چه بسیار افرادی که یک کتاب زندگی‌شان را متحول کرده است. این‌گونه روابط عاطفی افراد با کتاب‌ها باعث ایجاد حالت تدافعی آن‌ها در مقابل استفاده از کتاب به عنوان وسیله‌ی تزئینی در دکوراسیون داخلی خانه می‌شود. به همین دلیل است که استفاده از کتاب در دکوراسیون داخلی خانه مخالفان سرسختی دارد.
 آیا درست است که کتاب ها را براساس رنگ دسته‌بندی کنیم یا براساس ژانر، موضوع، نویسنده یا هرچیزی که تمرکزش بر محتوای کتاب باشد و نه جلد آن؟
کج سلیقگی است که صرفا برای پر کردن قفسه‌ها کتاب بخریم؟ گبی پت به ما خواهد گفت که این کار چندان هم بد نیست ولی جوان پدواسکاس مخالف این نظر است. جالب است که موضعی که هر دو طرف اتخاذ خواهند کرد و مناظره‌ی این دو در هر صورت به پرشدن قفسه‌های کتاب خواهد انجامید.

نظر مخالف پت

طراح دکوراسیون داخلی که مخالف استفاده از کتاب‌ها به‌عنوان وسیله‌ی تزینی است و این‌کار را «ظاهرگرایی» می‌خواند به این سوال پاسخ دهد: آیا استفاده از گلدان بدون گل ظاهرگرایی و فریب‌کارانه است؟ مسلما نه.
به نظر بسیاری از افراد کتاب‌ها مقدس هستند و فقط در صورتی که قصد خواندن آن‌ها را داشته باشند نگه‌شان می‌دارند و این‌که ما به هر دلیلی غیر از خواندن از آن‌ها استفاده کنیم از نظر آنان توهین‌آمیز است. اگر هم‌چین فکری داشته باشیم ممکن است دچار زیاده‌روی شویم و پس از آن بگوییم که تنها کتاب‌هایی که به ما چیزی می‌آموزند ارزش نگهداری و دیده شدن دارند.
«از روی ظاهر قضاوت نکنیم؟» ظاهرا که این کار را می‌کنیم، وگرنه سالیانه میلیون‌ها دلار صرف طراحی جلد کتاب‌ها نمی‌شد. ممکن است فردی فقط برای پر کردن قفسه‌هایش کتاب‌هایی را در یک حراج خانگی خریداری کند ولی ممکن است یک روز وقتی به قفسه‌هایش نگاه می‌کند یکی از آن‌ها را برداشته و شروع به خواندن کند درصورتی که اگر آن‌ها را نمی‌خرید، هیچ‌وقت لذتی که درخواندن هست را کشف نمی‌کرد. 

برخی از افراد استفاده از کتاب به‌عنوان وسیله‌ای برای دکوراسیون داخلی و تزیین خانه را بی‌احترامی به ساحت کتاب می‌دانند.

طراح موافق استفاده از کتاب: گبی پت

پت می گوید «من یک طراح دکوراسیون داخلی هستم که به‌جای وارد شدن به حرفه‌ی خانوادگی یعنی پزشکی، به‌دنبال علاقه‌ام رفتم و وارد دنیای هنر و طراحی دکوراسیون داخلی شدم. در کالیفرنیا به دنیا آمدم و زندگی کردم و در دوران راهنمایی به همراه خانواده‌ام به خاور میانه مهاجرت کردم. در لندن طراحی خواندم و بیش از 20 سال است که به عنوان طراح دکوراسیون داخلی مشغول به کار هستم.» 
دلیل طرفداری پت با استفاده از کتاب در دکوراسیون داخلی خانه: برخی از افراد استفاده از کتاب به‌عنوان وسیله‌ای برای دکوراسیون داخلی و تزیین خانه را بی‌احترامی به ساحت کتاب می‌دانند و این کار را نتیجه‌ی بی‌فرهنگی و بی‌سوادی درنظر می‌گیرند. من در خانه‌ای با دیوارهای مملو از کتاب‌هایی با عناوین مختلف بزرگ شدم و اکنون طرفدار استفاده از کتاب به عنوان وسیله‌ای تزیینی هستم. در خانه‌ای که من در آن بزرگ شدم کتاب‌ها بر‌ اساس نوع دسته‌بندی می‌شد. سراسر دیوارهای اتاق نشیمن‌مان با کتاب‌های علمی و پزشکی پدرم پر شده بود. پدرم استاد میکروبیولوژی و متخصص کودکان بود. درحالی‌که کتاب‌های مذهبی و دانش‌نامه‌ها در اتاق نهارخوری بودند، اتاق خانوادگی‌مان از کف زمین تا سقف پر بود از کتاب‌های اطلاعات عمومی، سفر و هنر. لذت من زمان پیدا کردن مجموعه کارهای جان اشتاین‌بک در میان کتاب‌های مادرم وصف ناشدنی است. آن سال با خواندن آن‌ کتاب‌ها، زمستان بی‌نظیری را سپری کردم.
 کتاب‌ها زیبا هستند و به دکوراسیون داخلی هر اتاقی رنگ، گرمی و وقار می‌بخشند. می‌توان آن‌ها را ایستاده گذاشت یا به هرصورت دیگری قرار دارد، مثلا بعضی را افقی گذاشت و بقیه را به آن‌ها تکیه داد. می‌توان آن‌ها را بر اساس سایز، رنگ و یا حتی زبان دسته‌بندی کرد.
افراد در دکوراسیون داخلی خانه از گیاهان و ماهی‌ها استفاده می‌کنند حتی با استفاده از یخچال‌هایی با درب‌های شیشه‌ای مواد غذایی خود را نیز در معرض دید قرار‌می‌دهند، پس چرا نباید از کتاب‌ استفاده کنیم؟ در دنیایی که بیش از هر چیز مجازی شده، عمیقا نیازمند دیدن، بوییدن و احاطه شدن توسط کتاب‌های زیبا و دوست‌داشتی هستیم.

از نظر پدواسکاس طراحان دکوراسیون داخلی که کتاب‌ها را براساس رنگ می‌چینند رسالت کتاب‌ها را فراموش کرده‌اند.

طراح مخالف استفاده از کتاب: جوان پدواسکاس

جوان می‌گوید «من مالک یک شرکت طراحی دکوراسیون داخلی در منترال هستم و به‌ صورت تخصصی در زمینه‌ی طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت دارم و هرگونه اقدام مربوط به دکوراسیون از جمله مشاوره‌ی ساده در طراحی دکوراسیون داخلی گرفته تا بازسازی خانه را انجام می‌دهم. بیش از 20 سال است که در این حرفه هستم و 13 سال است که شرکت خودم را تاسیس کرده‌ام. »
دلیل مخالفت او در استفاده از کتاب در دکوراسیون داخلی خانه: «مشتریان معمولا از من می‌خواهند که در اطاقی که برای کتابخانه یا اطاق مطالعه ساخته شده تنها در اطراف شومینه یا تلویزیون برای‌شان قفسه‌ی دیواری طراحی کنم یا ممکن است این قفسه‌ها را برای آشپزخانه‌شان بخواهند. فقط مشتریان معدودی که ممکن است معلم یا کتابخانه‌دار بازنشسته باشند می‌خواهند کل دیوار اتاق برای کتابخانه قفسه‌بندی شود تا بتوانند تعداد زیاد کتاب‌های‌شان را نشان دهند. این کتاب‌ها باعث آرامش آن‌ها می‌شود و همچون پتویی گرم آن‌ها را دربر می‌گیرد و ساعت‌ها خود را با مرتب کردن آن‌ها سرگرم می‌کنند.»
«نه اشتباه برداشت نکنید! من قفسه‌های کتاب را دوست دارم ولی ابتدا در مورد چیزی که قرار است در این قفسه‌ها قرار‌ گیرد با مشتریانم صحبت می‌کنم و هرگز به آن‌هایی که کتابی برای قراردادن در این قفسه‌ها ندارند طراحی این‌گونه قفسه‌ها را پیشنهاد نمی‌کنم. گزینه‌های بی‌شماری برای زیبا کردن قفسه‌ها وجود دارد و لزومی ندارد که حتما از کتاب استفاده شود.» 
«با مشتریانم زمانی را به صحبت درمورد وسیله ای که قرار است دراین قفسه‌ها گذاشته شود صرف خواهیم کرد: این‌که قرار است در این قفسه‌ها گلدان‌های گیاه، تابلوهای عکس، تابلوهای هنری، ظروف و جعبه‎های تزیینی، خرت و پرت‌های کوچک، نشان‌ها و مدال‌ها، بلندگوها، اسباب‌بازی ‌ها، کلکسیون‌های مختلف و البته کتاب‌ها گذاشته شود. اغلب مشتری‌ها وسایلی که قرار است در این قفسه‌ها گذاشته شود را دارند و به همین دلیل نیاز به قفسه پیدا می‌کنند برای نشان دادن‌شان، نگه‌داشتن‌شان، در دسترس قراردادن‌شان و برای عشق ورزیدن به آن‌ها.»
«هریک از ما درطول زندگی‌مان یک سری کتاب‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم، کتاب‌های کودکان، کتاب‌های دوران مدرسه، رمان‌ها (رمان‌هایی با جلد ضخیم یا مقوایی، آن‌هایی را که از روی علاقه‌ی شخصی یا به اجبار مدرسه خریداری کردیم)، دانش‌نامه‌ها، کتاب‌های آشپزی، مجلات، کتاب‌های راهنما و این لیست هم‌چنان ادامه خواهد داشت.»
«برخی از افراد هر کتابی را نگه می‌دارند، برخی هم هر از چندگاهی کتابخانه‌شان را پاکسازی می‌کنند و هر کتابی را نگه نمی‌دارند. در‌ هر صورت برای آن‌ها که کتاب نگه می‌دارند ایرادی ندارد که از قفسه‌ها برای جمع‌آوری و نشان‌دادن کتاب‌های‌شان استفاده کنند. همه‌ی ما دوست داریم کتاب‌ها را نگاه کنیم، لمس کنیم، عناوین‌شان را بخوانیم و اطراف‌شان باشیم.»
«اما این‌که فردی که کتاب‌دوست نیست صرفا برای پرکردن قفسه‌هایش کتاب بخرد بی‌معنی و تا اندازه‌ای شرم‌آور است و به نوعی خیانت به کتاب‌هاست. مثل این است که به آن‌ها می‌گویی تو را می‌خرم ولی هیچ‌وقت نمی‌خوانم. واقعا غم‌انگیز است و هدر دادن پول هم است. چرا پول‌تان را روی کتابخانه‌ای می‌گذارید که کتاب‌هایش هیچ‌گاه قرار نیست خوانده شوند؟ به‌جای آن یک تابلوی اصل بخرید. کتاب‌ها بیانگر علاقه، شخصیت و روح و روان افراد هستند. کتاب‌های افراد نکات جالبی درمورد شخصیت آن‌ها را آشکار می‌کنند. چه صحبت‌ها که پیرامون کتاب‌ها آغاز شده و چه دوستی‌هایی که به خاطر کتاب‌ها شکل گرفته است.»
«بر این اساس اگر یک مشتری از من بخواهد که قفسه‌هایش را با کتاب‌های خریداری شده از حراجی پر کنم، یا کتاب‌ها را بر‌ اساس رنگ جلدشان خریداری کنم نخواهم پذیرفت و به او یکی از گزینه‌هایی که در بالا ذکر کردم را پیشنهاد خواهم داد. اگر مشتری دلیلش را بپرسد صادقانه به او خواهم گفت که استفاده از کتاب‌هایی که قرار نیست خوانده شوند کار قشنگی نیست.» 
کتاب‌هایی که بر اساس رنگ چیده شده‌اند به نظر متظاهرانه و سطحی می‌آیند (مگر این‌که سری باشند مثل دانش‌نامه‌ها و یا کتاب‌های قطور قدیمی) و مثل این است که بگویی محتوای کتاب هیچ اهمیتی ندارد و فقط ظاهر آن مهم است. این دقیقا خلاف چیزی نیست که سعی داریم به فرزندان‌مان درمورد انسانیت بیاموزیم؟ این باطن مهم است و نه ظاهر. ضرب المثل «ما برون را ننگریم و قال را، ما درون را بنگریم و حال را» یادتان می‌آید؟
وقتی کتاب‌ها عمدا براساس رنگ در دکوراسیون داخلی چیده می‌شوند به تکه‌های قرمز، سبز، آبی و زرد تبدیل می‌شوند و از ماهیت کتاب بودن خود خارج می شوند. پس وقتی هدف شما استفاده از رنگ‌هاست چرا اصلا از کتاب در دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنید؟ طراحان دکوراسیون داخلی که کتاب‌ها را براساس رنگ می‌چینند و مشتریانی که اجازه‌ی این کار را می‌دهند رسالت کتاب‌ها را فراموش کرده‌اند و بهتر است به‌جای آن سراغ چیزهای دیگری برای نمایش دادن بروند یا کلا قفسه‌ها را فراموش کنند. بهتر از با خریدن آثار هنری از هنرمندان محلی حمایت کنند. 

استفاده از کتاب در دکوراسیون داخلی دارای نوعی زیبایی ذاتی هستند و مردم این زیبایی را دوست دارند و برای آن ارزش قائل هستند.

نظر مخالف پدواسکاس

 این دو رویکرد نقاط مشترکی هم دارند مثلا این‌که کتاب‌ها باید نشان داده شوند، دارای نوعی زیبایی ذاتی هستند و مردم این زیبایی را دوست دارند و برای آن ارزش قائل هستند.
نقطه‌ی اختلاف این دو رویکرد در ایده‌ی صرفا تزیینی بودن ماهیت کتاب‌هاست. مسلما ظاهر اتاقی که در آن کتاب‌ها براساس رنگ در قفسه‌ها ردیف شده اند و یا در کاغذهای رنگی پیچیده شده‌اند مثل عکس‌های مجلات خواهد بود. از نظر هنری نیز بسیار خوش‌عکس است اما مثل صحنه‌سازی کردن است و صادقانه بگوییم اصلا هنری نیست و کاملا تقلبی است.
 کتاب‌ها را در معرض دید می‌گذارید چون آن‌ها را دوست دارید نه این‌که بروید و تعدادی کتاب بخرید و آن‌ها را در قفسه‌هایتان بگذارید به این امید که روزی یک نفر یکی از آن‌ها را بردارد و مطالعه کند. این کار را کتاب‌فروشی‌ها می‌کنند. اصلا شما چرا تعدادی قاب‌عکس در طرح و رنگ‌های مختلف تهیه نمی‌کنید و عکس‌های خانوادگی‌تان را که به آن قاب‌ها می‌آیند در آن‌ها قرار نمی‌دهید؟ زیبا هم به نظر خواهد‌رسید، چرا این‌کار را نمی‌کنید؟
کتاب‌ها تنها وسیله‌هایی نیستند که در قفسه‌ها قرار می‌گیرند، آن‌ها دریچه‌ای به روح‌مان هستند. افراد روابط عاطفی عمیقی با کتاب‌ها دارند و من نمی‌توانم تصور کنم که جایگاه‌شان در حد وسیله‌ای تزیینی نزول کند. برای من، در این مورد خاص، احساسم نسبت به کتاب بر اشتیاقم به دکوراسیون داخلی ارجحیت دارد.

منبع : Houzz