اگر در حال ساختن یک خانه‌ی جدید هستید یا می‌خواهید به خانه‌ی فعلی خود سینمای خانگی اضافه کنید و در آن از لوازم الکترونیکی مدرن استفاده کنید. همین حالا فرصت مناسبی است که سیم و کابل خانه را طوری بکشید که امکان استفاده از این لوازم مدرن را به شما بدهد. امروزه تلویزیون‌های اچ دی و سیستم‌های صوتی و تصویری دیجیتال طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده بنابراین استفاده از سیم و کابل مناسب برای این تجهیزات در حین ساخت و ساز می‌تواند از صرف هزینه‌های هنگفت پس از تکمیل خانه جلوگیری کند.


چیزهایی که لازم دارید

مهندسین ساخت و ساز توصیه می‌کنند برای این‌که لوازم صوتی و تصویری امروزی بهترین کیفیت صدا و تصویر را به شما بدهند، بهتر است برای صدا از سیم و کابل Cat-5e زوج به هم تابیده (Twisted pair) و برای تصویر از سیم و کابل کواکسیال RG6 استفاده کنید. گرچه این سیم و کابل از سیم و کابل معمولی گران‌قیمت‌تر است، بهتر می‌تواند جوابگوی سرعت بالای انتقال اطلاعات در دستگاه‌های مدرن باشند و در نتیجه اختلال کمتری به وجود آمده و کیفیت کار بهتر خواهد بود.

شبکه‌ی سیم کشی یکپارچه‌ی همه‌ی سیم و کابل لوازم خانگی را در یک‌جا جمع می‌کند. به‌جای این‌که سیم و کابل برق، تلفن، آنتن و کامپیوتر را جداگانه بکشید و بی‌نظمی ایجاد کنید، می‌توانید همه سیم و کابل را در یک شبکه جمع کنید. بدین ترتیب سیم و کابل مستقیما از این شبکه به داخل اتاق‌ها کشیده شده و به پریزها یا سوکت‌های مربوط به خود وصل می‌‌شوند.

شبکه‌های وایرلس می‌توانند کامپیوترها، پرینتر و سایر دستگاه‌ها را به هم وصل کنند و همین‌طور کیت‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانند با استفاده از سیم کشی موجود این کار را برای شما انجام دهند، اما هیچ کدام از این راه حل‌ها نمی‌تواند جای سیم و کابل را که مخصوص این کار است بگیرد. البته نا گفته نماند که با استفاده از شبکه‌های وایرلس دیگر مجبور نیستید جای عبور سیم و کابل را مشخص کنید.


هزینه‌ی ایجاد شبکه‌ی یکپارچه‌ی سیم و کابل به اندازه‌ی ساختمان و پیچیدگی سیستم بستگی دارد.

هزینه

هزینه‌ی ایجاد شبکه‌ی یکپارچه‌ی سیم و کابل به اندازه‌ی ساختمان و پیچیدگی سیستم بستگی دارد. می‌توانید با وسایلی که در بازار موجود است خودتان سیم و کابل خانه را بدون کمک شبکه کنید. اگر می‌خواهید یک فرد ماهر برای این کار استخدام کنید، باید در مورد دستمزد با او صحبت کنید.

اگر بودجه‌ی‌تان کم است، می‌توانید یکی از اتاق‌ها را شبکه کرده و بقیه‌ی اتاق‌ها را به بعد موکول کنید. می‌توانید همه‌ی کامپیوترهای موجود در خانه را برای بازی‌های رایانه‌ای گروهی شبکه کنید یا پرینتر را شبکه کنید تا همه‌ی کامپیوترها قابلیت کار با آن را داشته باشند. می‌توانید وسایل صوتی و تصویری خانه را با هم شبکه کنید و فیلمی را که دستگاه دی‌وی‌دی اتاق نشیمن پخش می‌کند در اتاق خواب‌تان تماشا کنید. می‌توانید سی‌دی مورد علاقه‌تان را در دستگاه استریو گذاشته و در هر جای خانه که هستید به آن گوش کنید و لذت ببرید.

اگر تصمیم دارید سیم کشی را به صورت استاندارد انجام دهید، داخل دیوارها سیمراه‌های پلاستیکی کار بگذارید تا اگر در آینده نیاز به سیم کشی مجدد بود به مشکل بر نخورید.

در این قسمت شما را با یک سری اصطلاحات پایه آشنا می‌کنیم که برای کشیدن سیم و کابل در خانه نیاز است بدانید:


POTS

این کلمه در کار سیم کشی مخفف عبارت «plain old telephone service» است و در واقع همان سبک قدیمی چهار سیم و کابل چند رشته‌ای است که برای انتقال صدای شما بسیار عالی است، اما برای انتقال داده‌ها با سرعت بالا در اینترنت یا شبکه‌های کامپیوتری خانگی جوابگو نیست.


سیم و کابل Cat-5 کیفیت بالایی دارد و برای انتقال صدا و اطلاعات عالی است.

سیم و کابل Cat-5 در برابر Cat-1

سیم و کابل Cat-5 کیفیت بالایی دارد و برای انتقال صدا و اطلاعات عالی است. برای انتقال اطلاعات از نوع «زوج به هم تابیده» Cat-5 استفاده می‌شود که از دو سیم عایق به هم پیچیده شده تشکیل می‌شود و ایجاد تداخل در آن به حداقل می‌رسد. سیم و کابل تلفن Cat-1 فقط برای POTS مورد استفاده قرار می‌گیرد و سیگنال‌ها را با سرعت کمتر از 4 مگابیت بر ثانیه منتقل می‌کند. سیم و کابل Cat-5  اطلاعات را با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه انتقال می‌دهد و نوع دیگر آن یعنی Cat-5e اطلاعات را با سرعتی برابر 350 مگا بیت بر ثانیه انتقال می‌دهد.


home-run wiring در برابر daisy-chain wiring

در home-run wiring یک سیم و کابل از یک پانل مرکزی به یک خروجی کشیده می‌شود که به آن الگوی ستاره‌ای نیز می‌گویند. اما در الگوی daisy-chain wiring یک سیم و کابل از پانل توزیع به یک سری خروجی کشیده می‌شود. امروزه در سیم کشی از home-run استفاده می‌شود.


کابل RG6 در برابر کابل RG59

RG6  نوع تقویت شده‌ی سیم و کابل ویدئویی کواکسیال تلویزیون است. این نوع سیم و کابل نسبت به RG59 که در بسیاری از خانه‌ها موجود است عایق بهتری دارد. افت سیگنال در سیم و کابل RG6 برابر با 5.9 دسی‌بل در هر 30 متر است اما سیم و کابل RG59 در هر 30 متر 7.1 دسی‌بل افت سیگنال دارد. سیم مرکزی سیم و کابل RG6 برابر با 18 گیج است اما سیم مرکزی سیم و کابل RG59 برابر با بیست گیج است.


کانکتورهای F

این کانکتورهای پیچی برای اتصال سیم و کابل ویدئو به تلویزیون، دستگاه دی‌وی‌دی و سایر دستگاه‌های تصویری به کار می‌رود.


کانکتورهای استاندارد برای اتصال دستگاه تلفن به پریز و سوکت‌های RJ11 هستند.

RJ45 در برابر RJ11

کانکتورهای استاندارد برای اتصال دستگاه تلفن به پریز و سوکت‌های RJ11 هستند. سوکت‌های RJ11  سر سیم‌های پلاستیکی هستند که برای 6 پین جا  دارند، اما معمولای در 4 تای آن‌ها پین وجود دارد. سوکت‌های RG45 برای انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند و از سوکت‌های RJ11 بزرگ‌ترند و برای 8 پین جا دارند که معمولا 6 تای آن‌ها دارای پین هستند.

به علت بالا رفتن میزان تقاضا از سوی مشتریان برای شبکه کردن وسایل الکترونیکی خانگی برق‌کاران، نصابان تلفن، نصابان شبکه‌های کامپیوتری و متخصصین سیستم‌های صوتی و تصویری به این بازار روی آورده‌اند.

اما همه‌ی این مشاغل رویکرد مشابهی به شبکه سازی خانگی ندارند. به طور کلی همگی آن‌ها کار با کیفیت به شما تحویل می‌دهند اما هرکدام از آن‌ها ممکن است به یک جنبه از کار اهمیت بیشتری دهند.

با خانواده‌ی خود صحبت کنید و ببینید واقعا چه می‌خواهید و به چه چیزی احتیاج دارید اما به توصیه‌های عاملین این کار هم با دقت گوش دهید. ابتدا باید به سوالات زیر جواب بدهید:

  • آیا سینمای خانگی می‌خواهید؟ سیستم صوتی و تصویری در سرتاسر خانه چطور؟
  • آیا می‌خواهید سیگنال‌های تلویزیونی را از طریق آنتن و یا ماهواره دریافت کنید؟
  • آیا می‌خواهید چند کامپیوتر را با هم شبکه کنید؟
  • آیا می‌خواهید به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشید؟
  • آیا سیستم‌های امنیتی، کنترل چراغ‌ها و اتوماسیون خانگی را هم در برنامه‌ی خود دارید؟
  • اگر در خانه دفتر کار دارید، با رشد کسب و کار به چه فناوری نیاز خواهید داشت؟

کار شبکه کردن خانه‌ی خود را بین چند فرد ماهر به مناقصه بگذارید. اگر به این افراد بگویید که دقیقا چه کاری از آن‌ها می‌خواهید با توجه پیشنهاد دستمزدی که می‌دهند بهتر می‌توانید به میزان و نوع تخصص آن‌ها پی ببرید.

هنگام بستن قرار داد بودجه و بازه‌ی زمانی مشخصی را تعیین کنید. به یاد داشته باشید که سیستم شبکه‌ی خانگی به شما اجازه می‌دهد که دستگاه‌های جدیدی را به خانه اضافه کنید. این کار را به مرور انجام دهید چون در همان لحظه‌ی به همه‌ی آن‌ها نیاز نخواهید داشت.
اولویت‌های خود را ارزیابی کرده و با پیشنهاداتی که دریافت می‌کنید مقایسه کنید. تمام ایده‌هایی که مطرح می‌شود باید در جهت ارائه‌ی راه حل برای مشکلاتی که در خانه با آن‌ها مواجه هستید باشد و به راحتی شما کمک کند.
اگر با فردی به توافق رسیدید که شبکه کردن خانه را به عهده‌ی او بگذارید، از او بخواهید تا تجهیزاتی را که می‌خواهد نصب کند به شما نشان دهد و توضیحاتی در مورد آن‌ها بدهد. هم‌چنین می‌توانید با افراد دیگری که این فرد در خانه‌های‌شان کار کرده صحبت کنید و نظر آن‌ها را هم جویا شوید. از فردی که قرار است برای شما کار کند بخواهید مدرک فنی یا دانشگاهی به شما ارائه دهد.
می‌توانید هر یک از اتاق‌های خانه را که می‌خواهید تبدیل به سینمای خانگی کنید اما برای این‌که بهترین نتیجه را بگیرید، سعی کنید آن اتاق را صرفا به تماشای فیلم اختصاص دهید که در حین دیدین فیلم هیچ چیزی مزاحم این کار نشود. کارشناسان صدا می‌گویند موسیقی متن فیلم در یک اتاق مستطیلی بهتر و واقعی‌تر به گوش می‌رسد تا در یک اتاق مربعی.
اگر جنس کفپوش از چوب سخت است، فرش بزرگی روی آن پهن کنید چون سطوح سخت باعث پیچیدن صدا می‌شود. روی پنجره‌ها پرده بکشید، کلید‌های برق معمولی را با کلید‌های برق دیمردار عوض کنید.

برای داشتن یک سینمای خانگی به سه وسیله‌ی اصلی دستگاه پخش و سیستم صوتی و تصویری نیاز دارید.

تجهیزات مورد نیاز برای سینمای خانگی

برای داشتن یک سینمای خانگی به سه وسیله‌ی اصلی نیاز دارید که عبارتند از دستگاه پخش و سیستم صوتی و تصویری.

صفحه‌ی نمایش

شاید وسوسه شوید و بخواهید بزرگ‌ترین صفحه‌ی نمایش ممکن را خریداری کنید، اما در این مورد بزرگ‌تر همیشه به معنای بهتر نیست. فاصله‌ی بین مبل تا صفحه‌ی نمایش اهمیت زیادی دارد. نصابان حرفه‌ای توصیه می‌کنند فاصله‌ی جای نشستن از صفحه‌ی نمایش باید 2 تا 2.5 برابر عرض صفحه‌ی نمایش باشد. به‌عنوان مثال اگر عرض صفحه‌ی نمایش 70 سانتی‌متر است، محل نشستن باید 140 تا 175 سانتی‌متر از آن فاصله داشته باشد. برای یک صفحه‌ی نمایش 120 اینچی اتاق باید به قدری بزرگ باشد که بتوان صندلی‌ها را 6 متر از آن فاصله داد.
یک سیستم پروژکتور در جلو که شامل یک صفحه‌ی نمایش جداگانه و یک پروژکتور ویدئویی است. بزرگ‌ترین تصویر ممکن با قطر 5 متر را در اختیار شما می‌گذارد و حس یک سینمای واقعی را به شما می‌دهد اما برای این که بهترین تصویر ممکن را از آن بگیرید باید اتاق کاملا تاریک باشد. سیستم‌های پروژکتور عقب و صفحه‌های نمایش تلویزیونی در اتاق روشن هم به همان اندازه‌ی اتاق تاریک تصویر خوبی می‌دهند.

اگر سیستم صوتی و تصویری فراگیر باشد صدای موتور هواپیما از بلندگوی سمت چپ اتاق به بلندگوی سمت راست آن منتقل می‌شود.

بلندگوها

برای ایجاد صدای فراگیر حداقل به 5 بلندگو نیاز دارید. این بلندگوها در کنار هم حس حرکت و صدای متمرکز به وجود می‌آورند که نشانه‌های تصویری را با موسیقی متن به زیبایی در هم می‌آمیزد. به عنوان مثال وقتی یک هواپیمای جت از چپ به راست حرکت می‌کند اگر سیستم صوتی و تصویری فراگیر باشد صدای موتور هواپیما از بلندگوی سمت چپ اتاق به بلندگوی سمت راست آن منتقل می‌شود.
برای خلق این حالت، یک بلندگو در هر طرف صفحه‌ی نمایش، دو بلندگو در پشت مبل و یکی هم در بالای صفحه‌ی نمایش قرار دهید. دو بلندگوی موجود در طرفین صفحه‌ی نمایش باید هنگامی که می‌نشینید هم سطح گوش‌های شما قرار بگیرند و از دیوارهای کناری حدود نود سانتی متر فاصله داشته باشند. بلندگوی مرکزی دیالوگ‌های فیلم را پخش می‌کند. این بلندگو را باید دقیقا در مرکز و در بین بلند‌گوهای چپ و راست جلویی قرار دهید.
اگر عاشق فیلم‌های اکشن هستید به یک ساب ووفر هم نیاز دارید. ساب‌ووفر صدای باس فیلم را شدیدتر کرده باعث می‌شود که صدای زد و خور فیلم هیجانی‌تر شود.

لوازم جانبی

بقیه‌ی تجهیزات مثل گیرنده‌ی صدا و تصویر، وی‌سی‌آر، گیرنده‌ی ماهواره و دستگاه پخش دی‌وی‌دی را در میز مخصوص لوازم صوتی و تصویری یا حتی در یک کمد که هواخور داشته باشد در اتاق دیگر قرار دهید.

کنترل از راه دور

یک کنترل از راه دور یونیورسال بخرید. این کنترل‌ها با دستگاه‌های مختلف کار می‌کنند و نیاز نیست برای هر کدام از آن‌هایک کنترل جداگانه داشته باشید.


منبع : Bhg