فرش علاوه بر این‌که تاثیر زیادی در دکوراسیون اتاق دارد، سبک و سیاق خاصی به دکوراسیون داخلی می‌دهد و می‌تواند نقطه‌ی شروع طراحی یک اتاق باشد. خیلی از مردم همیشه در مورد خانه‌ی‌شان می‌گویند «انگار یک چیزی کم دارد»، استفاده از فرش در بیشتر اتاق‌ها باعث می‌شود گرم‌تر و صمیمی‌تر به‌نظر بیایند و جای خالی المان گم‌شده‌ی دکوراسیون پر شود. ما پیشنهاد‌هایی در خصوص استفاده از فرش برای‌تان داریم. 

اگر فرشی خریده‌اید که خیلی دوستش دارید، روی آن یک میز شیشه‌ای قرار دهید. بهتر است زیبایی فرش را پنهان نکنید و بدانید که میزهای شیشه‌ای فقط در دکوراسیون مدرن استفاده نمی‌شوند، بلکه با دکوراسیون‌های سنتی هم کاملا هم‌خوانی دارند. اگر خانه‌ی کوچکی دارید با استفاده از یک فرش راه راه افقی می‌توانید کاری کنید فضای خانه بزرگتر به‌نظر برسد. الگوهای هندسی نیز هم‌خوانی زیادی با پارچه‌های طرح‌‌دار دارند و به‌ خوبی در دکوراسیون‌های سنتی جای می‌گیرند. 

هنگام انتخاب فرش باید دقت زیادی به اندازه‌ی آن داشته باشید؛ اگر می‌خواهید در اتاق پذیرایی فرش پهن کنید، بهتر است فرشی بخرید که مبلمان روی آن جا شوند. اگر فرشی که انتخاب کرده‌اید شکل‌های بزرگ در طرحش دارد، می‌توانید مبلمان ساده و بدون طرح انتخاب و رنگ بالشتک‌های آن را با رنگ‌های فرش هماهنگ کنید. سعی کنید طرح بالشتک‌ها با طرح فرش تفاوت زیادی داشته باشد. 

وقتی می‌خواهید برای اتاق خواب فرش انتخاب کنید، اندازه‌ی تخت و اتاق را مد نظر قرار دهید. لازم نیست فرش را کاملا زیر تخت پهن کنید، بهتر است فرش تا لبه‌ی میزهای پاتختی زیر تخت قرار گیرد؛ به این صورت وقتی از تخت خارج می‌شویم پای‌مان را روی کفپوش سرد نمی‌گذاریم. اگر از فرش‌های رنگی خوش‌تان نمی‌آید، فرش‌های بافت‌دار انتخاب کنید؛ یک فرش بافت‌دار هم مثل فرش‌های رنگی می‌تواند ابعاد اتاق را تغییر دهد. بهتر است از بافت مشابه بافت فرش، در قسمت‌های دیگر دکوراسیون اتاق هم استفاده کنید. 

یکی از استفاده‌های فرش مرتبط کردن قسمت‌های مختلف خانه است. برای مثال می‌توانید با قرار دادن مبلمان و میز نهارخوری روی یک فرش، کاری کنید قسمت‌های غذاخوری و استراحت خانه به هم مرتبط شوند. هم‌چنین با استفاده از فرش می‌توان مسیر رفت و آمد را مشخص کرد، پهن کردن فرش‌های دراز در راهرو باعث می‌شود طول آن بیشتر به‌نظر برسد. و البته از آن‌جایی که فرش می‌تواند یک اثر هنری باشد، فرش‌های قدیمی و منحصربه‌فرد می‌توانند روی دیوار آویزان شوند و نقش نقطه‌ی کانونی اتاق را داشته باشند.


منبع : Houzz