رویدادهای کمی مثل المپیک توانایی به تصویر کشیدن رخدادهای به‌یادماندنی را دارند. هر مسابقه المپیک می‌تواند لحظاتی را رقم بزند که تا آخر عمر در حافظه‌ی ما باقی بماند. از پیروزی جسی اونز در آلمان گرفته تا دوندگی‌های تاریخی مو فرح در 2012 لندن، این‌ها به‌یاد‌ماندنی‌ترین لحظات تاریخ المپیک هستند. 


یوسین بولت در پکن وارد صحنه‌ جهانی می شود

دونده‌ی جامائیکایی، کسی که فوق ستاره‌ی المپیک 2016 ریو محسوب می‌شود، در المپیک 2008 پکن وارد صحنه‌ی جهانی شد. یوسین بولت در پکن صد متر را در 9.69 ثانیه دوید و رکوردی جدید در این ورزش به‌جای گذاشت. او که در سال 2012 هم برنده‌ی مدال طلای این ورزش شد، قصد دارد در المپیک 2016 ریو هم برنده‌ی طلای ورزش دو میدانی و به بزرگ‌ترین دونده‌ی تاریخ تبدیل شود.


میشل فلپس مدال‌های شنا را تسخیر می‌کند

مثل بولت، فلپس هم در المپیک پکن برنده‌ی هشت مدال طلا و به یک چهره‌ی جهانی تبدیل شد. او در شنای 400 متر گروهی 8 مدال طلا برد و به همراه هم تیمی‌هایش، رکوردی جدید بر جای گذاشت که یک ثانیه از رکورد قبلی کمتر بود. فلپس با 22 مدال المپیک، مدال‌آورترین ورزشکار المپیک محسوب می‌شود و قصد دارد در المپیک 2016 ریو عنوان خود را تثبیت کند. 


باب بیمون در المپیک 1968 مکیزکو سیتی 8.90 متر پرید و رکورد پرش طول را با 55 سانتی‌متر اختلاف شکست.

پرش شگفت‌انگیز باب بیمون

رکورد‌های جهانی معمولا با اختلاف صدم ثانیه یا میلیمتر شکسته می‌شوند، اما باب بیمون در المپیک 1968 مکزیکوسیتی 8.90 متر پرید و رکورد پرش طول را با 55 سانتی‌متر اختلاف شکست. بیمون به‌سختی جواز حضور در المپیک را کسب کرده بود و انتظار رکوردشکنی از او نمی‌رفت. اما در یک شب طوفانی به مکزیکوسیتی سفر کرد و رکوردی برجای گذاشت که تا سال 1991 شکسته نشد. 


تیم رویایی بسکتبال آمریکا

تیم بسکتبال آمریکا در المپیک 1992 بارسلونا بدون شک بهترین تیم بسکتبال تاریخ بوده است. این اولین سالی بود که به بازیکنان NBA اجازه داده شد در مسابقات بسکتبال المپیک شرکت کنند. تیم آمریکا که ستارگانی همچون مایکل جردن، مجیک جانسون و لری برد را در اختیار داشت، در آن سال برنده‌ی مدال طلا شد و دوران جدیدی از بسکتبال المپیک را‌ آغاز کرد.


تلاش تاثیرگذار درک ردموند

بعضی از لحظات به‌یادماندنی المپیک هیچ ربطی به بردن مدال ندارند. پس از سال‌ها، از عملکرد درک ردموند در المپیک 1990 بارسلونا، هم‌چنان به‌عنوان سمبل روحیه‌ی المپیک یاد می‌شود. او که در مسابقه‌ی نیمه نهایی دوی 400 متر رقابت می‌کرد، لحظاتی پس از شلیک آغاز مسابقه، از ناحیه‌ی کشاله‌ی ران پا دچار آسیب‌دیدگی شد. درک روی زمین افتاد و درد می‌کشید، اما توانست لنگ زنان خود را به خط پایان برساند. پدر ردموند وارد میدان شد تا به او کمک کند و وقتی هر دو از خط پایان گذر کردند، با تشویق تماشاچیان مواجه شدند. 


جسی اونز برنده‌ی چهار مدال طلای دوهای 100 متر، 200 متر، 400 متر تیمی و پرش طول شد.

جسی اونز در المپیک برلین برنده چهار مدال طلا می‌شود

تاثیر چهار مدال طلای جسی اونز در المپیک 1936 برلین از بازی‌های المپیک فراتر رفت. جسی اونز یک دونده‌ی آفریقایی آمریکایی بود و در المپیکی که در آلمان نازی برگزار می‌شد رقابت می‌کرد. او برنده‌ی چهار مدال طلای دوهای 100 متر، 200 متر، 400 متر تیمی و پرش طول شد و نقشه‌های هیتلر برای پخش کردن شایعه‌ی برتری قوم آریایی را نقش بر آب کرد. 


نمره‌ ده نادیا کومانچی

هنوز پس از 40 سال، عملکرد نادیا کومانچی در المپیک 1976 مونترئال از خاطره‌ها پاک نشده است. این ژیمناست، که در آن زمان 14 سال داشت، تنها کسی که در مسابقات المپیک و در ورزش ژیمناستیک از داوران 10 کامل گرفته است. او در هفت شاخه‌ی ژیمناستیک نمره‌ی کامل یعنی 10 را دریافت کرد و برنده‌ی سه مدال طلا شد. 


کتی فریمن در سیدنی برنده‌ مدال طلا می‌شود

کتی فریمن در المپیک 2000 سیدنی در دوی 400 متر برنده‌ی مدال طلا و به اولین بومی استرالیا تبدیل شد، که در مسابقات المپیک برای کشورش مدال طلا می‌برد. 


استیون ردگریو در پنج المپیک پنج طلا می‌برد

می‌توان از استیون ردگریو به‌عنوان مجسمه‌ی پایداری یاد کرد. او برای اولین بار در المپیک 1984 لس آنجلس برنده‌ی مدال طلای قایق‌رانی شد. ردگریو در سال‌های آینده با بیماری‌هایی مثل دیابت نوع یک، دست و پنجه نرم می‌کرد اما هم‌چنان برنده‌ی مدال طلا بود. در المپیک 2000 سیدنی، تیم ردگریو در یک رقابت حساس با اختلاف 0.38 ثانیه تیم ایتالیا را شکست داد و به این ترتیب، ردگریو به پرافتخارترین قایق‌ران تاریخ تبدیل شد. 


آببه بیکیلا با پای برهنه اولین مدال طلای آفریقای شرقی را برنده شد.

دونده‌ اتیوپی با پای برهنه برنده مدال طلا می‌شود

آببه بیکیلا که در لحظات آخر به تیم المپیک اتیوپی اضافه شد، از کفش‌های جدیدش خوشش نمی‌آمد؛ او تصمیم گرفت ماراتن را پابرهنه بدود. در رقابت تنگاتنگی که در خیابان‌های رم برگزار شد، بیکیلا پس از مجسمه‌ی Obelisk of Axum، که از اتیوپی به ایتالیا آورده شده بود، از رقبا فاصله گرفت و اولین مدال طلای آفریقای شرقی را برنده شد. این یکی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات المپیک 1960 رم بود.


آکواری از تانزانیا پس از آسیب‌دیدگی ماراتن را به پایان می‌رساند

جان استیون آکواری در ماراتن مکزیکوسیتی تلاش زیادی کرد. او در ابتدای مسابقه دچار گرفتگی عضله شد و در نیمه‌ی مسابقه‌ زمین خورد. آکواری که از آسیب‌دیدگی شدید شانه رنج می‌برد و زانویش هم در رفته بود، خود را باند‌پیچی کرد و پس از یک ساعت لنگان لنگان ماراتن را به پایان رساند. او پس از تمام کردن مسابقه به یک خبرنگار گفت «مردم تانزانیا من رو نفرستاده بودند که مسابقه را شروع کنم، آن‌ها من را فرستاده بودند که مسابقه را تمام کنم.»


هفته‌ی طلایی تیم بریتانیا

برای بیشتر بریتانیایی‌ها، بهترین قسمت المپیک 2012  لندن آخر هفته‌ای بود که تیم بریتانیا برنده‌ی چند مدال شد. جسیکا انیس در پرتاب نیزه برنده‌ی طلا شد، مو فرح در دوی 10.000 متر اول شد و گرک روترفورد هم طلای پرش طول را به خانه برد.


منبع : Rio2016