انتخاب سیم و کابل مناسب برای دستگاه مورد نظر همیشه کافی نیست. پس از این‌که سیم و کابل مناسب را انتخاب کردید ، باید آن‌ها را سازماند‌هی و محافظت کنید. در عین حال، اتصالات تحت فشار نیز باید حفاظت شوند تا دوام بالایی داشته باشند. 

روکش یا شرینگ حرارتی یک نوع آستین پلاستیکی است که معمولا از پلی الفین ساخته می‌شود و روی گروهی از سیم و کابل و اتصالات‌شان کشیده می‌شود. پس از حرارت دادن، روکش آب می‌شود تا دور سیم و کابل محکم شود. به این شکل سیم و کابل کنار هم قرار می‌گیرند و از خطرات بیرونی در امان می‌مانند. روکش یا شرینگ کردن کاربردهای زیادی دارد:

  • از اتصالات محافظت می‌کنند تا سیم و کابل در اثر استفاده‌ی مدام از اتصالات جدا نشوند. 
  • از سیم و کابل حساس در برابر ساییدگی محافظت می‌کند. 
  • جایگزین عایق آسیب‌دیده می‌شود. 
  • از اتصالات در برابر رطوبت، مواد شیمیایی و هوا محافظت می‌کند. 
اگر سیم و کابل را در محیطی نصب کرده‌اید که به محافظت کامل نیاز دارد، نگران نباشید چون روکش‌های حرارتی تنوع زیادی دارند و می‌توانید با توجه‌ به نیازهای‌تان نوع مناسب را انتخاب کنید. بعضی روکش‌ها فقط کمی آب می‌شوند و بعضی از آن‌ها، عکس‌العمل شدیدی به گرما نشان می‌دهند. هم‌چنین روکش‌هایی نیز وجود دارند که داخل‌شان چسب زده شده و به این شکل محکم سر جای‌شان می‌مانند. میزان مقاومت روکش‌های مختلف در برابر گرما و مواد شیمیایی متفاوت است. 
از روکش حرارتی بیشتر برای محافظت از اتصالات استفاده می‌شود، اما در بعضی موارد کل کابل باید روکش شود. در بعضی موارد هم تعداد زیادی سیم و کابل که همه یک مسیر را طی می‌کنند روکش می‌شوند تا کنار هم قرار گیرند. در چنین شرایطی بیشتر از آستین بافته شده یا نوار عایق استفاده می‌شود.


محافظت از سیم و کابل معمولا با استفاده از آستین‌های بافته شده که سیم و کابل در آن‌ها قرار می‌گرید فراهم می‌شود.

محافظت از سیم و کابل معمولا با استفاده از آستین‌های بافته شده که سیم و کابل در آن‌ها قرار می‌گرید فراهم می‌شود. در بیشتر موارد، این آستین روی سیم و کابل و اتصالات آن کشیده می‌شود تا نصب کردنش آسان‌تر شود. آستین‌های پیچیدنی هم موجود است که شکافی دارند و می‌توان آن‌ها را روی سیم و کابل نصب شده هم کشید. این آستین‌ها از سیم و کابل در برابر بریدگی و ساییدگی محافظت می‌کنند. بعضی آستین‌ها مقاوم‌تر هستند و در برابر مواد شیمیایی، نور آفتاب و آب نیز مقاومت نشان می‌دهند. آستین‌هایی هم موجود است که از PRFE یا فایبرگلاس ساخته می‌شوند. 

در محیط‌هایی که میدان‌های الکترومغناطیس قوی در آن‌ها وجود دارد، استفاده از آستین بافته شده می‌تواند از سیم و کابل محافظت کند. مثل عایقی که بین رساناها و روکش سیم و کابل وجود دارد، این آستین‌ها از ایجاد اختلالات الکترومغناطیس جلوگیری می‌کنند. 

علاوه بر کشیدن آستین روی سیم و کابل، نوارهای عایق الکترومغناطیس هم می‌توانند از سیم و کابل محافظت کنند. این نوارها معمولا برای چسباندن چند سیم و کابل به یکدیگر  استفاده می‌شوند و نسبت به بند، کارایی بهتری دارند. در این روش با چند گره سیم و کابل را کنار هم نگه می‌دارند و سپس دور آن‌ها نوار می‌کشند. در این حالت بررسی جداگانه‌ی سیم و کابل آسان‌تر می‌شود. 

نوارهای عایق الکترومغناطیس کار آستین‌های بافته‌شده را می‌کنند، اما در صورت لزوم باید از آن‌ها استفاده کرد. این نوارها چسب هم دارند و سر جای‌شان می‌مانند. به همین دلیل برای محافظت از سیم و کابل گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شوند. 

مدیریت سیم و کابل فرایند پیچیده‌ای نیست و به دستگاه و ابزار خاصی نیاز ندارد. معمولا تنها چیزی که مورد نیاز خواهد بود یک تفنگ حرارتی است. نوار عایق الکترومغناطیس را می‌توان با دست چسباند؛ و آستین هم به راحتی روی سیم و کابل کشیده می‌شود.


منبع : Alphawire