جراحی زیبایی بینی یکی از حساس‌ترین جراحی‌های پلاستیک محسوب می‌شود و اگر قرار باشد نتیجه‌ی کار شما را راضی نکند، پس جراحی زیبایی بینی چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد؟ باز هم گوشزد می‌کنیم که هنگام انتخاب جراح پلاستیک دقت کنید چون تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد 25 % از جراحی‌های زیبایی بینی خراب می‌شود و باید از نو انجام گیرد. نام این عمل دوم، جراحی زیبایی بینی ترمیمی است.

در مورد جراحی زیبایی بینی کاربردی که در آن مشکلاتی مثل گرفتگی راه تنفس رفع می‌شود نیز باید به یک جراح پلاستیک مجرب و خوشنام مراجعه کنید چون این نوع جراحی هم اگر توسط جراح پلاستیک ناوارد انجام گیرد ، ممکن است نیاز به جراحی ترمیمی داشته باشد. به جراحی مراجعه کنید که حداقل یک دهه تجربه‌ی کار داشته باشد و این جراحی را به صورت هفتگی انجام بدهد.

یکی از رایج‌ترین جراحی‌های کاربردی زیبایی بینی سپتوپلاستی یا برداشتن انحراف بینی است. این جراحی زیبایی بینی خمیدگی یا کجی تیغه‌ی بینی را اصلاح کرده و آن را در جای درست خود یعنی وسط بینی قرار می‌دهد. اگر در حین این جراحی، جراحی زیبایی هم انجام شود نام این عمل به «سپتورینوپلاستی» تبدیل می‌شود.

تعدد این جراحی‌ها باعث تعجب دکتر سی. دسای از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه جونز هاپکینز و همکارانش شد. مطالعات در مراکز جراحی زیبایی نشان داد 3.3 % کسانی که جراحی زیبایی بینی کاربردی انجام داده بودند نیاز به جراحی ترمیمی داشتند.

بنابراین دکتر دسای و همکارانش در یک مجله‌ی تخصصی جراحی پلاستیک به نام JAMA Facial Plastic Surgery  به موارد بایگانی شده در چند شرکت بزرگ بیمه اشاره کردند. دکتر دسای با بررسی 175842 بیمار با میانگین سنی 41 سال که بین سال‌های 2005 و 2009 جراحی سپتورینوپلاستی انجام داده بودند به این نتیجه رسید که 3.1 % بیمارانی که برای بار اول تحت جراحی سپتورینوپلاستی قرار گرفتند نیاز به جراحی ترمیمی پیدا کرده بودند.

این میزان در مقایسه با کسانی که بار اول جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهند و نیاز به عمل ترمیمی پیدا می‌کنند کمتر بود. دلیل آن می‌تواند این باشد که جراحانی که جراحی زیبایی بینی کاربردی انجام می‌دهند آموزش بیشتری دیده بودند و تجربه‌ی بسیار بیشتری داشتند.

اما هنگامی که عمل‌های ترمیمی جراحی‌های کاربردی را هم شامل آن می‌کنیم، میزان عمل‌های ترمیمی برای سپتورینوپلاستی بر اساس پیچیدگی آن به 11 % می‌رسد. اطلاعات دیگری را هم از این مطالعه به دست آمد. بیشتر جراحی‌های ترمیمی در سپتورینوپلاستی با موارد زیر مرتبط بود:

  • سنین پایین‌تر
  • جنس مونث
  • سابقه‌ی اضطراب یا بیماری خود ایمنی
  • جراحی زیبایی برای اصلاح ناهنجاری‌های مادر زادی در بینی
نویسندگان در پایان نتیجه گیری می‌کنند که این مطالعه اطلاعات مفیدی در اختیار جراحان زیبایی بینی قرار می‌دهد که می‌توانند در جلسات مشاوره و قبل از جراحی توامان برداشتن انحراف بینی و جراحی زیبایی بینی مورد استفاده قرار دهند.


منبع : Robertkotlermd