اگر در خانه‌ی خود شوفاژ دارید، حتما می‌دانید با وجود آن رادیاتورهای بزرگ و مکعبی شکل زیر پنچره‌ها انتخاب و نصب کردن پرده چقدر مشکل می شود؛ مخصوصا اگر عاشق پرده باشید. ما نکاتی را برای‌تان فراهم کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید انتخاب‌های خود را محدود کنید و در نهایت به نتیجه‌ی دلخواه‌تان برسید. با مجله‌ ایرانگان همراه باشید تا با این نکات آشنا شوید. 


پرده‌ی ثابت و کرکره‌ی چوبی

با وجود مانعی مثل شوفاژ، نصب کردن پرده‌های بلند که باز و بسته می‌شوند ممکن نیست. یک روش برای حل این مشکل استفاده از پرده‌های ثابت است و روش دیگر، استفاده از کرکره‌های چوبی است که باز و بسته می‌شوند و میزان نوری که وارد اتاق می‌شود را تنظیم می‌کنند. 


پرده‌ی سقفی و کرکره‌ی پارچه‌ای

استفاده از کرکره‌های پارچه‌ای، مخصوصا کرکره‌هایی که از بالا به پایین باز و بسته می‌شوند، روش مناسبی برای تنظیم نور اتاق است. هم‌چنین می‌توانید به‌جای استفاده از میله پرده دیواری، از ریل‌های پرده که روی سقف نصب می‌شوند استفاده کنید؛ به این شکل می‌توانید پرده را کاملا باز و بسته کنید و شوفاژ هم مشکلی ایجاد نمی‌کند.


پرده‌ی بلند و پرده‌ کرکره‌ی رولر شید

برای اتاق خواب، که در آن حریم خصوصی و تاریک بودن اتاق در شب اهمیت زیادی دارد، استفاده از کرکره‌های رولی انتخاب هوشمندانه‌ای است. هم‌چنین می‌توانید یک پرده سقفی بلند هم جلوی کرکره‌ نصب کنید. 

نکته: اگر نمی‌‌خواهید از پرده‌های سقفی استفاده کنید، می‌توانید گیره‌های میله پرده را بزرگ‌تر بگیرید تا کمی با دیوار فاصله بگیرد. 


اگر در نظر دارید که اتاق پذیرایی ظاهری رسمی‌تر داشته باشد برای پنجره بالای شوفاژ از پرده بلند استفاده کنید.

پرده‌ی بلند و پرده کرکره‌ی پارچه‌ای

این ترکیب بیشتر برای اتاق پذیرایی که می‌خواهید ظاهری رسمی‌تر داشته باشد مناسب است. این‌که نمی‌توانید پرده را ببندید اهمیتی ندارد، این ترکیب بیشتر تضاد بافت پرده کرکره و پارچه‌ی پرده را نشان می‌دهد. 


پرده‌ی کوتاه

استفاده از پرده کوتاه تا حد زیادی به سلیقه‌ی شما بستگی دارد چون بعضی‌ها این نوع پرده را دوست دارند و بعضی‌ها اصلا نمی‌توانند تحملش کنند. قانون کلی می‌گوید این نوع پرده بیشتر برای اتاق‌هایی مثل اتاق بچه مناسب است؛ اما اگر می‌خواهید از آن در اتاق پذیرایی استفاده کنید بهتر است از پارچه‌های سنگین و رنگ‌های جیغ دوری کنید.


پنجره کرکره‌ای

پنجره کرکره‌ای چوبی لازم نیست همیشه ظاهری کهنه داشته باشد؛ نوع سفید آن بسیار کلاسیک و کاربردی است. فقط کرکره‌های بالایی را باز کنید تا کمی نور وارد اتاق شود و به این شکل حریم خصوصی‌تان را هم حفظ کرده‌اید. پنجره‌ کرکره‌ای به‌تنهایی هم می‌تواند استفاده شود اما اگر می‌خواهید پرده هم نصب کنید، بهتر است به‌جای آن از کرکره‌های چوبی استفاده کنید. 


کرکره‌های رمی

کرکره‌های رمی یکی از انتخاب‌های کلاسیک هستند که همیشه به‌ کار می‌آیند. اما بهترین مکان برای استفاده از آن‌ها اتاق خواب یا سرویس بهداشتی است چون در این مکان‌ها حریم خصوصی اهمیت زیادی دارد. در آشپزخانه هم که ممکن است پرده هنگام آشپزی مشکل ایجاد کند استفاده از کرکره‌های رمی ایده‌ی خوبی است. هم‌چنین می‌توانید روی کرکره‌ی رمی یک پرده بلند هم نصب کنید.


منبع : Houzz