دهکده‌ی المپیک 2016 ریو روز یکشنبه 24 جولای به‌طور رسمی افتتاح شد و سازمان‌دهندگان مسابقات اعلام کردند، هر گونه مشکلات جدی تا 48 ساعت دیگر برطرف می‌شود. این دهکده که 31 ساختمان و 3.604 واحد مسکونی دارد، قرار است میزبان بیش از 17.000 ورزشکار و مقامات رسمی از کشورهای دیگر باشد. دهکده‌ی المپیک نزدیک پارک المپیک بارا واقع شده است. 

حدود 900 نفر از کمیته‌های المپیک 66 کشور مختلف روز یک‌شنبه در این دهکده حضور داشتند که 200 نفر آن‌ها ورزشکارانی از 20 کشور مختلف بودند. دهکده المپیک توسط شهردار ریو، ادوئاردو پائس، کارلوس نوزمن سرپرست المپیک 2016 ریو و بسکتبالیست بازنشسته جنت آرکین افتتاح شد. نوزمن در مراسم افتتاحیه گفت «ما خیلی خوشحالیم که به نقطه‌ی شروع المپیک 2016 ریو رسیده‌ایم». این مجموعه شامل مکان‌هایی برای استراحت، مسیر دوچرخه‌سواری، یک باشگاه ورزشی بزرگ و یک سالن غذاخوری به وسعت 27.000 متر مربع است که می‌تواند همزمان میزبان 5.000 نفر باشد و روزانه 60.000 وعده غذا سرو کند.

پائس شهردار ریو گفت «دهکده‌ی المپیک روحیه المپیکی را در خود خلاصه کرده است؛ همه یک‌جا در صلح و آرامش در کنار هم زندگی خواهند کرد». در مورد تصمیم کمیته‌ی المپیک استرالیا که ورزشکارانش را تا زمان حل شدن مشکلات دهکده المپیک، در هتل اسکان داده است گفت «مشکلاتی وجود دارد که در دست بررسی هستند و به‌زودی حل خواهند شد. از آن‌جایی که دهکده‌های المپیک وسعت زیادی دارند، کمی زمان نیاز است تا تمام مشکلات‌شان برطرف شود. مهم این است که تمام مشکلات قبل از شروع بازی‌ها حل شود و چیزی ورزشکاران را آزار ندهد.»

آرکین که دو بار برنده مدال ورزش بسکتبال المپیک شده هم در مورد وضعیت دهکده‌ی المپیک گفت «من تضمین می‌کنم ساختار لازم برای این‌که همه‌چیز تا شروع بازی‌ها بدون نقص باشد موجود است».

کمیته‌های المپیک آمریکا و انگلیس یعنی USOC و BOA اعلام کرده‌اند که مشکلات جزئی موجود در دهکده‌ی المپیک عادی بوده‌اند و با مسئولین المپیک 2016 ریو همکاری خواهند کرد تا این مشکلات برطرف شوند. BOA  اعلام کرد «ما مطمئن هستیم محل سکونت ورزشکاران ما آماده و از بالاترین استانداردها برخوردار است. درست است که مشکلاتی وجود دارد، اما این مشکلات برای این‌گونه مجموعه‌ها عادی هستند و ما هم تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که به آن‌ها غلبه کنیم.»

مسئولین تیم نیوزلند هم اعلام کرده‌اند روز یک‌شنبه در دهکده‌ی المپیک به ورزشکاران خود خوش‌آمد می‌گویند. 


منبع : Rio2016