وقتی زمان خواب می‌شود، هرچه اتاق تاریک‌تر باشد بهتر است. نور در فرایند تولید ملاتونین در مغز اختلال ایجاد می‌کند، هورمونی که مسئول تنظیم خواب است. اما اگر اتاق در طول روز هم تاریک باشد چطور؟ این مشکل رایجی است و از آن‌جایی که معمولا منشا ساختاری مثل کم بودن پنجره‌ها، پنجره‌های شمالی یا وجود درخت جلوی پنجره دارد، حل کردن آن کار ساده‌ای نیست. اما ناامید نشوید، مجبور نیستید همیشه در یک اتاق خواب تاریک زندگی کنید، روش‌هایی در طراحی دکوراسیون داخلی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید تاریک‌ترین اتاق‌ها را روشن کنید. 


خودتان نور را فراهم کنید

اگر اتاق خواب‌تان به اندازه کافی نور طبیعی ندارد، خودتان باید نور آن را فراهم کنید. اما این کار را با قرار دادن یک لامپ روی میز پاتختی تمام نمی‌شود. اگر در اتاق فقط یک منبع نور وجود داشته باشد، سایه‌های زیادی ایجاد می‌شوند و فضای اتاق ترسناک می‌شود. نورپردازی اتاق خواب باید چند لایه باشد. یک لامپ روی میز پاتختی یا روی دیوار کنار تخت همیشه لازم است. اگر امکانش وجود دارد یک لامپ سقفی هم در نظر بگیرید، لامپ آخر هم باید رو به روی لامپ روی میز پاتختی و در طرف دیگر اتاق باشد. 


انتخاب رنگ دیوارها

به‌نظر غیر معقول می‌آید، اما اگر اتاق خواب‌تان تاریک است، نباید رنگ دیوارهایش را سفید انتخاب کنید. رنگ‌های روشن برای بزرگ‌تر نشان دادن اتاق‌های کوچک بسیار مناسب‌اند، اما برای دکوراسیون اتاق‌های تاریک اصلا مناسب نیستند. سفید و رنگ‌های روشن دیگر، وقتی نور را منعکس می‌کنند روشن دیده می‌شوند، اما در اتاق تاریک، نوری وجود ندارد که منعکس شود. به این شکل دیوارهای سفید خاکستری می‌شوند و اتاق را غمگین می‌کنند. به‌جای رنگ‌های روشن، یک رنگ از رنگ‌های طیف میانی انتخاب کنید. اگر دوست دارید می‌توانید رنگی که کمی روشن‌تر باشد نیز انتخاب کنید. در اتاق‌های تاریک، رنگ‌های طیف میانی تیره‌تر به‌نظر می‌رسند. این رنگ‌ها مثل رنگ‌های روشن به نور وابسته نیستند و سایه‌ها را جذب می‌کنند، به این شکل دیوارها رنگی‌تر دیده می‌شوند و دکوراسیون اتاق گرم‌تر می‌شود. 


در طراحی دکوراسیون اتاق خواب  آینه را رو به روی پنجره نصب کنید تا نور طبیعی در اتاق منعکس شود.

استفاده از آینه

اتاق نورگیر باشد یا تاریک، وجود یک آینه‌ی قدی در آن ضروری است. به هر حال قبل از این‌که از خانه خارج شوید، باید ظاهر خود را در آینه بررسی کنید. اما در اتاق‌های تاریک، آینه نوری که در اتاق وجود دارد را منعکس می‌کند و به‌عنوان یک نقطه‌ی درخشان، کمی از غم فضای اتاق می‌کاهد. اگر امکان دارد، آینه را رو به روی پنجره نصب کنید تا نور طبیعی در اتاق منعکس شود. 


از پرده‌های نازک استفاده کنید

اتاق تاریک جای مناسبی برای استفاده از پرده‌های سنگین و ضخیم نیست. می‌توانید روی کرکره یک پرده نازک بزنید، یا فقط کر کره بزنید تا در صورت نیاز، بتوانید آن را باز و بسته کنید. بهتر است رنگ پرده یا کرکره را روشن انتخاب کنید تا در کنار دیوارها تضاد ایجاد کند.


روتختی و وسایل اتاق

اگر در طراحی دکوراسیون اتاق‌های تاریک دقت نکنید، مبلمان و وسایل در تاریکی اتاق گم می‌شوند. اگر رنگ دیوارها را از رنگ‌های طیف میانی یا روشن انتخاب کرده‌اید، رنگ مبلمان را متضاد آن‌ها انتخاب کنید و رنگ روتختی و وسایل دیگر را، از رنگ‌های روشن. به این شکل می‌توانید از نور موجود در اتاق، حداکثر استفاده را داشته باشید.


اتاقی که نور طبیعی کمی دارد خیلی هم بد نیست. اتاق تاریک در تابستان خنک‌تر می‌ماند و صبح‌ها با تابیدن نور خورشید در چشمان‌تان از خواب بیدار نمی‌شوید. اما کمبود نور فضای اتاق را غمگین می‌کند. اگر نمی‌توانید اتاق را بازسازی کنید، از روش‌های طراحی دکوراسیون بالا استفاده کنید تا اتاق تاریک‌تان روشن شود. 


منبع : About