نورپردازی یکی از المان‌های اصلی دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود. چگونگی نورپردازی با چگونه دیده شدن اتاق رابطه‌ی مستقیم دارد، پس زمانی که صرف پیدا کردن روش و جای مناسب نورپردازی می‌کنید هیچ وقت هدر نمی‌رود. اما نورپردازی از یک المان کاربردی فراتر است و می‌تواند در ز یبایی دکوراسیون اتاق تاثیر زیادی داشته باشد. لامپ‌های آویز، رومیزی و ایستاده فقط چند گزینه از انواع لامپ هستند. می‌توان با انتخاب درست نوع نورپردازی و منبع نور، دکوراسیون اتاق را کامل کرد، می‌خواهد روستایی باشد یا مدرن. اما برای یک دکوراسیون شیک و ابدی، هیچ چیز نمی‌تواند جای لوستر را بگیرد. 

از لوستر می‌توان در هر اتاقی استفاده کرد. نه تنها نور اتاق را از بهترین مکان ممکن تامین می‌کند، لوستر به‌عنوان یکی از المان‌های طراحی دکوراسیون نظر هر کسی را به خود جلب می‌کند. با این‌که نکات مثبت زیادی دارد، استفاده از لوستر در دکوراسیون منزل می‌تواند چالش‌هایی نیز داشته باشد. دانستن اندازه‌ی مناسب لوستر یا ارتفاع آویزان کردن آن می‌تواند گیج کننده باشد. اما با دانستن چند نکته‌ی ساده در خصوص استفاده از لوستر در دکوراسیون، همه چیز ساده می‌شود. با مجله ایرانگان همراه باشید تا از بایدها و نبایدهای استفاده از لوستر آگاه شوید. 


برای لوستر اتاق پذیرایی اندازه‌ی میز را هم در نظر بگیرید که باید نصف یا دو سوم عرض میز باشد.

بایدها و نبایدها استفاده از لوستر

  • هنگام انتخاب لوستر به اندازه‌ی آن دقت کنید. فرمولی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید اندازه‌ی تقریبی لوستر را به دست بیاورید. ابعاد اتاق را به فوت با هم جمع کنید و تا قطر لوستر بر حسب اینچ به دست بیاید. برای تبدیل کردن متر به فوت عدد را در 3.3 و برای تبدیل کردن اینچ به سانتی متر، عدد را در 2.54 ضرب کنید. 
  • برای لوستر اتاق پذیرایی، لزوما از این قانون استفاده نکنید و اندازه‌ی میز را هم در نظر بگیرید. قطر لوستر اتاق پذیرایی باید نصف یا دو سوم عرض میز باشد. 
  • در دکوراسیون اتاق پذیرایی کوچک، از لوسترهای بزرگ استفاده کنید. اگر این کار را می‌کنید، لوستر را به سقف نزدیک کنید تا زیادی در چشم نباشد. 
  • اگر ممکن است، فاصله‌ی لوستر از دیوارها نباید کمتر از 1.2 متر باشد. هم‌چنین فاصله‌ی لوستر از مبلمان یا کابینت و قفسه‌ها نباید کمتر از 120 سانتی‌متر باشد. رعایت کردن این قانون در دکوراسیون اتاق‌های کوچک همیشه ممکن نیست اما بهتر است آن را به یاد داشته باشید. 
  • فاصله‌ی لوستر بالای میز غذاخوری از میز باید 75 سانتی‌متر تا 1 متر باشد. ارتفاع لوستر باید به اندازه‌ای باشد که فضای مورد نظر را روشن کند و سر کسی هم به‌ آن برخورد نکند. 
  • لوسترهای تزئینی را به میز نزدیک نکنید. از آن‌جایی که لوسترهای مجلل و تزئینی خیلی به چشم می‌آیند، می‌توانید قوانین را بشکنید و آن‌ها را چند سانتی‌متر بالاتر نصب کنید. 
  • ارتفاع لوستر جلوی در ورودی باید از زمین دو متر باشد. 
  • می‌توانید در دکوراسیون اتاق‌های بزرگ به‌جای یک لوستر بزرگ، از دو لوستر کوچک‌تر استفاده کنید. 
  • از لوستر می‌توان در تمام اتاق‌های خانه استفاده کرد. در اتاق خواب، آشپزخانه، دستشویی و حتی اتاق کار از لوستر استفاده کنید. 
  • در خصوص سبک لوستر کمی تجربه‌گرا باشید. گاهی اوقات یک لوستر مدرن در اتاقی پر از عتیقه عالی می‌شود و یک لوستر عتیقه، بعدی جدید به دکوراسیون مدرن اضافه می‌کند. 
  • برای هر لوستر در خانه یک دیمر نصب کنید. دیمر این امکان را به شما می‌دهد که نورپردازی اتاق را با توجه به مناسبت‌ها و شرایط مختلف تنظیم کنید. 


منبع : About