همه می‌دانیم که مراجعه به دندانپزشک بخشی مهم از حفظ سلامت دهان و دندان کودکان است. با این وجود، خیلی از والدین به این مسئله اهمیت نمی‌دهند. بدون حرکت و صاف روی یک صندلی نشستن، با نوری که در چشم می‌تابد و ابزار فلزی که در دهان می‌چرخد، تجربه‌ی خوبی برای کودکان نیست و آرام‌ترین آن‌ها را وحشت‌زده می‌کند. فرقی نمی‌کند کودک‌تان کمی در مورد مراجعه به دندانپزشک اضطراب داشته یا از آن فراری باشد، می‌توانید با استفاده از این راهبردها تجربه‌ی او از دندانپزشکی را بهتر کنید. 


به‌دنبال دندانپزشک کودکان باشید

شاید از دندانپزشک خودتان راضی باشید، اما دندانپزشکی که در کار با کودکان تخصص داشته باشد، برای کودک‌تان مناسب‌تر خواهد بود. دندانپزشکان کودک دو تا سه سال بیشتر تعلیم می‌بینند تا روش‌های برخورد با کودکان را بیاموزند. به‌علاوه، مطب‌های آن‌ها مناسب کودکان طراحی شده و امکاناتی برای سرگرم کردن آن‌ها دارند. حتی نکات جزئی مثل دادن عینک آفتابی و عروسک به کودکان، می‌تواند در آرام کردن آن‌ها تاثیر زیادی داشته باشد. 


زود شروع کنید

توصیه می‌شود با شروع رشد دندان‌ها، کودک را به دندانپزشکی ببرید. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش اضطراب دندانپزشکی این است که قبل از این‌که مشکلاتی مثل پوسیدگی دندان برای کودک پیش بیاید، او را به دندانپزشکی ببرید. به این شکل کودک به مراجعه به دندانپزشک عادت می‌کند و احتمال خرابی دندان‌ها و مراجعه بیشتر به دندانپزشک نیز کاهش می‌یابد. 


یک روز قبل از روزی که وقت دندانپزشک دارید، کودک را به مطب ببرید تا با کارکنان و دندانپزشک آشنا شود.

کودک را با دندانپزشک آشنا کنید

می‌توانید قبل از روزی که وقت دندانپزشک دارید، یک بار کودک را به مطب ببرید تا با کارکنان و دندانپزشک آشنا شود. به این شکل کودک به محیط مطب و دندانپزشک کمی عادت می‌کند و بار بعد، مراجعه به دندانپزشک برایش ساده‌تر می‌شود. 


به کودک نزدیک شوید

گاهی اوقات گرفتن دست والدین یا نشستن روی پای آن‌ها، می‌تواند تا حد زیادی برای کودکان آرامش‌بخش باشد. 


زیاد حرف نزنید

خیلی از والدین هنگامی که کودک‌شان توسط دندانپزشک معاینه می‌شود مدام با او صحبت می‌کنند تا حواسش را پرت کنند، اما این روش درستی نیست. اگر بگذارید دندانپزشک با کودک‌تان صحبت کند، رابطه‌ی آن‌ها هم بهتر شکل می‌گیرد و کودک بیشتر احساس آرامش می‌کند. 


یک دندانپزشک ثابت داشته باشید

سعی کنید همیشه کودک را نزد یک دندانپزشک ببرید. کودکان معمولا با افراد نا‌‌آشنا راحت نیستند و در برخورد با آن‌ها دچار اضطراب می‌شوند. اگر کودک را همیشه نزد یک دندانپزشک ببرید، راحت‌تر به او اعتماد می‌کند و آرامش بیشتری خواهد داشت. 


به کودکانی که ترس از خفگی دارند سخت نگیرید

بعضی کودکان می‌ترسند هنگامی که دندانپزشک روی دندان‌های‌شان کار می‌کند خفه شوند. البته این ترس ریشه‌ی روانی دارد و گاهی اوقات به شکل فیزیکی بروز می‌کند. اگر دندانپزشک به آرامی کارش را انجام دهد و طوری با کودک رفتار کند که متوجه شود قرار نیست به او آسیبی برسد، کودک هم راحت‌تر با این تجربه کنار می‌آید. اگر کودک‌تان از خفه شدن وحشت دارد، سعی کنید تا جایی که امکان دارد از عکسبرداری از دهان او اجتناب کنید. 


در مطب خیلی از دندانپزشک‌ها تلویزیون وجود دارد و مدام برنامه‌های کودک پخش می‌کند تا کودک مشغول باشد.

حواس کودک را پرت کنید

در مطب خیلی از دندانپزشک‌ها تلویزیون وجود دارد و مدام برنامه‌های کودک پخش می‌کند. هم‌چنین در صورت امکان می‌توانید موبایل‌تان را به کودک‌تان بدهید تا سرش گرم شود. پخش کردن موسیقی هم می‌تواند تاثیری زیادی داشته باشد. 


ترس‌های خود را فراموش کنید

اگر والدین از دندانپزشکی وحشت داشته باشند، ممکن است این ترس به کودکان‌شان هم منتقل شود. آرامش والدین در مطب دندانپزشک به آرام شدن کودکان کمک می‌کند.


نگویید «نگران نباش، درد ندارد»

البته والدین قصد دارند به کودک اطمینان خاطر  بدهند، اما ذهن کودک فقط کلمه‌ی «درد» را می‌شنود. معاینه و 90٪ فرایند‌های دندانپزشکی در جلسات اول بدون درد هستند، پس بهتر است در مورد آن صحبت نکنید.


منبع : Parents