با میلیون‌ها جابه‌جایی در سال، بسیار شگفت انگیز و معجزه آساست که در مجموع در جابه‌جایی‌ها حوادث و اتفاقات کمی می‌افتد. با این وجود شناسایی یک اتوبار باکیفیت و باتجربه برای استفاده از خدمات آن بسیار مهم به‌نظر می‌رسد.
اما با وجود حمل بارهای بسیار بی‌دردسر و بدون مشکل نیز ممکن است در برخی موارد بارهای ما دچار سانحه شوند. شاید شما بخواهید که در تمامی مراحل حمل و نقل از شرایط محموله‌های خود اطلاع داشته باشید.
در ادامه به نکاتی که در مورد استفاده از یک اتوبار خوب باید به آن‌ها توجه شود اشاره خواهیم کرد.

یک اتوبار خوب فهرست کاملی از وسایلی که قرار است برای شما حمل و نقل کند را تهیه می‌کند

یک شرکت اتوبار باسابقه فهرستی از تمامی وسایل شما تهیه کرده و حجم و وزن آن‌ها را مشخص خواهد کرد. این برآورد باید کامل و دقیق بوده و تمامی وسایل شما را در برگیرد؛ به‌طوری که حتی وسایل موجود در قفسه‌ها، کشوها، گاراژ و کتابخانه‌ی شما نیز بررسی شده باشند. حجم زیادی از هزینه‌ی حمل وسایل، بر پایه‌ی وزن بار شما و فضایی که در کامیون‌های متعلق به اتوبار اشغال خواهد کرد تعیین خواهد شد. مطمئن شوید که برآوردهای به عمل آمده را درک کرده‌اید و این برآوردها واقعی و دقیق باشند.

یک ارزیاب خوب باید همه چیز را با دقت بررسی کند

یک ارزیاب که بررسی‌های سریع و سرسری انجام داده و برنامه‌ی شما برای انتقال وسایل را ارزیابی نکند را یاید نادیده بگیرید. یک ارزیاب خوب سوالاتی از شما در مورد برنامه‌ای که برای انتقال وسایل خود از نقطه‌ی کنونی به نقطه‌ی بعدی دارید را خواهد پرسید. بنابراین آمادگی لازم برای این که فهرست وسایلی که می‌خواهید شرکت اتوبار مطبوع وی برای شما انتقال دهد را در اختیار وی قرار دهید. حتی بهتر است او از وسایلی که قصد دارید آن‌ها را دور بیاندازید، یا وسایلی که می‌خواهید به مراکز خیریه اهدا کنید یا به سمساری‌ها بفروشید و یا برای مالک جدید خانه بگذارید نیز آگاهی داشته باشد.

یک اتوبار باتجربه و خوشنام مبلغ زیادی را قبل از انتقال وسایل درخواست نخواهند کرد و معمولاً هزینه‌ی حمل و نقل را بعد از تحویل وسایل در مقصد دریافت خواهد کرد.

 قبل از حمل و نقل وسایل لازم نیست که مبلغ زیادی به شرکت اتوبار مذکور بپردازید

یک اتوبار باتجربه و خوشنام مبلغ زیادی را قبل از انتقال وسایل درخواست نخواهند کرد و معمولاً هزینه‌ی حمل و نقل را بعد از تحویل وسایل در مقصد دریافت خواهد کرد. اگر شما از قبل هزینه‌ی نقل و انتقال را پرداخت کنید دیگر روی زمان تحویل آن‌ها کنترل نخواهید داشت. وقتی که با اتوبار قرارداد می‌بندید بهتر است این مورد را هم در قرارداد ذکر کنید.

از کار کردن با اتوباری که گواهینامه‌ی معتبر کاری ندارند خودداری کنید

برخی از شرکت‌های اتوبار به‌طور رسمی و قانونی و تحت یک نام تجاری خاص فعالیت نمی‌کنند. مطمئن شوید که اتوباری که با آن کار می‌کنید آدرس ثابتی دارد و سعی کنید در مورد گواهینامه‌های کاری و بیمه‌ی آن‌ها نیز اطلاعات و اطمینان کسب کنید. در نظر داشته باشید که پرسنل این اتوبار نیز باید از صلاحیت قانونی لازم برخوردار بوده و تحت نام اتوبار مذکور فعالیت داشته باشند. در این مورد و فعالیت‌های آن از طریق اینترنت جستجو کنید و ببینید آیا در اینترنت در مورد این اتوبار شکایت یا اطلاعات منفی وجود دارد یا خیر.

در مورد اتوبارهای خوشنام و مطمئن از دوستان و یا مراکز ذیصلاح مشورت بگیرید

اگر دوستان یا آشنایان‎‌تان در مورد یک اتوبار خوشنام و مطمئن اطلاعاتی نداشتند می‌توانید از مراکزی که در این زمینه مشاوره می‌دهند سوال کنید. از خو اتوبارها نیز می‌توانید اطلاعات خوبی به‌دست بیاورید. از آن‌ها بخواهید که فهرستی از افرادی که در چند وقت از خدمات آن‌ها استفاده کرده‌اند را در اختیار شما قرار دهند. سپس با آن افراد تماس بگیرید و سوالات مستقیم و واضحی در مورد تجربه‌‌های‌شان با شرکت اتوبار مذکور و میزان رضایت‌شان از خدمات آن‌ها بپرسید.

هزینه‌ و امنیت بسته‌بندی توسط شرکت اتوبار را در نظر بگیرید

اگر خودتان وسایل‌تان را بسته‌بندی می‌کنید معمولا اتوبار مسئولیتی در قبال آسیب دیدن آن‌ها نخواهد داشت. اما اگر اتوبار بسته‌بندی وسایل شما را بر عهده می‌گیرد مجبور خواهید بود که مبالغ هنگفتی را بابت این موضوع به شرکت اتوبار مذکور پرداخت کنید. این هزینه شامل زمان بسته‌بندی و زحمت و دستمزد دریافتی کسانی که بسته‌بندی‌ها را انجام می‌دهند نیز خواهد بود. اگر تصمیم گرفتید که اتوبار مورد نظرتان بسته‌بندی وسایل را بر عهده داشته باشد در مورد تجربه‌ی بسته‌بندی آن‌ها سوال کنید. بسیاری از افرادی که در کار بسته‌بندی وسایل هستند بسیار محتاط عمل می‌کنند؛ اما شما باید اطمینان پیدا کنید که بهترین افراد برای بسته‌بندی وسایل شما استخدام شده و کوچکترین مشکلی در این زمینه پیش نخواهد آمد.

مراقبت هزینه‌های اضافی که احتمالا اتوبار بابت موارد مختلف از جمله جابه‌جایی طبقاتی از شما دریافت خواهد کرد باشید.

 مراقب هزینه‌های اضافی باشید

آیا شما در یک خانه‌ی دو طبقه زندگی می‌کنید و قصد دارید به یک خانه‌ی یک طبقه نقل مکان کنید؟ یا این‌که می‌خواهید از یک آپارتمان ده طبقه به یک آپارتمان چند طبقه دیگر نقل مکان کنید؟ در این‌صورت باید در مورد هزینه‌های انتقال وسایل از این همه طبقه با اتوبار صحبت کنید؛ زیرا برای حمل و نقل در هر طبقه و هر پله و هر آسانسور هزینه‌ی بیشتری باید بپردازید. مثلا اگر خانه‌ی مقصدتان در یک کوچه‌ی تنگ و باریک واقع شده باشد که کامیون نمی‌تواند وارد آن شود به‌طور قطع هزینه‌ی حمل وسایل شما افزایش خواهد یافت؛ پس حتما از اتوبار بپرسید که آیا در این موارد هزینه‌ی بیشتری باید پرداخت کنید یا نه.

 از امضا کردن قرارداد سفید حمل و نقل بار خودداری کنید

هیچ وقت یک قرارداد سفید را امضا نکنید. همه چیز را در قرارداد ذکر کنید. برآورد اتوبار و هرگونه هزینه‌ی اضافی باید در قرارداد ذکر شده باشد. هم‌چنین باید زمان بارگیری و تحویل محموله نیز در قرارداد ذکر شود.
قرارداد را قبل از امضا بخوانید و مطمئن شوید که تمامی وسایل شما در برآوردها و لیست وسایل آمده باشند. مثلا اگر لپ تاپ‌تان در فهرست وسایل نیامده است و آن را با کامیون قبلی فرستاده‌اید نباید انتظار داشته باشید که در مقصد لپ تاپ‌تان را دریافت کنید. شما نخواهید توانست در مورد وسیله‌ای که در فهرست موجود در قرارداد نیامده ادعایی داشته باشید.

هر گونه مشکلی را گزارش دهید

شما مدتی وقت خواهید داشت، که این مدت معمولا سه ماه در نظر گرفته می‌شود؛ تا هر گونه مشکل یا شکایتی در این مورد دارید را اعلام کرده و درخواست غرامت دهید. پس اگر بسته‌های وسایل را یک‌سال بعد باز کردید و مقداری شیشه شکسته در آن‌ها پیدا کردید شانسی برای دریافت غرامت یا شکایت به بیمه نخواهید داشت.
در روز جابه‌جایی وسایل و زمانی که وسایل به شما تحویل داده می‌شود هر بسته‌بندی را بررسی کنید. دنبال شکستگی و آسیب بگردید و هر گونه مشکلی را قبل از امضا، در  رسید محموله وارد کنید.

در هنگام استفاده از خدمات اتوبار  بیمه‌ی ارزیابی میزان مراقبت از وسایل را نادیده نگیرید.

 بیمه‌ی ارزیابی میزان مراقبت از وسایل را نادیده نگیرید

تمامی شرکت‌های اتوبار باید ارزش وسایلی که حمل می‌کنند را ارزیابی کنند. با این وجود دو نوع تعهد نسبت به مراقبت از وسایل و بیمه‌ی آن‌ها وجود دارد. شما باید از هزینه‌هایی که در هر دو مورد بپردازید و مقدار بیمه‌ی تعلق گرفته به وسایل‌تان در صورت آسیب دیدن در حین جابه‌جایی آگاهی کامل داشته باشید.

پرداخت به اندازه جایگزینی تمامی ارزش محموله‌ی آسیب دیده

این بند کامل‌ترین برنامه برای حفاظت از وسایل شما در حین جابه‌جایی خواهد بود؛ مگر این که شما بندهای دیگری را در قرارداد خود وارد کنید و در غیر این صورت وسایل شما با بیمه‌ی کامل حمل خواهند شد. بر اساس این بند هرگاه یکی از وسایل‌تان در حین انتقال توسط شرکت اتوبار گم یا خراب شود و یا صدمه ببیند، شرکت اتوبار دو گزینه خواهد داشت:
اول؛ آن وسیله را تعمیر کند؛ طوری که آن وسیله به‌همان شکل و کیفیتی که در هنگام تحویل دادن به شرکت اتوبار بوده بازگردد؛ یا هزینه‌ی تعمیر آن را به شما بپردازد.
دوم؛ آن وسیله را با یک وسیله‌ی مشابه از همان نوع و با همان کیفیت جایگزین کند یا هزینه‌ی خرید وسیله‌ای شبیه آن با همان کیفیت را به شما پرداخت کند.
بر اساس این بند، اتوبار اجازه خواهد داشت که میزان پرداخت خسارت را در مورد اشیاء قیمتی کاهش دهد؛ مگر این که در قرارداد بر سر میزان خسارت این آیتم‌ها توافق کرده باشید. این بند شامل اشیائی که ارزش آن‌ها از یک مبلغ مشخص بیشتر باشد؛ برای مثال طلا و جواهرات، نقره‌جات، ظروف چینی عتیقه، انواع پوست و خز، وسایل عتیقه، فرش‌ها و قالیچه‌های گرانقیمت و وسایل الکترونیکی خواهد شد. قبل از عقد قرارداد بهتر است توضیحات کاملی را در مورد این محدودیت‌ها از اتوبار بخواهید. باید در این مورد با دقت قرارداد را مطالعه کرده و به بندهای احتیاطی اشاره‌ی واضح شود.

میزان پرداخت خسارت و بیمه‌ی متغیر

این بند اقتصادی‌ترین بند پرداخت خسارت خواهد بود؛ اما مقدار کمی مراقبت را در پی خواهد داشت. براساس این بند به ازای ارزش هر آیتم تنها درصد مشخصی خسارت پرداخت خواهد کرد. بدین ترتیب که خسارت پرداخت شده براساس وزن محموله پرداخت خواهد شد. اگر شما چنین بندی را در قرارداد امضا کنید ملزم به رعایت آن خواهید بود. اگر این بند را نپذیرید محموله‌ی شما براساس بند قبلی حمل خواهد شد.

منبع : Moving