پلی‌استیشن با 2000 عنوان بازی کامپیوتری یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های بازی کامپیوتری در تاریخ بازی‌های کامپیوتری را دارد و با توجه به این‌که رقیب اصلی آن یعنی Nintendo 64 فقط توانست 300  بازی کامپیوتری منتشر کند این دستاورد ارزشمند‌تر هم می‌شود. البته تمام عنوان‌های پلی‌استیشن کلاسیک نیستند و ارزش زیادی ندارند اما چند عنوان هستند که جزو نایاب‌ترین‌ها محسوب می‌شوند. هر کلکسیونر بازی کامپیوتری می‌داند که ارزش بازی‌های قدیمی به تعداد خریداران آن بستگی دارد. قیمت‌هایی که در این مطلب استفاده شده از سایت Video Game Price Charts استخراج شده‌اند و نشان دهنده‌ی میانگین قیمت پرداختی در مزایده‌های اینترنتی هستند. از کجا معلوم، شاید یکی از بازی‌های شما هم جزو این لیست باشد.

کمترین تولید بازی های کامپیوتری در پلی استیشن مربوط به بازی Elemental Gearbolt Assasin's Case می باشد.


Elemental Gearbolt Assasin's Case 

قیمت: 826.000 تا 1.050.000 تومان 

در حالی که رسیدن نسخه‌ای با تولید محدود به صدر لیست کلکسیونرهای پلی‌استیشن عجیب نیست، این‌که تولید این نسخه چقدر محدود بوده قابل توجه است. دستیابی به این نسخه‌ فقط از طریق برنده شدن در یک مسابقه Elemental Gearbolt که در سال 1998 در نمایشگاه E3 برگزار شده ممکن بوده است. فقط 40 برنده‌ی خوش‌شانس توانستند با این نسخه که شامل بازی، یک کارت حافظه‌ی طلایی، یک تفنگ نوری طلایی و نامه‌ای از توسعه دهنده‌ی Working Designs بوده به خانه بروند. Elemental Gearbolt  بازی کامپیوتری بود که در آن تفنگ نوری کلاسیک با طراحی‌های علمی تخیلی و المان‌های RPG ترکیب شده بود و طرفداران زیادی داشت. خود بازی 160.000 تا 215.000  تومان قیمت دارد و نسخه‌ی تولید محدود آن به با ارزش‌ترین بازی کامپیوتری سونی تبدیل شده است. 


داستان بازی The MisAdvantures of Tron Bonne مربوط به یک دزد دریایی فضایی ضد قهرمان است.

The MisAdvantures of Tron Bonne

قیمت: 500.000 تا 800.000 تومان 

در سال‌های پیشین قبل از این که Capcom عاشق Mega Man شود به ساختن بازی‌هایی در مورد Blue Bomber هم علاقه داشت. Mega Man Legends، اولین نسخه‌ی Mega Man آن‌قدر موفقیت‌آمیز بود که تولید‌کنندگان آن تصمیم گرفتند قبل از انتشار نسخه‌ی بعدی یک نسخه‌ با داستانی که پیش از داستان نسخه‌ی قبلی اتفاق می‌افتاد منتشر کنند. این بازی کامپیوتری The MisAdvantures of Tron Bonne بود که روی یک دزد دریایی فضایی ضد قهرمان تمرکز داشت. Tron و گروه خدمتکاران وفادارش که Servbots نام داشتند همه کار، از حل کردن معما گرفته تا دزدی بانک انجام می‌دادند. این بازی کامپیوتری به دنبال خود بازی‌های مشابه فراوانی داشت و تعداد محدود آن باعث شده قیمتش در سال‌های اخیر افزایش یابد. 


R-Type Delta یک بازی آرکید کلاسیک است که در سال های آخر عمر پلی استیشن با گرافیک کاملا 3D ارائه شد.

R-Type Delta

قیمت: 437.000 تا 584.000 تومان

این بازی کامپیوتری در سال‌های آخر عمر پلی‌استیشن منتشر و تعداد محدودی از آن تولید شده است. در حالی که سری R-Type به عنوان یک بازی آرکید کلاسیک به بازار آمد، نسخه‌ی Delta اولین شماره‌ای بود که گرافیک کاملا 3D داشت. این نسخه هم‌چنین اولین نسخه‌ای بود که به بازیکنان اجازه می‌داد کشتی‌های مختلف که صلاح‌های مختص خود داشتند انتخاب کنند. از این بازی استقبال خوبی شد اما وقتی پلی‌استیشن 2 به بازار آمد R-Type Delta نتوانست به اندازه‌ی کافی مخاطب جذب کند. خوشبختانه این بازی کامپیوتری دوباره در سال 2009 روی کنسول پلی‌استیشن 3 به عنوان یک بازی کلاسیک دانلودی منتشر شد. 


بازی Valkyrie Profile یکی از بهترین بازی های RPG در تاریخ بازی های کامپیوتری محسوب می شود.

Valkyrie Profile

قیمت: 375.000 تا 455.000 تومان

با این که این بازی کامپیوتری هم در اواخر عمر پلی‌استیشن و نزدیک به زمان انتشار پلی‌استیشن 2 به بازار آمد 700000 نسخه از آن به فروش رسید و نام خود را به عنوان یکی از بهترین بازی‌های RPG پلی‌استیشن در تاریخ بازی‌های کامپیوتری ثبت کرد. داستان این بازی براساس اسطوره‌های شمال اروپا بود و شخصیت اصلی آن یک Valkyrie بود که وظیفه‌ی بردن روح جنگجویان به Valhalla، دنیای پس از مرگ اسطورهای شمال اروپا را بر عهده داشت. به نظر عجیب است که بازی که فروش زیادی داشته نایاب شده باشد، اما با این همه طرفدار بازی‌های RPG عجیب نیست که هیچ کدام‌شان نمی‌خواهند بازی خود را بفروشند. 


Tales of Destiny II یا Tales of Eternia از سری بازی های RPG است که در آمریکای شمالی منتشر شد.

Tales of Destiny II یا Tales of Eternia

قیمت: 332.000 تا 437.000 تومان

باز هم یک بازی کامپیوتری RPG که نزدیک به تاریخ انتشار پلی‌استیشن 2  به بازار آمد. Tales of Eternia سومین شماره سری ساخت Namco بود. این بازی کامپیوتری در اصل با عنوان Tales of Destiny II در آمریکای شمالی منتشر شد و معمولا با Tales of Destiny 2 که یکی از بازی‌های پلی‌استیشن 2  است اشتباه گرفته می‌شود. بله درست متوجه شدید. Tales of Destiny 2 شماره‌ی بعدی Tales of Destiny II است. احتمالا اعضای Namco شمردن بلد نیستند یا شاید از اعداد رومی خوش‌شان نمی‌آید. علیرغم این اشتباه در شماره‌گذاری یک نسخه‌ی بهبود یافته از این بازی کامپیوتری روی کنسول دستی PSP  منتشر شد که طرفداران زیادی جذب کرد.


Suikoden II یکی از پرفروش ترین بازی های پلی استیشن در PSN می باشد.

Suikoden II

قیمت: 330.000 تا 437.000 تومان

اگر طرفداران بازی‌های RPG می‌خواستند بهترین بازی کامپیوتری این سبک را انتخاب کنند، Suikoden II حتما یکی از نامزدها می‌بود. با این‌که حالا به عنوان یکی از بهترین بازی‌های RPG شناخته می‌شود، زمان‌بندی اشتباه انتشار، که دقیقا پس از زمان انتشار Final Fantasy VIII بود و نقد و بررسی‌های ضعیفی که در آن زمان در موردش نوشته شد باعث شد نتواند فروش زیادی داشته باشد. زمانی گفته می‌شد Suikoden II یکی از بازی‌هایی است که علاقه‌مندان به سبک RPG حتما باید امتحان کنند و این بازی کامپیوتری به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌هایپلی‌استیشن در PSN تبدیل شد. 


بازی LSD: Deram Emulator یکی از عجیب ترین عناوین بازی های پلی استیشن است زیرا عنوان آن نام یک ماده توهم زا می باشد.

LSD: Dream Emulator

قیمت: 870.000 تا 1.050.000 تومان

ژاپنی‌ها برای انتخاب عناوین عجیب و غریب معروف هستند و LSD: Dream Emulator یکی از عجیب‌ترین آن‌ها است. در حالی که عنوان بازی کامپیوتری نام یک ماده‌ی توهم‌زای معروف می‌باشد، سازنده‌ی آن ادعا می‌کند LSD مخفف «Lovely Sweet Dream» است. در این بازی کامپیوتری بازیکنان باید در رویاهای مختلف پرسه بزنند و با دنیاهای عجیب و ساکنان‌شان تعامل داشته باشند. آن‌ها حتی می‌توانند با پریدن از لبه‌ی پرتگاه از خواب بیدار شوند. این بازی کامپیوتری منحصر به فرد در ژاپن و نقاط دیگر دنیا به عنوان یک بازی کامپیوتری صاحب سبک شناخته می‌شود. 


منبع : Kotaku