گزینه‌های موجود هنگام انتخاب سیم و کابل بسیار زیاد هستند، این گزینه‌ها آن‌قدر زیادند که گاهی اوقات لیست کردن آن‌ها غیرممکن می‌شود. با گذر زمان، تنوع در این حوزه زیاد شده است و بعضی تولیدکنندگان با توجه به نیازهای مصرف‌کنندگان انواع سیم و کابل خاص را تولید کرده‌اند. اما هنگام انتخاب سیم و کابل، بعضی موارد هستند که همیشه باید مد نظر قرار داده شوند. یکی از این موارد استفاده از سیم و کابل پلنوم یا غیر پلنوم است.

پلنوم لغتی است که در حوزه‌ی سیم و کابل زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما می‌دانید معنی آن چیست؟ به زبان ساده، پلنوم فضای خالی بالای سقف یا زیر کفپوش است که نقش مخزن چرخش هوا را بازی و به گرمایش و سرمایش اتاق‌ها کمک می‌کند. دود و آتش در فضاهای پلنوم سریع منتشر می‌شوند و به همین دلیل، موادی که در این فضاها مورد استفاده قرار می‌گیرند باید در برابر دود و آتش مقاوم باشند. سیم و کابل پلنوم روکشی دارد که از مواد ضد آتش مثل تفلون ساخته شده است. استفاده از سیم و کابل پلنوم در فضاهای پلنوم باعث می‌شود میزان سمی بودن دود کاهش یابد و آتش‌سوزی دیرتر انتشار پیدا کند. اگر نمی‌خواهید از سیم و کابل مورد نظر در فضاهای پلنوم استفاده کنید، سیم و کابل معمولی ارزان‌تر است و ضرورتی ندارد هزینه‌ی اضافی صرف خرید سیم و کابل پلنوم بکنید. قیمت سیم و کابل PVC تقریبا یک سوم قیمت سیم و کابل پلنوم است. خیلی از سازندگان ساختمان برای کم کردن هزینه‌ها از سیم و کابل PVC استفاده می‌کنند. با این حال با بالا رفتن هزینه‌های بیمه، بعضی صاحبان  ساختمان، سیم و کابل پلنوم را بهترین انتخاب می‌دانند. استفاده از سیم و کابل پلنوم در  ساختمان، میزان خسارات ناشی از آتش‌سوزی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و در نتیجه، امنیت  ساختمان در زمان بروز حوادث بالا می‌رود. هم‌چنین استفاده از سیم و کابل پلنوم در دراز مدت فواید زیادی به همراه دارد.

اگر می‌خواهید از سیم و کابل در فضاهایی استفاده کنید که در معرض خطر آتش‌سوزی قرار دارند، سیم و کابل پلنوم همیشه بهترین انتخاب است. سیم و کابل تلفن و دیگر انواع سیم و کابل ارتباطی معمولا در فضاهای پلنوم قرار دارند.


منبع : alphawire