فرض کنید سال 2019 است و Xbox Three تازه به بازار آمده. با هیجان بسیار Xbox Two خود را جمع می‌کنید و به فروشگاه لوازم الکترونیکی مورد علاقه‌ی‌تان می‌برید. دو ساعت بعد، پس از تعویض کردن حافظه‌ی داخلی و امضا کردن قرار‌داد پرداخت، به خانه می‌روید و Halo 6  بازی می‌کنید و از گرافیک بالای Xbox Three لذت می‌برید.

این سناریو کاملا ساختگی بود اما تا چند سال آینده شیوه‌ی خریدن کنسول بازی به همین شکل می‌شود. این را می‌شود از شایعات اخیری که از سوی مایکروسافت و سونی منتشر شده است برداشت کرد.

کنسول‌های بازی کامپیوتری تقریبا پنج  سال عمر مفید دارند و بعد از آن یک کنسول جدیدتر و زیباتر از راه می‌رسد و جای کنسول قبلی را می‌گیرد. کنسول‌های قدیمی در خانه‌ها می‌مانند اما سازنده‌های بازی کامپیوتری  روی سخت افزار جدیدتر و قوی‌تر متمرکز می‌شوند.

اگر این شایعات حقیقت داشته‌ باشد این شرایط تغییر خواهد کرد. گفته می‌شود مایکروسافت و سونی هر دو قصد دارند نسخه‌های تقویت شده از Xbox One و پلی‌استیشن 4 به بازار عرضه کنند که از تمام بازی‌های منتشر شده برای کنسول‌هایی که در سال 2013  به بازار آمده‌اند پشتیبانی می‌کنند. اما این کنسول‌ها گرافیک و قدرت پردازش بالاتری دارند و بازی‌ها را بهتر اجرا می‌کنند.

به‌علاوه، این شایعات به این نکته اشاره دارند که این نسخه‌های تقویت شده قسمتی از یک تغییر بزرگ برای مایکروسافت و سونی به‌سمت انتشار کنسول‌های جدید با فواصل زمانی کمتر محسوب می‌شود. به‌جای این‌که مثل گذشته کنسول‌های جدید جایگزین کنسول‌های قدیمی شوند فقط عملکرد بازی‌های موجود بهبود می‌یابد.


طرفداران iPhone و Galaxy معمولا برای دریافت آخرین نسخه ها هزینه های میلیونی می کنند.

اگر این به‌نظرتان آشنا می‌آید به این دلیل است که ما همین تجربه را با موبایل‌های هوشمند خود داریم. هر سال موبایل و تبلت‌های جدید با عملکرد بهتر به بازار می‌آیند. بعضی‌ها به سرعت دستگاه‌های جدید را خریداری می‌کنند و دیگران دو تا سه سال از دستگاه قدیمی خود استفاده می‌کنند.

خریدن آخرین نسخه‌ی iPhone یا Galaxy  هزینه‌ای میلیون تومانی دارد که بیشتر مواقع از قیمت یک کنسول بازی بیشتر است. حالا دنیایی را تصور کنید که در آن سونی و مایکروسافت هر سال یا دو سال یک بار کنسول جدیدی به بازار عرضه می‌کنند.

به نظر خودتان حاضر هستید نزدیک به دو میلیون تومان صرف خرید دستگاهی بکنید که تمام بازی‌های کنسولی که دوسال پیش خریداری کردید را اجرا می‌کند؟ البته، کنسول جدید سریع‌تر و قوی‌تر است اما خیلی از مردم حاضر نیستند چنین پول‌هایی خرج کنند.

در حال حاضر الگوی انتشار کنسول‌های بازی رو به تغییر است اما این الگوی جدید باید برای تولیدکنندگان کنسول هم به‌صرفه باشد. اگر می‌خواهند فروش را کم کنند و نسخه‌های قبلی را تقویت کنند چطور می‌توانند درآمد خود را حفظ کنند؟

این‌جا جایی است که می‌شود از ایدئولوژی موبایل در مورد به‌روزرسانی و فروش قسطی استفاده کرد. مایکروسافت و سونی می‌توانند سخت افزارهای خود را به شکل قسطی به فروش برسانند. خریدار باید ماهانه مبلغی را پرداخت کند تا قیمت سخت افزار پرداخت شود یا برای به‌روزرسانی به نسخه‌ی بعدی به تولیدکننده بازگردانده شود. قبلا مایکروسافت کاری شبیه به این را انجام داده بود. در سال 2012، یک سال قبل از انتشار Xbox One و PS4، مایکروسافت یک طرح فروش به مشتریان ارائه می‌داد که طبق آن با پرداخت 350.000  تومان پیش پرداخت و 52.000  تومان ماهانه در یک دوره‌ی حداقل دو ساله می‌توانستند صاحب یک Xbox 360، یک Kinect  و یک حساب کاربری Xbox Live Gold  شوند.


Xbox 360 نوعی کنسول بازی است که در سال  طرفداران خود را کم کم از دست داد.2012

این طرح به چند دلیل به موفقیت زیادی نرسید. اول این‌که در سال 2012 روزهای اوج Xbox 360 رو به پایان بود. در آن زمان بیشتر مردم منتظر به بازار آمدن نسل جدید کنسول‌ها بودند و کسی دوست نداشت دو سال قسط کنسولی را پرداخت کند که قدیمی شده است. از طرف دیگر معامله‌ی خوبی نبود. خریدن این بسته در همان زمان به صورت نقدی 1.350.000 تومان به قیمت امروز دلار تمام می‌شد. اما با این قرار‌داد دو ساله مشتری باید 1.600.000 تومان پرداخت می‌کرد.

مشتریان از طرح‌های به‌روز‌رسانی موبایل به این دلیل استقبال می‌کنند که برای‌شان ارزان‌تر تمام می‌شوند. در یک طرح به‌روزرسانی یک ساله باید برای 18 ماه مبلغی را پرداخت یا پس از 12 ماه دستگاه خود را به‌روزرسانی کنید. از آن‌جایی که موبایلی که هنوز ارزش دارد  را باز می‌گردانید شش ماه آخر حذف می‌شود. اما کسانی که می‌خواهند یک کنسول جدید داشته باشند که تمام بازی‌های قدیمی را نیز اجرا کند نیازی به کنسول قبلی خود نخواهند داشت. پس تولیدکنندگان می‌توانند این امکان را برای خریداران فراهم کنند که بتوانند کنسول قدیمی را با کنسول جدید تعویض کنند و قیمت کنسول قدیمی را از هزینه‌ی به‌روزرسانی کم کنند.

احتمالا طرحی که مایکروسافت برای فروش Xbox 360 اجرا کرده بود یک آزمون بوده است؛ ایده‌ی قابل توجهی که در  آن زمان و شرایط با عقل جور در نمی‌آمد.


منبع : Mashable