به مصرف کننده این اجازه را می‌دهند که بسته به نیازهای خودش، بهترین استفاده را از صندلی ببرد.

یک صندلی ارگونومیک خوب چه ویژگی هایی دارد؟
در مورد صندلی‌های معمولی داشتن چند ویژگی مهم است. از جمله:

ارتفاع
ارتفاع صندلی اداری باید قابل تنظیم باشد. یک اهرم بادی عادی‌ترین راه برای این کار است. صندلی با ارتفاع 40 تا 53 سانتیمتر برای اکثر افراد مناسب خواهد بود و اجازه می‌دهد کف پاها روی زمین قرار گیرد، ران‌ها به صورت افقی قرار گیرند و دست‌ها نیز با میز کار هم ارتفاع باشند.

عرض و عمق صندلی اداری باید به حدی باشد که هر کسی بتواند به راحتی از آن استفاده کند.

عرض و عمق
عرض و عمق صندلی باید به حدی باشد که هر کسی بتواند به راحتی از آن استفاده کند. عرضی بین 43 تا 50 سانتیمتر استاندارد خواهد بود. عمق صندلی اداری باید به اندازه‌ای باشد که شخص بتواند در حالی که بین پاهایش و لبه‌ی صندلی 5 تا 10 سانتیمتر فاصله است، به راحتی پشتش را به پشتی صندلی تکیه دهد. شیب پشتی صندلی نیز باید قابل تنظیم باشد.

تناسب با حالت کمر
وجود تکیه گاهی برای کمر بسیار مهم است. ستون فقرات در قسمت کمر انحنایی به داخل دارد و نشستن‌های طولانی بدون تکیه گاهی برای این قسمت، به خمیدگی و خراب شدن شکل طبیعی ستون فقرات می‌انجامد. پشتی کمر صندلی اداری باید هم از نظر ارتفاع و هم از نظر عمق قابل تنظیم باشد تا هر کسی متناسب با انحنای ستون فقراتش از آن استفاده کند.

پشتی
پشتی صندلی باید بین 30 تا 48 سانتیمتر عرض داشته باشد و اگر از خود صندلی جدا بود، ارتفاع و زاویه‌اش قابل تنظیم باشد. پشتی باید قوس طبیعی ستون فقرات را پوشش دهد و کمر را حفظ کند. اگر پشتی و صندلی به هم چسبیده‌اند، باید زاویه‌ی پشتی قابل تنظیم باشد و وقتی کاربر زاویه‌ی ایده‌آلش را یافت، امکان ثابت کردن پشتی در همان زاویه فراهم باشد.

الیاف به کار رفته در صندلی اداری و پشتی آن باید نرم و بالشتک مانند باشند تا نشستن‌های طولانی مدت روی‌شان راحت و لذت بخش باشد.

جنس
الیاف به کار رفته در صندلی اداری و پشتی آن باید نرم و بالشتک مانند باشند تا نشستن‌های طولانی مدت روی‌شان راحت و لذت بخش باشد. روکش پارچه‌ای و نازک به سطوح سفت و محکم ارجحیت خواهند داشت.

دسته
دسته‌های صندلی اداری باید قابل تنظیم باشند. دست‌ها و شانه‌های شخص باید روی‌شان راحت باشد و آرنج‌ها هم راحت روی آن‌ها قرار گیرند. ساعد نیز نباید هنگام کار با رایانه و تایپ روی آن‌ها باشند.

چرخش
هر صندلی ارگونومیکی باید به راحتی بچرخد و تکان بخورد تا کاربر به راحتی به قسمت‌های مختلف میز کارش دسترسی داشته باشد.
به عنوان جایگزینی برای صندلی‌های اداری، صندلی‌هایی جدید برای راحتی و سلامت ستون فقرات طراحی شده‌اند. برای این‌که به این صندلی‌ها عادت کنید کمی زمان لازم است اما به مرور زمان برای‌تان خیلی راحت خواهند شد. استفاده از این صندلی‌ها برای کسانی‌که کمر درد دارند و یا با صندلی‌های عادی راحت نیستند خیلی مفید خواهد بود.

صندلی با پشتی ارگونومیک شخص را در حالتی خاص قرار داده و او را به خوب نشستن مجبور می‌کنند.

صندلی با پشتی ارگونومیک
این صندلی‌ها شخص را در حالتی خاص قرار داده و او را به خوب نشستن مجبور می‌کنند. اصل کار نشیمنگاه صندلی است. این صندلی‌ها وزن را بین لگن و زانوها پخش کرده و از فشار به ستون فقرات جلوگیری می‌کنند و در نتیجه فشار به عضلات پا نیز کاهش می‌یابد. این صندلی‌ها با شیب رو به جلویی که دارند حالتی طبیعی‌تری به ستون فقرات می‌دهند که خوب نشستن را راحت‌تر و عادی‌تر می‌کند.

صندلی پالانی ارگونومیک
این صندلی نوعی دیگر از صندلی‌هایی است که می‌توانند به عنوان صندلی اداری و یا رایانه استفاده شوند. این صندلی شبیه پالان اسب بوده و کاربر را در شرایطی بین نشستن و ایستادن قرار می‌دهد؛ درست شبیه حالتی‌که موقع اسب سواری داریم. این امر باعث آویزانی طبیعی پاها و ایجاد موقعیتی سالم و پایدار خواهد شد. این حالت برای افرادی که کمر درد دارند مناسب است. این روش با استفاده‌ی دراز مدت حتی می‌تواند به تقویت عضلات کمر نیز کمک کند. ارتفاع این صندلی‌های ارگونومیک قابل تنظیم است. این صندلی‌ها طوری طراحی شده‌اند که مشکلات رایج صندلی‌های معمولی از جمله چرخش و دولا شدن را از بین می‌برد.

بزرگ‌ترین فایده‌ی صندلی ارگونومیک توپی این است که باعث تحرک و فعال نشستن می‌شود.

صندلی ارگونومیک توپی
این صندلی هم نوع دیگری از صندلی‌های ارگونومیک و کاملا متفاوت است. همان‌طور که از اسمش پیداست، این صندلی یک توپ است که آن‌قدر بزرگ هست که شخص را در هر مدت نشستنی یاری کند و با میز تحریر و کامپیوتر هم سازگار است. بزرگ‌ترین فایده‌ی این نوع صندلی این است که باعث تحرک و فعال نشستن می‌شود. هر جهش کوچکی که اتفاق می‌افتد پاها را درگیر می‌کند، باعث چرخش شده و عضلات را مشغول می‌کند. این حالت استرس را از بین برده و خستگی فرد را به در می‌برد.
نشستن روی توپ، دولا شدن را سخت می‌کند و موقعیت لازم برای حفظ تعادل روی توپ، به طور خودکار حالت نشستن را بهبود می‌بخشد. این توپ‌ها سایزهای متفاوتی مناسب با ارتفاع مد نظر کاربر دارند. بعضی مدل‌ها هم می‌توانند با چارچوبی چرخ دار ارتقا داده شوند تا جابه‌جایی‌شان آسان‌تر شود و هم‌چنین می‌توانند پشتی نیز داشته باشند.

صندلی راحتی
برای بعضی افراد، راحت‌ترین وضعیت برای کمر و ستون فقرات، حالت لم داده است. برای مثال کسانی‌که دیسک کمر دارند یا از تنگی کانال ستون فقرات رنج می‌برند، با لم دادن و بالا آوردن پاهای‌شان بسیار راحت خواهند بود. برای چنین افرادی، یک گزینه‌ی مناسب می‌تواند استفاده از صندلی‌های راحتی باشد. میزهای کوچکی هم برای این صندلی‌ها وجود دارند که می‌توانند دور تا دور صندلی جا‌به‌جا شوند و کار با لپ تاپ و یا کاغذ را ساده‌تر کنند.
فارغ از این‌که چه نوع صندلی اداری یا ارگونومیکی استفاده می‌کنید، چند فرصت استراحت کوتاه در طول روز می‌تواند خون را در بدن شما به جریان بیاندازد. هر از گاهی بلند شدن از روی صندلی به بهتر نشستن و ایستادن کمک کرده، افتادگی چشم را برطرف ساخته و خستگی‌تان را به در خواهد برد.
منبع : Spine-health