اتاق خوابی کوچک دارید و نمی‌دانید چطور باید از تمام فضای آن استفاده کنید؟ می‌خواهید اتاق خوابی چند منظوره داشته باشید و از آن به‌عنوان دفتر کار یا کتابخانه نیز استفاده کنید؟ با این‌که اتاق خواب به‌تنها چیزی که واقعا نیاز دارد یک تخت خواب است، خیلی وقت‌ها باید یک میز تحریر، دراور، مبل یا دیگر مبلمان را نیز در اتاق خواب قرار دهیم. اگر شما هم درگیر طراحی دکوراسیون یک اتاق خواب کوچک هستید، ما نکات مفیدی را برای‌تان آورده‌ایم. 


از میز پاتختی حداکثر استفاده را ببرید

در بیشتر اتاق خواب‌ها، یک میز پاتختی کنار تخت است. شاید فقط برای یک میز جا داشته باشید، اما در حالت ایده‌آل باید دو میز پاتختی، دو طرف تخت قرار گیرند. معمولا ارتفاع میز با ارتفاع تخت یکسان است تا دسترسی به وسایل روی میز، از روی تخت راحت باشد. البته در طراحی دکوراسیون داخلی یک اتاق خواب کوچک، باید کاربرد میز پاتختی را مشخص کنید. برای مثال، می‌توانید از میز پاتختی به‌عنوان میز تحریر، یا یک دراور استفاده کنید. 

بهتر است مبلمانی تهیه کنید که کاربردی باشد. میز پاتختی باید کشو، سطحی محکم و فضای کافی برای قرار دادن وسایلی که هنگام خواب به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید، داشته باشد. فضایی که در اختیار دارید را اندازه بگیرید و فراموش نکنید اگر برای دو میز جای خالی دارید، لازم نیست هر دو یک شکل باشند. می‌توانید یک دراور کوچک یک طرف تخت و طرف دیگر، یک میز تحریر قرار دهید. فقط از تمام فضای موجود استفاده و مبلمان کاربردی خریداری کنید. 


سازمان‌دهی وسایل در اتاق‌های کوچک، تاثیری زیادی در دکوراسیون و کاربرد آن‌ها دارد.

همه چیز را سازماندهی کنید

سازماندهی وسایل در اتاق‌های کوچک، تاثیری زیادی در دکوراسیون و کاربرد آن‌ها دارد. این یعنی باید از شر وسایل بی‌استفاده خلاص شوید. شاید هم مجبور شوید بعضی وسایل که دکوراسیون اتاق را به هم می‌ریزد را پنهان کنید. برای مثال، سیم و کابل وسایل برقی. این روز‌ها میز پاتختی به مکانی برای قرار دادن وسایلی مثل موبایل، لپ‌تاپ، ساعت و دیگر وسایل الکترونیکی تبدیل شده است. با مرتب کردن سیم و کابل، می‌توانید به هم ریختگی دکوراسیون اتاق را کم و کاری کنید، تمیز‌تر و کمی بزرگ‌تر به‌نظر برسد. 


استفاده از فضای زیر تخت

اگر اتاق خوابی کوچک دارید و با مشکل کمبود جا مواجه هستید، باید از تمام فضای اتاق به شکلی مفید استفاده کنید. زیر تخت فضای زیادی وجود دارد که استفاده از آن ساده و بدون خرج است. زیر تخت مکانی مناسب برای قرار دادن لباس‌های فصل‌های بعد، وسایل آشپزخانه که استفاده‌ی زیادی ندارند و دیگر وسایل کم استفاده است. برای این‌که وسایل خاک نگریند، آن‌ها را در کیسه‌های پلاستیکی بسته‌بندی کنید. 


استفاده از مبلمان چند منظوره

درست مثل میز پاتختی، دیگر مبلمان اتاق خواب کوچک نیز باید چند منظوره باشند. قفسه‌ها برای قرار دادن کتاب‌ها و آثار هنری بسیار مناسب‌اند، اما هم‌چنین می‌توانند جایی برای گذاشتن لوازم آرایش باشند. اگر پایین تخت‌تان کشو دارد، می‌توانید از آن برای نگهداری مدارک مهم یا ملحفه‌ی اضافی استفاده کنید. به‌دنبال مبلمانی باشید که برای نگهداری از اشیاء دیگر جا داشته باشند و یادتان باشد، می‌توانید با تعمیر کردن مبلمان قدیمی، با هزینه‌ای کم مبلمانی کاربردی داشته باشید. 


استفاده‌ی صحیح از نورپردازی در دکوراسیون اتاق‌های کوچک باعث می‌شود، فضای اتاق بزرگ‌تر به‌نظر برسد.

استفاده از نورپردازی

استفاده‌ی صحیح از نورپردازی در دکوراسیون اتاق‌های کوچک باعث می‌شود، فضای اتاق بزرگ‌تر به‌نظر برسد. تاریک بودن گوشه‌های اتاق، باعث می‌شود فضای اتاق کوچک‌تر به‌نظر برسد؛ پس مطمئن شوید نورپردازی اتاق خواب، همه‌جای آن را فرا می‌گیرد. استفاده از لامپ‌های زمینی، رومیزی و دیواری روشی بسیار ساده برای اضافه کردن کمی نور به دکوراسیون داخلی است. لامپ‌ها باید در ارتفاع‌های مختلف نصب شوند و میزان نور آن‌ها قابل کنترل باشد، تا بتوانید با استفاده از نورپردازی فضای اتاق را تغییر دهید. 


دیوارها را فراموش نکنید

در طراحی دکوراسیون اتاق‌های کوچک، باید تا جایی که امکان دارد از دیوارها استفاده کرد. استفاده از قفسه‌ها در ارتفاع پایین، روشی مناسب برای ایجاد فضا برای قرار دادن وسایل تزئینی است و باعث می‌شود، ارتفاع سقف بلندتر به‌نظر برسد. قرار دادن آینه در جایی مناسب از اتاق، مکانی مناسب برای آرایش کردن ایجاد می‌کند و باعث می‌شود، نور لامپ‌ها به‌خوبی در اتاق منعکس شوند و فضا بزرگ‌تر به‌نظر برسد. حتی می‌توان از جواهرات برای تزئین کردن دیوارها استفاده کرد. به این شکل دکوراسیون اتاق زیباتر می‌شود و جایی هم برای نگهداری جواهرات و لوازم تزئینی پیدا می‌کنید. البته بهتر است برای تزئین دیوار، از جواهرات بدلی استفاده کنید. 


منبع : About