ظاهر سیستم صوتی و تصویری خانه‌ی‌تان کاملا مرتب و منظم است، اما اگر پشت آن را نگاه کنید، با آشوبی از سیم و کابل مواجه می‌شوید. اگر فقط می‌خواهید سیم و کابل پشت سیستم صوتی و تصویری را مرتب کنید، جایی برای رفت و آمد باز کنید یا یک دستگاه جدید به تلویزیون متصل کنید و فضای کافی ندارید، ما روش‌هایی را برای مرتب کردن آشوب سیم و کابل پشت سیستم صوتی و تصویری برای‌تان فراهم کرده‌ایم.


سیم و کابل مناسب

یکی از دلایل به هم ریختگی پشت میز تلویزیون، استفاده از سیم و کابل نامناسب است. از آن‌جایی که اکثر افراد سعی می‌کنند ارزان‌ترین و کاربردی‌ترین نوع سیم و کابل را تهیه کنند، آن‌ها از لحاظ ضخامت، طول، مواد اولیه و رنگ از هم متمایز می‌شوند. لازم نیست تمام سیم‌ها و کابل‌ها را تعویض کنید، اما می‌توانید تغییراتی در آن‌ها ایجاد کنید:

  • طول سیم و کابل: برای دستگاه‌های صوتی و تصویری، سیم و کابل با اندازه‌ی مناسب تهیه کنید. تمام دستگاه‌هایی که به تلویزیون متصل می‌شوند، در یک فاصله قرار نمی‌گیرند و طول سیم و کابل آن‌ها نیز باید با فاصله‌ی‌شان از تلویزیون متناسب باشد. 
  • از سیم و کابل با روکش پارچه‌ای استفاده کنید: دلیلی ندارد پول زیادی خرج خرید سیم و کابل بکنید، اما اگر سیم‌هایی دارید که مرتب به هم گره می‌خورند، استفاده از سیم و کابل با روکش پارچه‌ای، مشکل‌تان را حل خواهد کرد. اگر کمبود فضا دارید و تمام سیم‌ها و کابل‌ها را از قسمتی خاص عبور می‌دهید، نوع باریک آن را بخرید. 
  • رنگ‌بندی سیم و کابل: اگر قصد دارید تعدادی از سیم‌ها و کابل‌های سیستم صوتی و تصویری را تعویض کنید، رنگ‌بندی کردن آن‌ها می‌تواند در مرتب کردن‌شان نقش مهمی داشته باشد. سیم و کابل رنگی معمولا از سیم و کابل سفید یا سیاه ارزان‌تر است و با رنگ‌بندی کردن آن‌ها نه‌تنها در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید، بلکه هیچ‌وقت سیم‌ها و کابل‌ها را با هم اشتباه نخواهید گرفت. 

پس از این‌که سیم و کابل مناسب برای سیستم صوتی و تصویری تهیه کردید، نگاهی پشت تلویزیون بیاندازید و ببینید کابل HDMI زاویه بدی ندارد، روی ورودی‌ها کامپوننت، کامپوزیت یا اوپتیک فشار وارد نمی‌شود یا به دیوار نچسبیده‌اند. اگر چنین مواردی را مشاهده کردید، وقتش رسیده از آسیب دیدن کابل‌ها جلوگیری کنید. 

یکی از کارهایی که در مرتب کردن سیم‌ها و کابل‌های سیستم صوتی تصویری تاثیر زیادی دارد، جدا کردن کابل‌های برق از باقی کابل‌ها است.

کابل‌های برق را جدا کنید

یکی از کارهایی که در مرتب کردن سیم‌ها و کابل‌های سیستم صوتی و تصویری تاثیر زیادی دارد، جدا کردن کابل‌های برق از باقی کابل‌ها است. به این شکل وقتی می‌خواهید یکی از کابل‌ها را جدا یا یک کابل جدید امتحان کنید، با حجم کمتری از سیم و کابل مواجه می‌شوید. یک چند راهی تهیه و تمام کابل‌های برق را به آن متصل کنید. با استفاده از چند راهی وقتی دستگاه‌ها در حالت استندبای قرار دارند، می‌توانید با خاموش کردن آن در مصرف برق هم صرفه‌جویی کنید. 

همه چیز را برچسب بزنید

شاید به‌نظرتان بدیهی باشد، اما اکثر افراد سیم‌ها و کابل‌هایی که به تلویزیون متصل می‌کنند را برچسب نمی‌زنند. بهتر است دو طرف کابل را برچسب بزنید تا هنگام کشیدن کابل یا متصل کردن آن، به‌دنبال سر درست آن نباشید. 

بستن و پنهان کردن کابل‌ها

پس از این‌که سیم و کابل مناسب تهیه کردید و به آن‌ها برچسب زدید، به آخرین مرحله‌ی کار رسیده‌اید. حالا باید با استفاده از گیره، سیم‌ها و کابل‌ها را به میز تلویزیون متصل کنید که در دید نباشند، یا آن‌ها را جمع‌کرده و با یک بند چسبی ببندید. 


منبع : Lifehacker