هر طراح دکوراسیون داخلی به شما می‌گوید که انتخاب پرده یکی از مهم‌ترین قسمت‌های طراحی دکوراسیون اتاق است و می‌تواند زیبایی و زشتی یک اتاق را تعیین کند. در مورد خرید پرده باید به رنگ، جنس، طول، آستر و سفارشی بودن و نبودن آن توجه کنیم. با این همه انتخاب متنوع و تصمیماتی که باید بگیریم، گیج شدن خیلی سخت نیست؛ به همین دلیل از متخصصان این کار خواستیم نکاتی را با ما در میان بگذارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید انتخاب‌های خود را محدود و بهترین پرده را برای منزل‌تان انتخاب کنید. 


رنگ و جنس

از آن‌جایی جنس پارچه با عملکرد و دوام آن رابطه‌ی مستقیم دارد، توجه به آن یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب پرده است. اگر پرده زیادی سنگین باشد هنگام جمع کردن تا نمی‌خورد و اگر زیادی سبک باشد، درست نمی‌ایستد. قبل از خریدن پرده آن را امتحان کنید؛ مثل یک آکاردئون آن را تا بالا چین بزنید و سپس رهایش کنید تا باز شود. اگر مثل پارچه‌مویی به سمت بیرون باز شد روی پنجره خوب نمی‌ایستد. بهتر است با یک نمونه بزرگ این کار را انجام دهد چون ممکن است تکه‌های کوچک پرده حالت واقعی آن را نشان ندهند. 

نور خورشید به‌مرور زمان رنگ پارچه را خراب می‌کنید. اگر می‌خواهید برای اتاقی آفتاب‌گیر پرده انتخاب کنید، بهتر است سراغ پرده‌های تیره رنگ بروید. البته اگر زود به زود دکوراسیون اتاق را تغییر می‌دهید نیازی نیست نگران این مسئله باشید. در کل پرده‌های مات انتخاب بهتری هستند چون راحت‌‌تر با دکوراسیون اتاق جور می‌شوند و در برابر نور خورشید هم مقاوم‌اند. 

کتان، ابریشم، ابریشم مصنوعی و مخمل بهترین انواع پرده هستند و حالت خوبی به خود می‌گیرند. ابریشم مصنوعی مقاوم‌ترین نوع پرده است و نسبت به ابریشم طبیعی، در برابر نور خورشید مقاومت بیشتری نشان می‌دهد. بعضی پرد‌ه‌ها از ورود گرما و سرما به اتاق جلوگیری می‌کنند؛ مثلا بیشتر هتل‌ها از مخمل، جیر و پرده‌های پشمی استفاده می‌کنندتا از ورود گرما و نور خورشید جلوگیری کنند. هم‌چنین پرده‌های سه لایه که بین آستر و پارچه‌ی اصلی یک لایه‌ پارچه اضافی دارند هم بسیار بادوام هستند و خاصیت عایق نیز دارند. آستر و درون آستر باعث می‌شوند پرده حالت بهتری به خود بگیرد. 


طراحان دکوراسیون داخلی برای بلندتر نشان دادن سقف، پرده را بالاتر از پنجره نصب می‌کنند.

طول و آستر

قبل از این‌که متر را بردارید، باید تصمیم بگیرید پرده را چقدر بالاتر از پنجره نصب کنید. نصب کردن پرده بالای پنجره باعث می‌شود سقف اتاق بلندتر به‌نظر بیاید. طراحان دکوراسیون داخلی معمولا پرده را 15 سانتی‌متر بالاتر از پنجره نصب می‌کنند، اما اگر می‌خواهید سقف خانه‌ی‌تان بلند‌تر به‌نظر بیاید این ارتفاع را بیشتر کنید. از جایی که می‌خواهید پرده را نصب کنید تا زمین را اندازه بگیرید؛ اگر می‌خواهید پرده‌ها کمی روی زمین بیفتند، چند سانتی‌متر به این میزان اضافه کنید؛ اما اگر می‌خواهید پرده‌ها حالتی مدرن داشته باشند باید با زمین هم سطح شوند. هنگام اندازه گرفتن عرض پنجره 10 تا 20 سانتی‌متر  به هر طرف اضافه کنید و سپس مجموع آن را دو برابر کنید تا مطمئن شوید پرده تمام پنجره را می‌گیرد. به این شکل وقتی پرده باز است مقدار کمی از پنجره گرفته می‌شود و کار با آن آسان‌تر می‌شود. هم‌چنین اگر بخواهید با استفاده از پرده جلوی نور خورشید را بگیرید، آن چند سانتی‌متر پرده اضافه باعث می‌شود هیچ نوری وارد اتاق نشود.


پرده‌ی سفارشی و معمولی

پرده سفارشی مزایای زیادی دارد؛ شما می‌توانید ابعاد آن را تعین کنید و پرده‌ای بدون نقص داشته باشید. هم‌چنین می‌توانید طراحی و جنس پارچه و میله‌ی پرده را انتخاب کنید. البته پرده‌های سفارشی قیمت بسیار بالایی هم دارند. اگر توانایی خرید پرده‌‌های سفارشی را ندارید، بهتر است به‌دنبال پرده‌های آماده‌ی باکیفیت باشید.


منبع : Elledecor