امروزه پرینتر لازمه هر دفتر کار و حتی منزل است. با وجود پرینتر شخصی دیگر لازم نیست که برای چند برگ پرینت به بیرون بروید. اما حفظ و نگهداری از پرینتری که چندان از آن استفاده نمی‌کنید می‌تواند کمی دشوار باشد. در این مطلب به توصیه‌‌هایی ساده و کاربردی اشاره خواهیم کرد که در نگهداری و حفظ  پرینتر خانگی‌تان کمک خواهند کرد.

هد پرینتر را تمیز کنید

حداقل هر ماه یک بار هد پرینتر  را تمیز کنید. هد را از پرینتر جدا کنید و آن را با آب گرم بشویید. از دستمال خیس یا الکل برای تمیز کردن هد پرینتر استفاده نکنید. بعد از شستشوی هد پرینتر، آن را در جای قرار دهید تا کاملا خشک شود. سپس آن را دوباره به پرینتر وصل کنید.

اجزای داخلی پرینتر را تمیز کنید

اجزای داخلی پرینتر نیز باید به‌طور مرتب تمیز شوند. منتظر نباشید تا لایه‌های جرم تشکیل شود. جرم گرفتگی باعث می‌شود تا پرینتر به‌طور مناسب کار نکند. از پارچه‌ای مرطوب شده که کرک نمی‌دهد برای تمیز کردن اجزای داخلی پرینتر استفاده کنید. زمان تمیز کردن پرینتر مواظب باشید که بیش از حد به آن فشار وارد نکنید. هم‌چنین می‌توانید از هوای کمپرس شده برای گردگیری اجزای داخلی پرینتر استفاده کنید. هیچ‌گاه از جاروبرقی برای گرد گیری پرینتر استفاده نکنید.

زیر سرپوش پرینتر را بررسی کنید

فقط توجه کردن به کارتریج و تونر پرینتر کافی نیست. شما باید سرپوش پرینتر را بردارید و تمام اجزای داخلی آن را بررسی کنید و در صورت خرابی یا شکستگی قطعه آن را به‌سرعت تعویض کنید. تعویض به‌موقع قطعه خراب، می‌تواند از صدمات بیشتر به پرینتر جلوگیری کند. اغلب پرینترها دارای نشانگر خرابی قطعه هستند. زمان تعویض قطعات خراب حتما بهترین و با کیفیت‌ترین جنس را انتخاب کنید.

انتخاب کارتریج قابل شارژ با کیفیت باعث می‌شود تا کارایی پرینتر بالا باقی بماند. کارتریج بی‌کیفیت بر روی سخت افزار پرینتر اثرات سوء دارد.

کارتریج قابل شارژ مناسب انتخاب کنید

کارتریج قابل شارژ بسیار گران است و همین امر باعث می‌شود وسوسه شوید و کالای ارزان و بی‌کیفیت خریداری کنید. انتخاب کارتریج قابل شارژ با کیفیت باعث می‌شود تا کارایی پرینتر بالا باقی بماند. کارتریج بی‌کیفیت بر روی سخت افزار پرینتر اثرات سوء دارد. بنابراین هیچ‌گاه در خرید کالای با کیفیت تردید نکنید.

هنگام تعویض کارتریج مواظب باشید

در هنگام تعویض کارتریج مواظب باشید که به آن صدمه نزنید. دستورالعمل نوشته شده را به دقت بخوانید و از آن پیروی کنید. هنگام تعویض دقت کنید که ته کارتریج را لمس نکنید زیرا این مسئله می‌تواند کیفیت آن را به شدت پایین بیاورد. در هنگام خرید سعی کنید کارتریج با کیفیت انتخاب کنید.

کارتریج را قبل از خشک شدن تعویض کنید

منتظر تمام شدن کارتریج نباشید. نرم افزار پرینتر در زمان کاهش سطح کارتریج به شما اخطار می‌دهد. بنابراین قبل از خشک شدن کارتریج آن را تعویض کنید. کارتریج خشک شده می‌تواند موجب پوسیدگی و صدمه به هد پرینتر شود. 

هنگام استفاده نکردن از پرینتر آن را خاموش کنید

اگر قصد استفاده از پرینتر را به مدت طولانی ندارید بهتر است آن را خاموش کنید. پرینتر حرارت زیادی هنگام روشن بودن تولید می‌کنند. این مسئله می‌تواند باعث خشک شدن کارتریج شود. هم‌چنین اگر پرینتر به‌مدت طولانی بدون استفاده روشن باقی بماند می‎تواند باعث فرسودگی قطعات مختلف آن شود. بنابراین بهترین راهبرد، خاموش کردن پرینتر در زمانی است که قصد استفاده از آن را به‌مدت طولانی ندارید.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌هایی که بسیاری از کاربران آن را نادیده می‌گیرند بروز رسانی نرم افزار درایور پرینتر است. بروز رسانی نرم افزار می‌تواند موجب بهینه‌سازی پرینتر شود.

نرم افزار پرینتر را مداوم به روز رسانی کنید

یکی از مهم‌ترین جنبه‌هایی که بسیاری از کاربران آن را نادیده می‌گیرند بروز رسانی نرم افزار درایور پرینتر است. بروز رسانی نرم افزار می‌تواند موجب بهینه‌سازی پرینتر شود. بسیاری از سازندگان پرینتر فایل بروز رسانی را در وب سایت‌های خود قرار می‌دهند. منشاء بسیاری از مشکلات سخت افزاری عدم بروز رسانی نرم افزاری پرینتر است. هوشیار باشید و به‌طور مداوم نرم افزار پرینتر را بروز رسانی کنید.

دفترچه راهنمای پرینتر را دور نیاندازید

دفترچه راهنمای پرینتر در زمان بروز هرگونه مشکل می‌تواند کمک کننده باشد. بنابراین آن را نزد خود و در جای قابل دسترسی نگه دارید. برای مثال هنگامی که یکی از لامپ‌های نشانگر پرینتر روشن می‌شود و شما مفهوم آن را نمی‌دانید، می‌توانید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. در صورتی که دفترچه راهنما را گم کرده‌اید می‌توانید از طریق جستجو در اینترنت یا وب سایت سازنده پرینتر  به نتیجه برسید. بسیاری از شرکت‌های سازنده پرینتر لیست بلندی از متداول‌ترین پرسش‌ها را در در وب سایت خود قرار می‌دهند.

از پرینتر به‌طور مداوم استفاده کنید

استفاده مستمر از پرینتر هم به نوبه خود حائز اهمیت است. هیچ چیزی مانند استفاده نکردن از پرینتر نمی‌تواند باعث خشک شدن کارتریج شود. بنابراین اگر هم از پرینتر به‌صورت مداوم استفاده نمی‌کنید هر از چند گاهی صفحه‌ای پرینت بگیرید. استفاده نکردن از پرینتر به‌مدت طولانی نه تنها باعث خشک شدن جوهر می‌شود بلکه باعث گیر کردن هدر پرینتر می‌شود. توصیه می‌شود هر ده روز یک‌بار یک صفحه رنگی پرینت بگیرید تا از خشک شدن کارتریج جلوگیری شود.

منبع : Machmachines