از آن‌جایی که می‌توان مواد ترموپلاستیک را مکرر گرما داد و به شکل‌های مختلف تبدیل کرد، روکش مناسبی برای سیم و کابل محسوب می‌شوند. مواد ترموپلاستیک معمولا ارزان هستند، وزن کمی دارند، راحت رنگ می‌شوند و بیش از هر نوع مواد دیگری در صنعت سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما لیست مواد ترموپلاستیکی که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان روکش سیم و کابل استفاده کرد را برای‌تان فراهم کرده‌ایم:

  • PVC :PVC پر استفاده‌ترین ماده برای روکش کردن سیم و کابل است. بیشتر ترکیبات PVC  در برابر اشعه‌ی ماورای بنفش و آتش‌سوزی مقاوم هستند. بعضی ترکیبات PVC در برابر روغن هم مقاومت نشان می‌دهد و این ماده در کل از آب و اسیدهای رقیق شده آسیب نمی‌بیند. معمولا روکش سیم و کابل PVC را طوری طراحی می‌کنند که در دمای 10- تا 105 درجه‌ی سانتی‌گراد کاربرد داشته باشد. 
  • پلی وینل کلراید نیمه سخت: این ماده بیشتر برای عایق سیم و کابل استفاده می‌شود و در دمای 10 - تا 105 درجه‌ی سانتی‌گراد کاربرد دارد. 
  • پلی پروپلین PP :PP در برابر بیشتر اسید‌ها، مواد قلیایی، نمک‌ها و مواد آلفاتیک مقاومت نشان می‌دهد. در دمای بالا، این نوع روکش کمی باد می‌کند و نرم می‌شود. PP  کربن سیاه در برابر اشعه‌ی ماورای بنفش نیز مقاوم است. 
  • پلی وینل کلراید پرتوافکنی شده: این ماده هم به‌عنوان عایق و هم به‌عنوان روکش مورد استفاده قرار می‌گیرد و حداکثر دمایی که در آن کاربرد دارد، 105 درجه‌ی سانتی‌گراد است. پرتوافکنی فرایندی است که در آن ماده‌ی ترموپلاستیک به ماده‌ی ترموست تبدیل می‌شود. مواد ترموست ساختار پلیمری دارند و می‌توانند به لاستیک تبدیل شوند. این تغییر با روش‌های شیمیایی یا پرتوافکنی انجام می‌شود. 
  • نایلون 6: از این ماده بیشتر روی عایق PVC  برای افزایش مقاومت در برابر شکستگی و دما استفاده می‌شود. 
  • الاستومر ترموپلاستیک TPE، یا لاستیک ترموپلاستیک TPR: این مواد خاصیت‌ لاستیکی دارند و به مواد ترموپلاستیک هم شبیه هستند. این مواد در دمای 60 - تا 125 درجه‌ی سانتی‌گراد کاربرد دارند و در برابر انواع سوخت‌، روغن حلال و آب مقاومند. TPE را می‌توان طوری طراحی کرد که در برابر آتش‌سوزی مقاومت بالایی داشته باشد.
  • الاستومر پلی استر: این ماده که به‌عنوان عایق و روکش سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد، فقط تا دمای 90 درجه سانتی‌گراد کاربرد دارد. الاستومر پلی استر یک ترموپلاستیک انعطاف‌پذیر است که می‌توان از آن به‌عنوان لاستیک هم استفاده کرد. 
  • پلی فنیلین اتر اصلاح شده MPPE: این ماده سبک‌تر، سخت‌تر و بادوام‌تر از PVC  است و هالوژن و فلزات سنگین ندارد. خاصیت‌های دی‌الکتریک MPPE باعث می‌شود روکش باریک‌تر شود. مقاومت این ماده در برابر ساییدگی و شکسته شدن 10 برابر PVC است. 


منبع : Alphawire