اکثر افراد جراحی بینی را تنها جراحی زیبایی بینی می‌دانند در حالی که این عمل جراحی، استفاده‌های زیاد دیگری هم دارد. در  عمل جراحی زیبایی بینی جراح  فقط روی ظاهر بینی کار می‌کند و با تغییر دادن آن کاری می‌کند فرد از چهره‌ی خودش راضی‌تر باشد، اما جراحی بینی کاربردی، فواید بسیاری دارد. در صورت وجود مشکلات تنفسی یا آسیب دیدن بینی، جراحی بینی کاربردی این مشکلات را حل می‌کند و سلامت فرد را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین می‌توان جراحی زیبایی بینی را با جراحی کاربردی بینی ترکیب کرد و به نتایج بهتری رسید. 


رایج‌ترین کاربردهای جراحی بینی

70٪ از اعمال جراحی بینی برای حل مشکلات مختلف انجام می‌شوند که گاهی اوقات شامل جراحی زیبایی بینی هم هستند. این اعمال جراحی مشکلات کوچک و بزرگی از بیماران حل می‌کنند که موارد زیر جز اصلی‌ترین آن‌ها هستند:

  • سینوزیت مزمن ناشی از حساسیت شدید.
  • انحراف تیغه‌ی بینی، شرایطی که در آن غضروف بین مجرای بینی انحراف دارد و به مشکلات تنفسی منجر می‌شود. 
  • بزرگ شدن استخوان طوماری که به بسته شدن مسیر تنفس بینی منجر می‌شود. 
  • پلیپ بینی. 
  • آسیب‌دیدگی بینی که به ساختار آن آسیب زده باشد. 
  • ترمیم آسیب‌دیدگی ناشی از جراحی بینی.

کاندیدای مناسب برای جراحی زیبایی بینی باید از سلامت عمومی برخوردار باشد، سیگار نکشد و انتظارات واقع‌گرایانه‌ای از نتیجه‌ی جراحی داشته باشد.

جراحی زیبایی بینی برای چه کسانی مناسب است

اگر قصد انجام جراحی زیبایی بینی دارید، باید آمادگی خود برای این نوع جراحی پلاستیک بررسی کنید. کاندیدای مناسب برای جراحی زیبایی بینی باید از سلامت عمومی برخوردار باشد، سیگار نکشد و انتظارات واقع‌گرایانه‌ای از نتیجه‌ی جراحی داشته باشد. برای این‌که این عمل را انجام دهید، باید به تغییر ظاهر بینی‌تان نیاز و تمایل داشته باشد. اگر فقط می‌خواهید مشکلات ظاهری بینی‌تان را حل کنید، باید خواسته‌های خود را با جراح پلاستیک در میان بگذارید، اما اگر می‌خواهید جراحی کاربردی بینی هم در کنار جراحی زیبایی بینی انجام دهید، باید در این مورد با جراح پلاستیک مشورت کنید. در جلسات مشاوره، جراح پلاستیک نظر تخصصی خود را در مورد نتایج جراحی به شما می‌گوید. شما هم می‌توانید با مطرح کردن انتظارات خود و صبحت کردن با جراح پلاستیک، رویکرد جراحی بینی را مشخص کنید. 

میزان موفقیت جراحی زیبایی بینی

پس از جراحی پلاستیک و طی شدن طول درمان، میزان موفقیت جراحی زیبایی بینی مشخص می‌شود. اگر قبل از عمل مشکلات تنفسی داشته‌اید، پس از خوابیدن ورم جراحی، باید متوجه بهبود در تنفس خود شوید. البته شناسایی تغییرات ساختاری در مراحل اولیه کمی مشکل است، اما پس از خوابیدن ورم تغییراتی که جراحی زیبایی بینی در ظاهر شما به‌وجود آورده نیز مشخص می‌شود. در جلساتی که پس از جراحی پلاستیک با جراح پلاستیک خواهید داشت، او میزان موفقیت جراحی را ارزیابی می‌کند. 
اگر جراحی زیبایی بینی نتیجه‌ی دلخواه شما را نداشته باشد، شاید بخواهید یک جراحی ترمیمی انجام دهید. در این جراحی فرصت اصلاح کردن تغییرات ایجاد شده در جراحی اول فراهم می‌شود. اکثر بیماران پس از جراحی اول از نتایج آن راضی هستند، اما آگاهی از تغییرات لازم برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه شما ضرری ندارد. اگر جراح پلاستیک را درست انتخاب کنید، به احتمال زیاد با جراحی اول به نتیجه‌ی دلخواه خود خواهید رسید.