خشکشویی یکی از جنبه‌های رمزآلود زندگی روزمره است. حتی اسم «خشکشویی» با شیوه‌ی شسته شدن لباس‌ها هم‌خوانی ندارد. علاوه بر این، فرایند خشکشویی کاملا سری است و پشت پرده‌های پلاستیکی، جایی که ماشین‌های جادویی بدون خیس کردن لباس‌ها تمیزشان می‌کنند رخ می‌دهد. اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که پشت پرده‌ی خشکشویی چه می‌گذرد یا این‌که این کلمه به چه معنی است، به خواندن ادامه دهید تا از نکاتی که خشکشویی‌ها به شما نمی‌گویند آگاه شوید. 


در خشکشویی لباس‌ها خیس می‌شوند

احتمالا بزرگ‌ترین باور اشتباه در مورد خشکشویی این است که در این فرایند از مایعات شوینده استفاده نمی‌شود. اما در فرایند خشکشویی فقط از آب استفاده نمی‌شود و مایعات شوینده در آن نقش دارند. البته خشکشویی‌ها برای پاک کردن لکه‌هایی که پایه‌ی آب دارند، از آب استفاده می‌کنند؛ اما معمولا لباس‌ها در پرکلرواتلین ریخته می‌شوند، یک حلال بدون رنگ که توانایی پاک کردن لکه‌هایی که با آب پاک نمی‌شوند را دارد. پس چرا به این فرایند خشکشویی گفته می‌شود؟ به این دلیل که «شستشو با شوینده‌های سمی و شیمیایی» زیاد جذاب نیست. 


«فقط خشکشویی» به معنای «فقط خشکشویی» نیست

همه‌ی ما برچسب «فقط خشکشویی» را روی لباس‌ها دیده‌ایم و آن را جدی می‌گیریم، اما این قانون شکستنی است. این برچسب بیشتر به این معنی است که «این لباس را در ماشین لباسشویی نباید شست». از لحاظ قانونی، تولیدکنندگان لباس فقط می‌توانند یک روش شستشو را پیشنهاد کنند و خشکشویی، از همه مطمئن‌تر است. در واقع این آب نیست که به لباس آسیب می‌رساند و پارچه‌های پشمی و ابریشمی، در فرایند شستشوی ماشین لباسشویی جمع می‌شوند. 

اگر می‌دانید پارچه‌های حساس رنگ نمی‌دهند، می‌توانید آن‌ها را با دست بشویید. دقت داشته باشید بعضی پارچه‌ها مثل جیر و مخمل را هیچ‌وقت نباید در خانه بشویید و بهتر است این کار را به متخصصان بسپارید. 


خشکشویی فرایندی است که در آن از دستگاه‌های پیچیده و مواد شیمیایی گران‌قیمت استفاده می‌شود.

شما هزینه‌ی نگهداری از دستگاه‌های خشکشویی را می‌پردازید

خشکشویی گران است، اما به چه روش دیگری می‌توان لکه‌ی مایونز را از روی شلوار چرمی پاک کرد؟ مسئله این است که خشکشویی فرایندی است که در آن از دستگاه‌های پیچیده و مواد شیمیایی گران‌قیمت استفاده می‌شود. در حالی که تمیز کردن تی‌شرت و جوراب بسیار آسان است، شستشوی پارچه‌‌هایی مثل جیر و ابریشم، به‌سادگی انداختن آن‌ها در ماشین لباسشویی نیست. برای پاک کردن بعضی لکه‌ها و شستن پارچه‌های گران‌قیمت، باید از روش‌های خاص استفاده شود.


طبیعی به معنی سازگار با محیط زیست نیست

فرایند خشکشویی اصلا با محیط زیست سازگار نیست. پرکلوراتلین، حلالی که معمولا در خشکشویی‌ها استفاده می‌شود، یک ماده‌ی شیمیایی صنعتی است که هم برای انسان‌ و هم برای خاک خطرناک است. 


خشکشویی کردن در خانه امکان‌پذیر است

برای انجام این کار اول باید لکه‌ها را پاک کنید، سپس آن را همراه یک ملحفه که از خود مواد شوینده دفع می‌کند در یک کیسه انداخته و در خشک‌کن قرار دهید. به این شکل مواد شیمیایی لکه‌های لباس را جذب می‌کنند و رایحه‌ی ملایمی از خود به‌جای می‌گذارند. البته خشکشویی کردن در خانه به اندازه‌ی خشکشویی حرفه‌ای موثر نیست، اما با این کار تا میزان زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهید کرد. هم‌چنین این روش برای از بین بردن بوی سیگار و پاک کردن لکه‌های نوشیدنی و غذا بسیار مناسب است. اما برای پاک کردن لکه‌هایی که به‌سادگی پاک نمی‌شوند، باید به خشکشویی مراجعه کنید. 



ادامه دار د ...


منبع : Howstuffworks