سیم و کابل انواع بسیار زیادی دارند و در ساخت آن‌ها از مواد رسانای زیادی برای اهداف متفاوتی استفاده شده است. سوال‌های زیادی در این حوزه به ذهن شما خطور خواهد کرد. برای مثال: آیا استفاده از سیم و کابل فیبر نوری بهتر است یا سیم و کابل مسی؟ دستگاه شما به انتقال دیتا، شبکه یا جریان الکتریسیته نیاز دارد؟ پارازیت چگونه دستگاه شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ این قبیل سوالات انتخاب کردن بهترین و مناسب‌ترین نوع سیم و کابل را مشکل خواهد ساخت. بنابراین جای تعجب ندارد که بیشترین مراجعه به سایت و دستورالعمل‌های ما برای پرس و جو در مورد نحوه انتخاب انواع سیم و کابل بوده است. در ادامه به سوالات کلیدی و مهمی که در سال گذشته در مورد انواع سیم و کابل و نحوه‌ی خرید آن‌ها پرسیده شده است اشاره می‌کنیم و پاسخ هرکدام را به طور مفصل خواهیم داد.

چه موقع باید دو سیم کابل‌های کواکسیال را دور هم بپیچانیم

از آن‌جا که سیم و کابل کواکسیال در همه خانه‌ها در سیم و کابل تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گیرند به‌نظر می‌رسد که همه افراد با این نوع سیم و کابل آشنایی نصبی داشته باشند. با این وجود نصب و راه اندازی این نوع سیم و کابل ممکن است کار دشواری باشد. در مواردی لازم است دو سیم رسانای داخل این کابل را دور هم بپیچیم. این کار باعث کاهش تاثیر پارازیت و تداخلات رادیویی می‌شود، به ویژه در سیم و کابل کواکسیالی که در لایه محافظ خوبی قرار نگرفته باشند. مزیت پیچاندن دو سیم رسانا در این نوع کابل راحت کردن عمل نصب است که از نصب سیم و کابل هم محور راحت‌تر خواهد بود. اما از آن جایی که این سیم‌ها باریک هستند، در طول‌های بلند استحکام خود را حفظ نخواهند کرد.

در شرایط دشوار از سیم و کابل زرهی برای انتقال داده یا جریان الکتریسیته استفاده کنید.

چه موقع می‌توانیم از کابل زرهی استفاده کنیم

 اگر می‌خواهید در شرایط دشوار از سیم و کابل برای انتقال داده یا جریان الکتریسیته استفاده کنید، محافظت از آن سیم و کابل بسیار حیاتی خواهد بود و انتقال مناسب جریان را تضمین خواهد کرد. در چنین مواقعی است که به سیم و کابل زرهی نیاز پیدا خواهید کرد. از این نوع سیم و کابل معمولا در دستگاه‌های صنعتی استفاده می‌شود. معمولا از این نوع سیم و کابل در مسیرهای مستقیم استفاده شده و به کار بردن آن‌ها در جاهایی که پیچ و تاب وجود دارد توصیه نمی‌شود، زیرا در چنین جاهایی اتصالات جریان را به خوبی منتقل نخواهند کرد.

در چه مواقع از کابل مسی و در چه مواقعی از فیبر نوری استفاده کنیم

از زمانی که بشر پتک سنگی را اختراع کرد، استفاده از ابزار و تجهیزات به انسان کمک کرده است که به موفقیت‌های بزرگی دست یابد. با این وجود در برخی موارد این تجهیزات زندگی را کمی چالش برانگیز کرده است. برای مثال نصب سیم و کابل ارتباطی بدون مشکل و دشواری نخواهد بود.
سیم و کابل از اجزای مهم شبکه‌های اینترنتی و اترنتی صنعتی به حساب می‌روند که در ابزار صنعتی استفاده روز افزونی دارند. از سیم و کابل در کارخانه‌ها یا مراکزی در زیر دریا مانند سازه‌هایی که برای انتقال گاز و نفت ساخته شده است استفاده می‌شود. نقص در سیستم ارتباطی این مراکز تولید و اجرای پروژه را به کلی مختل خواهد کرد و عواقب زیان‌باری را در پی خواهد داشت. انتخاب سیم و کابل مناسب می‌تواند تاثیر مهمی بر قابل اطمینان بودن سیستم و به موقع حاضر کردن خدمات و محصولات داشته باشد. با این وجود در این مراکز بیشتر به انتخاب سوییچ‌ها و روترها اهمیت داده می‌شود تا سیم و کابل.

استفاده از بافت‌های عایق برای پوشاندن سیم و کابل رسانا باعث کاهش نویز می‌شود.

اهمیت استفاده از عایق در کابل‌

پارازیت الکترومغناطیسی در مراکز صنعتی همیشه وجود دارد. به همین دلیل همواره سیم و کابل انتقال داده و دیتا را با استفاده از بافت‌های عایق می‌پوشانند. استفاده از بافت‌های عایق برای پوشاندن سیم و کابل رسانا باعث کاهش نویز شده و تاثیر آن بر روی انتقال سیگنال را خنثی می‌کند و تشعشع الکترومغناطیسی را نیز به حداقل خواهد رساند. استفاده از بافت‌های عایق در اطراف سیم و کابل رسانا تداخل رادیویی بین سیم و کابلی که کنار هم قرار گرفته‌اند را کاهش می‌دهد و علاوه بر آن به طور غیرمستقیم از دستگاه‌ها و پرسنل شما نیز محافظت خواهد کرد.

استفاده از بشقاب به‌جای سیمراه

ممکن است برخی اوقات بخواهید کار خود را توسعه دهید و تولید خود را افزایش دهید. در این صورت به توسعه‌ی سیستم ارتباطی نیاز خواهید داشت. لازم به ذکر است که باید این کار را طوری انجام دهید که خیلی سریع چرخه‌ی تولید از سر گرفته شود و هزینه‌ای غیرمعقول نیز نداشته باشد. در این موارد می‌توانید از انواع مختلفی سیم و کابل محافظت شده که با فلز پوشانده شده است و یا دیگر انواع مجاز سیم و کابل استفاده کرده و در جاهایی که لازم است از بشقاب برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سیم و کابل استفاده کنید. استفاده از بشقاب بسیار مقرون به صرفه‌تر بوده و زمان و نیروی کمتری برای استقرار آن‌ها لازم خواهد بود در حالی که استفاده از سیمراه برای انتقال سیم و کابل به نیروی انسانی و زمان بیشتری نیاز داشته و هزینه بالاتری دارد.

پارازیت الکترومغناطیسی چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد

پارازیت الکترومغناطیسی نوعی تشعشع الکترومغناطیسی است که باعث اختلال در وسایل الکترونیکی می‌شود. پارازیت الکترومغناطیسی می‌تواند از وسایل مختلفی مانند رادیو و وسایل ارتباطی، جریان الکتریسیته و حتی فرکانس‌های ماکروویو منتشر شود. در کل هر وسیله‌ای که جریانی الکتریکی با تغییرات سریع را منتقل کند باعث ایجاد تشعشع الکترومغناطیسی می‌شود. از این رو تداخل در وسایل ارتباطی بسیار شایع و امری طبیعی است. این تشعشعات باعث کاهش کیفیت انتقال داده شده و در مواردی انتقال داده را غیرممکن می‌سازند و در برخی موارد نیز باعث از بین رفتن داده می‌شوند.

سیم و کابل بدون روکش را نمی‌توان به‌عنوان جانشینی برای سیم و کابل روکش‌دار استفاده کرد.

ملاحظات مربوط به تعریف ولتاژ و ظرفیت‌های جریان

سیم و کابل بدون روکش را نمی‌توان به‌عنوان جانشینی برای سیم و کابل روکش‌دار یا برای دراز کردن سیم و کابل روکش‌دار استفاده کرد. هم‌چنین این مسئله در مورد متصل کردن سیم و کابل درجه 2 به دستگاه‌ها صدق می‌کند مگر این که سیم و کابل مورد استفاده قرار گرفته در دستگاه‌ها از نوع سیم و کابل کم ظرفیت و ضعیف باشند. قوانین مربوط به انتقال نویز و ولتاژهای بالا را برای استفاده در معادن و تونل‌ها و یا مکان‌های حساس مورد توجه قرار دهید.

چه زمان از کابل‌های با ولتاژ متوسط استفاده کنیم

امروزه سه نوع ولتاژ در سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیم و کابل با ولتاژ پایین که در کارخانه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا دارای ظرفیت 2000 ولت یا کمتر از آن هستند. سیم و کابل با ولتاژ متوسط از 2000 تا 35000 و سیم و کابل با ولتاژ بالا بیشتر از 35000 ولت ظرفیت خواهند داشت.
از سیم و کابل با ظرفیت ولتاژ متوسط در تاسیسات سیار برای انتقال جریان الکتریسیته در مراکز صنعتی، برای مثال در معادن برای تامین نیروی لازم برای مته‌ها، بیل‌های مکانیکی و یدک‌کش‌ها می‌شود. این سیم و کابل معمولا در ولتاژهای استاندارد 5000، 8000، 15000، 25000 و 35000 ولت به بازار عرضه می‌شوند.

منبع : Wireandcabletips