کمتر از دو ماه تا بازی‌های المپیک 2016 ریو باقی مانده و تصمیم گرفتیم نکاتی جالب در مورد این رویداد تاریخی با شما در میان بگذاریم. 


اولین المپیک آمریکای جنوبی

المپیک ریو اولین المپیک در تاریخ است که توسط یک کشور از آمریکای جنوبی برگزار می‌شود. ریو دژانیرو در سال 2009  با کنار زدن شیکاگو، مادرید و توکیو توانست میزبانی المپیک 2016  را بر عهده بگیرد. 


مشعل المپیک

مشعل المپیک 2 اردیبهشت در زادگاه خود یعنی شهر المپیا در یونان روشن شد و پس از سفری 90 روزه در 19 مرداد به ریو خواهد رسید. این مشعل در مسیر خود به اردوگاه آوارگان النوا، نزدیک آتن، خواهد رفت و از آن‌جا یک نفر به‌عنوان حمل کننده‌ی مشعل انتخاب خواهد شد. 


ورزشگاه Maracana

افتتاحیه و اختتامیه المپیک ریو در ورزشگاه Maracana که رکورد بیشترین تماشاگر برای بازی فوتبال را به یدک می‌کشد برگزار خواهد شد. با این‌که ظرفیت کنونی این ورزشگاه 78.000 نفر است، در فینال جام جهانی 1950 تعداد 173.000 نفر تماشاگر را در خود جای داده بود. Maracana در سال 2014 هم میزبان فینال جام جهانی بود. 


در المپیک ریو بیش از ده هزار ورزشکار در 306 رشته ورزشی به رقابت می پردازند.

ورزشکاران

تقریبا 10.500 ورزشکار از 206 کشور در این مسابقات 17 روزه شرکت و در 306 رشته‌ی ورزشی با هم رقابت خواهند کرد. 


شهرهای میزبان

این رقابت‌ها در چهار شهر مختلف صورت می‌گیرند: کوپاکابانا، شهری که ساحلش شهرت جهانی دارد و میزبان مسابقات والیبال ساحلی خواهد بود؛ بارا، خانه‌ی پارک المپیک؛ دئودورو، برای ورزش‌های آبی، BMX، و سوارکاری و ماکارانا، که دو ورزشگاه بزرگ دارد. 


بازگشت راگبی

ورزش راگبی هفت نفره راه خود را به المپیک ریو باز کرد. تیم‌های راگبی بانوان و مردان آمریکا مدعیان مدال این مسابقات هستند و آمریکا بار آخری هم کهورزش راگبی پانزده نفره در سال 1924 جزو مسابقات المپیک بود قهرمان این رشته شده بود. 


بازگشت گلف

ورزش گلف هم پس از 112 سال غیبت به مسابقات المپیک بازگشته است. کمیته‌ی بین‌المللی المپیک تصمیم گرفت اینورزش که در المپیک‌های سال‌های 1900 و 1904 حضور داشت را به بازی‌ها بازگرداند. زمین گلف ریو توسط گیل هانس، طراح زمین گلف آمریکایی طراحی شده است. 


حیوان نمادین المپیک ریو موجودی شبیه یک میمون یا گربه است که سمبل حیات وحش برزیل می باشد.

حیوان نمادین ریو

حیوان بازی‌های المپیک2016 ریو «Vinicius» است؛ یک موجود زرد و آبی که سمبل حیات وحش برزیل می‌باشد. او شبیه یک میمون یا گربه است که می‌تواند پرواز کند و دست و پایش را کش بدهد. نام او از روی نام Vinicius de Moraes، یک خواننده سبک Bossa Nova برداشته شده است. برگزارکنندگان المپیک 2016 می‌گویند امیدوارند Vinicius به آن‌ها کمک کند 398 میلیون دلار درآمد کسب کنند. 


ورزشکاران پناهنده

یک تیم از ورزشکارانی که مجبور شده‌اند از کشورهای‌شان فرار کنند هم در این مسابقات شرکت دارند. کمیته‌ی بین المللی المپیک اعلام کرده که 5 تا 10 ورزشکار برای رقابت زیر پرچم المپیک انتخاب خواهند شد. 


بلیط‌ها

برای این مسابقات 7.5 میلیون بلیط در نظر گرفته شده که قیمت آن‌ها از 40 دلار  معادل 140.000 تومان برای بعضی از مسابقات شنا، تا 3.000 دلار  معادل 1.050.000 تومان برای بهترین صندلی‌های مراسم افتتاحیه متنوع است. تا الان محبوب‌ترین ورزش‌ها فوتبال، بسکتبال، والیبال و هندبال بوده‌اند. 


پذیرایی

برگزارکنندگان می‌گویند قرار است برای تامین غذای ورزشکاران روزی 60.000 وعده غذا آماده شود. برنج و لوبیا سیاه همراه گوشت کبابی و بعضی غذاهای محلی برزیل مثل تاپیوکا و نان پنیری و آکای که یک میوه‌ی مقوی آمازونی است برای ورزشکاران در نظر گرفته شده‌اند. 


داوطلبان

المپیک 2016 ریو به 70.000 داوطلب نیاز دارد که بیشتر آن‌ها از برزیل انتخاب شده‌اند. بقیه‌ی داوطلبان بیشتر از کشورهای ایالات متحده، انگلیس، روسیه و چین هستند. 


امنیت المپیک ریو توسط هشتاد و پنج هزار سرباز و مامور امنیتی انجام می شود.

امنیت مسابقات

تقریبا 85.000 سرباز و مامور پلیس برای تامین امنیت مسابقات به خدمت گرفته شده‌اند. این بزرگترین نیروی سازماندهی شده در تاریخ برزیل و دوبرابر بزرگتر از تیم امنیتی المپیک 2012 لندن است. 


رانندگان تاکسی

از طرف کمیته‌ی سازماندهی مسابقات برای رانندگان تاکسی‌های شهر ریو کلاس‌های زبان انگلیسی ترتیب داده شده. معمولا اولین برخورد طرفداران ورزش و مسافرانی که برای المپیک به برزیل می‌آیند با رانندگان تاکسی است و با این کلاس‌ها دیگر برای ارتباط برقرار کردن با آن‌ها مشکلی نخواهند داشت. 


تیم ایالات متحده

تیم ایالات متحده در المپیک 2012 لندن 556 ورزشکار داشت  و فقط از تیم میزبان کوچک‌تر بود و در این المپیک هم بیش از هر تیم دیگری عضو دارد. آمریکا در سال 2012 در جدول مدال‌ها با 46 مدال طلا و مجموع 104 مدال رتبه‌ی اول را کسب کرد که نشان دهنده جایگاه ورزش در این کشور است. 


منبع : NBCnews