در ایالات متحده هر ساعت یک نفر از سرطان پوست جان خود را از دست می‌دهد. اگر فکر می‌کنید چون در دوران نوجوانی زیادی آفتاب نگرفته‌اید و آفتاب‌سوختگی نداشته‌اید در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست نیستید، اشتباه می‌کنید. با مجله‌ ایرانگان همراه باشید تا با مورادی که خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهند آشنا شوید.


زیاد پرواز کردن

طبق نتایج مطالعاتی که در سال 2014 در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، خلبانان و مهماندارن هواپیما نسبت به مردم عادی دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند. به گفته‌ی یک متخصص پوست و مو از نیویورک، هر 9 کیلومتر افزایش ارتفاع باعث می‌شود شدت اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید 15٪ افزایش یابد و در بیشتر پروازها شدت اشعه‌ی ماورای بنفش دو برابر شدت آن روی زمین است. بدنه‌ی هواپیما مقداری از این اشعه‌ی مضر را دفع می‌کند اما مقدار زیادی از آن‌ از طریق پنجره‌ها وارد هواپیما می‌شود. بهتر است قبل از سوار شدن به هواپیما از کرم‌های ضد آفتاب قوی استفاده کنید. 


زندگی در کوهستان به‌دلیل شدت اشعه‌ی ماورا بنفش در ارتفاع خطر ابتلا به سرطان پوست را بیشتر می‌کند.

در کوهستان زندگی کردن

اگر در کوهستان زندگی می‌کنید، نسبت به کسانی که نزدیک به سطح دریا اقامت دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستید. یک متخصص پوست و مو می‌گوید «بیشتر مردم تصور می‌کنند  فقط با نزدیک شدن به خط استوا احتمال ابتلا به سرطان پوست افزایش می‌یابد اما  افزایش ارتفاع هم این تاثیر را دارد. با افزایش ارتفاع نه‌تنها شدت اشعه‌ی ماورای بنفش بیشتر می‌شود بلکه هوای کوهستان کمتر امواج ماورای بنفش را جذب می‌کند و در نتیجه سلول‌های پوست آسیب بیشتری می‌بینند. 


مصرف ویاگرا

مردانی که از قرص تقویت قوای جنسی ویاگرا استفاده می‌کنند 84٪ بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند، اما این‌که این ناشی از  اثرات خود دارو باشد هنوز مشخص نیست. ویتنی های، یک متخصص پوست و مو از دانشگاه کلورادو عقیده دارد ممکن است افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست ناشی از سبک زندگی این افراد باشد؛ کسانی که از ویاگرا استفاده می‌کنند معمولا تحصیل کرده و از لحاظ مالی توانمند هستند و در نتیجه بیشتر به تعطیلات می‌روند و آفتاب می‌گیرند و در معرض اشعه‌ی مضر خورشید قرار دارند. 


زیاد رانندگی کردن

در 75٪ موارد، سرطان پوست در مراحل اولیه در سمت چپ صورت نمایان می‌شود. محققین عقیده دارند این به این دلیل است که هنگام رانندگی نور خورشید روی سمت چپ صورت می‌تابد. در حالی که شیشه‌ی خودرو میزان زیادی از اشعه‌ی خورشید را جذب می‌کند 63٪ آن از شیشه عبور می‌کند. از آن‌جایی که مردها بیشتر از خانم‌ها رانندگی می‌کنند بیشتر هم در معرض خطر سرطان پوست هستند. می‌توانید شیشه‌های خودرو را دودی کنید که میزان بیشتری از اشعه‌ی خوردشید را جذب کند یا هنگام رانندگی از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. 


استفاده از کرم ضد آفتاب موجب کاهش آفتاب‌سوختگی که یکی از عوامل ابتلا به سرطان پوست است را کاهش می‌دهد.

آفتاب‌سوختگی

حتی یک بار آفتاب‌سوختگی شدید می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پوست را دو برابر کند و آفتاب‌سوختگی در بالا تنه خطر ابتلا به سرطان پوست را بیشتر هم می‌کند. هیچ راهی برای جبران آسیب‌های وارد شده وجود ندارد، اما می‌توانید با استفاده از کرم ضد آفتاب از این‌که پوست بیشتر آسیب ببیند جلوگیری کنید. استفاده مرتب از کرم‌های ضد آفتاب قوی می‌تواند تا 50% خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. 


مو قرمز بودن

جهش ژنتکی که باعث می‌شود موها قرمز شوند، احتمال ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می‌دهد. تصور نکنید چون پوست یا موهای تیره دارید در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست نیستید. با این‌که سرطان پوست میان سیاه پوستان کمتر دیده می‌شود معمولا برای آن‌ها مرگبارتر است. بهتر است بدون توجه به رنگ یا نوع پوست سعی کنید از آن مراقبت کنید؛ هر ماه به متخصص پوست و مو مراجعه کنید و به لکه‌هایی که روی دست‌ها، کف پاها و زیر ناخن‌ها به‌وجود می‌آیند توجه کنید. 


منبع : Prevention