فلسفه‌ی آموزش نقاشی به کودکان بسیار ساده است. تعامل، الهام‌بخشی و آموزش نقاشی با تکنیک‌های متناسب با سن افراد. چیزهای که معمولا کودکان را به نقاشی علاقه‌مند می‌کنند شامل کتاب‌های آموزش نقاشی، تصاویر رنگارنگ و لوازم نقاشی به خصوص بسته‌بندی‌های  بزرگ مداد شمعی کرایولا و تراشی که داخل آن‌ها کار گذاشته شده بود، می‌شوند. در این مطلب روش‌های برای آموزش نقاشی به کودکان را آورده‌ایم که تجربه نشان داده است می‌توانند از دیگر روش‌ها مفیدتر باشند.

استفاده از مداد و پاک‌کن ممنوع

کمی سخت به نظر می‌رسد اما جز در موارد خاص و دروس مقاطع بالاتر بهتر است از مداد و پاک‌کن استفاده نشود. دلیل اصلی این کار این است که مداد کوچک انگیزه‌ی کوچکی نیز برای نقاشی و آموزش نقاشی ایجاد می‌کند. اگر کودکی یک تصویر را نقاشی کند و لازم باشد که آن را با همین مداد رنگ‌آمیزی کند، استفاده از مداد قطعا موجب سرخوردگی او می‌شود چون رنگ‌آمیزی چشم‌های کوچک آسان نیست! اثرات مداد به وسیله‌ی پاک‌کن تمیز می‌شود و منجر به تجدید نظر می‌شود که آن هم به نوبه‌ی خود موجب استفاده مکرر از پاک‌کن می‌گردد و در انتها قبل از این‌که کودک بتواند تصویری نقاشی کند، آموزش نقاشی به پایان می‌رسد. استفاده از پاستل‌های روغنی و یا ماژیک به کودک اجازه می‌دهد تا سریع‌تر عمل کند، نقاشی کند و اشتباهات خود را نادیده بگیرد. این بخش مهمی از آموزش نقاشی محسوب می‌شود که بدانیم بچه‌ها باید صرفا نقاشی کنند نه این‌که نگران جزئیات آن باشند.

روپوش و پیش‌بندهای نقاشی را کنار بگذارید

جمع‌ کردن روپوش، پوشیدن، نگهداری و مرتب‌ کردن آن‌ کار زمان‌بری در آموزش نقاشی است. گاهی اوقات تا زمانی که کودکان روپوش‌های خود را به تن کنند و در جای خود بنشینند 7-5 دقیقه از زمان یک کلاس هنر 30 دقیقه‌ای صرف می‌شود. بچه‌ها را باید بدون این وسایل سرگرم کرد. نگران رنگی شدن آن‌ها نباشید به شما اطمینان می‌دهم که شستشو با آکسی کلین بیشترین لکه‌های رنگ را از بین می‌برد.

در کلاس آموزش نقاشی به هر کودک یک صفحه رنگ جداگانه بدهید تا بعد از ترکیب رنگ‌ها به رنگ مورد نظرش برسد.

رنگ‌ها را به‌جای پالت رنگ، روی کاغذ مخلوط کنیم

اگر به هر کودک یک صفحه رنگ جداگانه بدهیم آن‌ها می‌توانند ساعت‌ها مشغول ترکیب رنگ‌ها شده تا به رنگ دلخواه در حین آموزش نقاشی دست پیدا کنند. اگر فرصت زیادی داشته باشید، می‌توانید این کار را انجام دهید. اما زمانی که شما با سی نفر کودک در کلاس هستید و زمان کوتاهی دارید، کودکان را به ترکیب رنگ روی کاغذهای‌شان تشویق کنید. در صورت امکان از تکنیک ترکیب دو رنگی استفاده کنید. نتایج جالبی به دست خواهید آورد و به این شکل نظافت کلاس آموزش نقاشی هم مراتب آسان‌تر است.

ده دقیقه برای نقاشی کافی است

بعد از آموزش‌های لازم به کودکان و تقسیم کاغذ، بچه‌ها به مدت ده دقیقه مشغول نقاشی می‌شوند. این تمام فرصتی است که آن‌ها می‌توانند نقاشی کنند، احساسات خود را در آموزش نقاشی به نمایش بگذارند و مهم‌تر از همه این‌که فرصت صحبت با بهترین دوست‌شان را نخواهند داشت. این روش در آموزش نقاشی تنها زمانی موثر است که هیچ تغییری درمیان نباشد. اگر کودکان در روز سوم روی یک طرح باشند، انتظار می‌رود که در زمان‌های مختلفی کار خود را به پایان برسانند. کمک به آن‌ها در جهت شروع یک طرح جدید یا انجام یک فعالیت دلخواهانه در این روش سودمند نخواهد بود.

یاد بگیرید که هم خوب نقاشی کنید و هم اشتباه داشته باشید

این یک روش در آموزش نقاشی بسیار جالب است. برای این‌که دانش‌آموزان در آموزش نقاشی شرکت کنند از طرح‌های ساده کمک بگیرید. اگر درس درباره‌ی یک آفتاب‌پرست باشد، تعدادی از آن‌ها را ترسیم می کنید؛ بعضی با شکل واقعی، بعضی با حالتی احمقانه و بعضی به شکل کارتونی. در روند نقاشی روی تخته سیاه، همیشه اشتباه وجود دارد. به اشتباهات خود بخندید، به کودکان بگویید که انتظار اشتباه داشته باشند و این‌که چطور یک اشتباه رو به یک شکل جدید تبدیل کنند. این مسئله بسیار مهم است که شما جنبه هنری خود را نشان دهید، هیچ اهمیتی ندارد که چه تصوری از آن دارید مهم این است که الهام‌بخش شاگردان  خود باشید. به این صورت در آموزش نقاشی موفق خواهید شد.

از شاگردان‌تان بخواهید که در کلاس آموزش نقاشی شرکت کنند وسرگرم باشند و بدانند که در هرکاری توانا هستند.

سوژه‌های جالب انتخاب کنید

احتمالا خودتان متوجه این مسئله هستید اما  باید سوژه‌هایی جالب برای نقاشی انتخاب کنید. از شاگردان‌تان بخواهید که در کلاس آموزش نقاشی شرکت کنند وسرگرم باشند و بدانند که در هرکاری توانا هستند. نگاه‌های کنجکاو کودکان به تخته سیاه شور و حال خاصی دارد. اغلب اوقات بچه‌ها لبخند می‌زنند و می‌گویند «وای این یکی خیلی سخت است» اما از همین کلمات می‌فهمیم که آن‌ها قادر به انجام آن هستند. آن‌ها اعتماد به نفس دارند و اگر این‌طور باشد، با یک گروه مشتاق و مشغول سر و کار دارید.

با استفاده از ورق در زمان صرفه‌جویی کنید

بهتر است برای بیشتر کارها از کاغذ نقاشی استاندارد با اندازه 12x18‌ استفاده کنید اما اگر کاغذ را نصف کنیم، کودکان در مدت زمان کمتری نقاشی خود را کامل می‌کنند. این کار در آموزش نقاشی نه تنها صرفه‌جویی در زمان است بلکه به صرفه‌جویی در مصرف کاغذ هم کمک می‌کند. طرح‌هایی انتخاب کنید که روی کاغذ کوچک هم جا شوند، بنابراین از این‌که کاغذ کوچک‌تری استفاده می‌کنید احساس بدی نکنید.

اول طرح بزنید

ترسیم طرح کلی ترفندی برای کشیدن نقاشی بدون نقص در آموزش نقاشی است.  اگر با مداد مشغول نقاشی هستید و قصد دارید  آن را با آبرنگ رنگ‌آمیزی کنید، تا زمانی که طرح به وسیله یک خط تیره مشخص نشده باشد حفظ رنگ زمینه کار سختی به نظر می‌رسد. برای این کار می‌توانید از یک ماژیک سیاه ضدآب، پاستل روغنی یا حتی رنگ سیاه استفاده کنید. تفاوت را واقعا احساس می‌کنید. همیشه قرار نیست که از رنگ سیاه در آموزش نقاشی استفاده کنید، می‌توانید رنگ آبی و یا حتی قرمز به کار ببرید.

منبع : Deepspacesparkle