حتما در اخبار شنیده‌اید که کافی است یازده بار از خشک کننده ناخن یو وی استفاده کنید تا دی‌ان‌ای‌تان آسیب‌دیده و خطر ابتلا به سرطان پوست در شما افزایش یابد. بله، سالن‌های مانیکور را هم به این لیست بلندبالای چیزهایی که بالقوه سرطان‌زا هستند اضافه کنید. اما این‌طور که پیداست، فقط خشک کننده‌ها نیستند که می‌توانند خطرناک باشند. مانیکور می‌تواند اثرات بدی داشته باشد، از مواد پاک کننده گرفته تا خود لاک و ناخن‌کارها همگی سهمی در آن دارند. البته این بدان معنا نیست که باید برای همیشه این کار را کنار بگذارید، بلکه باید هوشمندانه عمل کنید. دانستن نکات زیر کمک می کند که هم  بهداشت را رعایت کنید و هم ناخن‌های زیبایی داشته باشید.


ژل و شلاک

نور یو وی حاصل از خشک کننده‌ها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش داده و باعث پیری پوست در دست‌ها شود که به قدرت چراغ‌های خشک‌کن بستگی دارد و از سالن زیبایی به سالن زیبایی دیگر متغیر است. این فرآیند می‌تواند به ناخن‌های شما نیز آسیب برساند. مطالعه‌ای در سال 2012 نشان داد پنج فردی که از ژل بر روی ناخن‌های خود استفاده کرده بودند دچار ضعف و شکنندگی در ناخن شدند. این افراد سپس از استون برای پاک کردن آن استفاده کردند که این ماده خود باعث خشکی ناخن و پوست اطراف آن می‌شود. مانیکوریست‌ها، یا مشتریان آن‌ها ممکن است با دست قسمتی از این ژل را جدا کنند که این کار لایه‌ی رویی ناخن را از آن جدا می‌کند. قبل از استفاده از ژل، کرم ضد آفتاب روی دست‌های خود بمالید تا از  آن‌ها در برابر اشعه‌های ماورا بنفش محافظت کند.


اگر از گزینه‌های خانگی به همراه خشک کن‌های ال‌ای‌دی به‌جای یو‌وی استفاده می‌کنید، خطر ابتلا به سرطان پوست برای شما کمتر است.

استفاده از ژل در خانه

اگر از گزینه‌های خانگی به همراه خشک کن‌های ال‌ای‌دی به‌جای یو‌ وی استفاده می‌کنید، خطر ابتلا به سرطان پوست برای شما کمتر است، البته به صفر نمی‌رسد. اما با وجود این باز هم مجبورید برای پاک کردن آن انگشتان خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه در استون بگذارید که خطر آن برابر با همان خطری‌ است که مانیکور در سالن زیبایی دارند. روشن نیست که لاک ژل و یا استون کدام یک باعث آسیب رسیدن به ناخن‌ها می‌شود. برای بر‌طرف کردن آسیب مدتی ژل را کنار بگذارید، از یک کرم مرطوب کننده حاوی دایمتیکون استفاده کنید تا بستر ناخن را در برابر شکنندگی و ترک‌خوردگی محافظت کند.


مانیکور سنتی

در سال 2006 برندها شروع به حذف سه گانه‌ی سمی یعنی فرمالدئید، تولوئن و فتالات از فرمول محصولات خود کردند و در یک اقدام جدید رزین فرمالدئید و کافور نیز از فرمول‌ها حذف شد.  اما بسیاری از برندهایی که در سالن‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، هنوز حاوی پنج ماده هستند. در سالن زیبایی انگشتان شما را در استون فرو نمی‌برند تا لاک معمولی را پاک کنند، اما ممکن است هنوز از پاک‌کننده‌هایی استفاده کنند که حاوی این محلول باشد. لامپ‌های یو‌ وی برای خشک کردن محلول مورد استفاده قرار نمی‌گیرند در عوض می‌بایست انگشتان خود را زیر لامپ‌های گرمایی قرار دهید. اما تمیز کردن زیر ناخن‌ها می‌تواند صفحه‌ی ناخن را از بستر زیرین جدا کند. 


مانیکور خانگی

شما می‌توانید لاک و پاک کننده‌ی دلخواه خود را انتخاب کنید. برای پوست‌های حساس باید از نوع فاقد استون مانند پاک کننده‌ی نیل‌تیک بدون استون با آلوئه‌ورا استفاده کنید و سالم‌ترین گزینه را برگزینید. از برندهایی استفاده کنید که فاقد پنج ماده‌ی ذکر شده باشند؛ برندهای کت، زویا و جین سون. اگر پوست دور ناخن مزاحم لاک زدن شماست، انگشتان خود را به مدت چند دقیقه در آب گرم فرو ببرید بعد به آرامی پوست را کنار زده و کار خود را انجام دهید. به هیچ عنوان نباید پوست را ببرید.


منبع : Prevention