به عقیده‌ی بسیاری از متخصصین، چاپ سه بعدی می‌تواند انقلابی در طراحی و تولید انبوه بسیاری از محصولات ایجاد کند. یکی از کاربردهای این فناوری می‌تواند تولید ترمینال، اتصال یا دیگر قسمت‌های مدارهای سیم و کابل باشد و شاید در آینده‌ای نه چندان دور، چاپ سه بعدی شیوه‌های قدیمی استفاده از سیم و کابل را دچار تحولات اساسی کند. 

در فناوری چاپ سه بعدی، شی از روی یک فایل دیجیتال و با قرار دادن لایه‌های آن روی یکدیگر «چاپ» می‌شود. به این شکل تولیدکنندگان می‌توانند اشکال و ساختارهای پیچیده که پیش از این با تزریق پلاستیک داخل قالب و با استفاده از روش‌های سنتی تولید می‌شدند را، به سادگی تولید کنند. البته با این‌که چاپ سه بعدی آینده‌ای روشن دارد، به این زودی‌ها برای تولید انبوه مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. این به این دلیل است که تولید سامانه‌های الکترونیکی با استفاده از پرینتر سه بعدی کمی متفاوت است. در این سامانه‌ها از مواد اولیه مختلف استفاده شده و علاوه بر این، باید کارکرد مکانیکی و الکترونیکی هم داشته باشند. با این حال با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی قسمت‌های کمتری در سامانه‌ها به کار می‌رود، دوام آن‌ها بیشتر و طراحی آن‌ها ساده‌تر شود. 

از آن‌جایی که سیم و کابل انعطاف بالایی دارند، تولید کردن مدارهای الکترونیکی با استفاده از چاپ سه بعدی کار ساده‌ای نیست. اما فعالان صنایع هوافضا و تولید خودرو به این فناوری علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهند و قصد دارند از آن برای کاهش وزن وسایل حمل و نقل استفاده کنند. هم اکنون تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی از چاپ سه بعدی برای تولید نمونه‌های اولیه و در بعضی آزمایشات استفاده می‌کنند. 

مهندسان سیم و کابل هم برای سرعت بخشیدن به فرایند آزمایش قطعات قابل استفاده، به‌دنبال جایگزین برای تزریق پلاستیک به قالب هستند. با این‌که چاپ سه بعدی می‌تواند برای تولید بسیاری از محصولات مناسب باشد، هنوز باید روی گستره‌ی پلاستیک‌هایی که برای این کار استفاده می‌شود و بالا بردن کیفیت چاپ کار شود، تا بتوان محصولات پیچیده‌تر و با جزئیات بیشتر را نیز با این فناوری چاپ کرد. 

در حال حاضر، از چاپ سه بعدی برای تولید ترمینال‌های بزرگ استفاده می‌شود، اما برای تولید ترمینال‌های پیچیده و جزئی کاربردی ندارد. بزرگ‌ترین فایده‌ی کنونی چاپ سه بعدی، بالا بردن سرعت تولید بعضی ابزار است. با استفاده از این فناوری می‌توان سامانه‌های خنک کننده داخل بعضی ابزار کار گذاشت که در گذشته یا ممکن نبود، یا هزینه‌ی زیادی داشت. هم‌چنین چاپ سه بعدی این امکان را برای مهندسان فراهم کرده است که بتوانند به راحتی ایده‌های مختلف را آزمایش کنند. با استفاده از این فناوری، آزمایش ایده‌های مختلف سریع و کم هزینه شده است و می‌توان طرح‌ها و ایده‌های خوب را فورا مشابه سازی و نقوص طراحی‌های نامناسب را برطرف کرد.


منبع : Assemblymag