آموزش نقاشی کاری سخت است. نقاشی به تمرین زیاد و صبر نیازمند است و هنرجویان ممکن است خیلی زود از آن خسته شوند. مسلما عبارت «من نمی‌توانم نقاشی کنم» را بارها در کلاس‌های آموزش نقاشی خود از هنرجویانتان شنیده‌اید. 
یکی از راه‌های غلبه بر چنین مسئله‌ای این است که به هنرجویان یاد دهیم که نقاشی را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنند. در واقع، کشیدن خطوط شطرنجی در آموزش نقاشی به هنرجویان بسیار مفید هستند. به عبارت دیگر، یک قاعده کلی وجود دارد. آن هم این است که هرگاه نتوانستید بر مشکلی غلبه کنید، آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم نمایید. مطابق همین اصل، تقسیم کردن نقاشی به بخش‌های کوچک، باعث می‌شود هنرجویان کمتر از طراحی دلسرد شوند. 
می‌توان با استفاده از تکنیک جدول‌کشی، طراحی‌های مختلفی را از یک عکس ایجاد کرد. یک عکس می‌تواند دارای موضوعات مختلفی چون حیوانات، افراد، گل‌ها و یا منظره باشد. با استفاده از جدول‌کشی یک تصویر، هنرجویان طی آموزش نقاشی می‌توانند طرح‌هایی دقیق‌تر و متناسب‌تر بکشند. به این ترتیب، هنرجویان روی مهارت‌های بصری خود تمرکز کرده و همزمان با هنر نقاشی، مهارت‌های هندسی آن‌ها در اندازه‌گیری، کشیدن خطوط صاف و حفظ تناسب نیز تقویت می‌شود. 
در آموزش نقاشی با استفاده از جدول‌کشی، مراحل زیر را رعایت نمایید: 
  • یک عکس انتخاب کنید. این عکس باید در ابعاد یک کاغذ A4  پرینت شده باشد. 
  • برای طراحی یک کاغذ A3 که ابعاد آن دو برابر ابعاد تصویر انتخابی است، در نظر بگیرید. 
  • تصویر را با استفاده از جدول، به بخش‌های کوچک تقسیم کنید. بهتر است ابعاد هر بخش از تصویر 1.5 در 1.5 سانتی‌متر و ابعاد هر بخش از کاغذ طراحی، 3 در 3 سانتی‌متر باشد.
  • تعداد خانه‌ها را بشمارید تا مطمئن شوید تعداد خانه‌های تصویر و تعداد‌ خانه‌های کاغذ طراحی با هم برابرند. 
  • خانه‌های تصویر و کاغذ طراحی را شماره‌گذاری کنید. مطمئن شوید شماره‌ها با هم مطابقت دارند. 
  • طراحی را با کشیدن خطوط خارجی تصویر شروع کنید. 
  • مطمئن شوید هنرجویان در طراحی هر خانه، دقت کافی را داشته‌اند.

منبع : Theartofed