سمعک وسیله‌ای است که زندگی افراد زیادی را راحت‌تر کرده است و باعث شده که مشکلات شنوایی در زندگی بیماران تاثیر منفی زیادی نداشته باشد. اما در خصوص این وسیله‌ی مفید باورهای اشتباهی وجود دارد که باعث می‌شود انتظارات افراد از آن متفاوت باشد و به همین دلیل تصمیم‌گیری در خصوص استفاده از سمعک دچار اشتباه شوند. در این مطلب به باورهای اشتباه در خصوص سمعک پرداخته‌ایم و آن‌ها را شفاف‌سازی کرده‌ایم.

باور اشتباه: سمعک باعث بازیابی شنوایی عادی 20/20 می‌‌شود، درست مانند آن‌چه عینک برای چشم انجام می‌دهد.
حقیقت: سمعک باعث بازگشت حس شنوایی عادی نخواهد شد. سمعک کمبود شنوایی را درمان نمی‌کند بلکه باعث بهبود ارتباط با دیگران خواهد شد. سمعک می‌تواند توانایی شنیداری و شنود شما را افزایش داده و درنتیجه باعث ارتقای سطح کیفی زندگی شود.

باور اشتباه: با خرید یا سفارش آنلاین سمعک می‌توانید در زمان و هزینه صرفه جویی کنید. 
حقیقت: با مراجعه به یک شنوایی‌سنج می‌توانید از مراقبت‌ها و خدمات حرفه‌ای وی استفاده کرده و با راهنمایی‌های وی سمعک مناسب، همراه با تنظیمات مخصوص به خود دریافت کنید. دیگر خدماتی که یک شنوایی‌سنج می‌تواند به شما ارائه دهد عبارتند از:
  • ارزیابی میزان شنوایی
  • در صورت نیاز ارجاع برای دریافت مراقبت‌های پزشکی
  • ارزیابی سمعک
  • تغییر اندازه سمعک متناسب با گوش
  • ارائه دستورالعمل‌ و چگونگی استفاده و نگهداری صحیح سمعک
  • مراقبت‌ها و حمایت مداوم
  • خدمات تعمیر سمعک
  • خدمات توانبخشی

اگر  سمعک، مناسب گوش باشد و به خوبی از آن نگهداری شود به شنوایی آسیب نمی‌زند.

باور اشتباه: سمعک باعث زوال شنوایی می‌شود.
حقیقت: اگر  سمعک، مناسب گوش باشد و به خوبی از آن نگهداری شود به شنوایی آسیب نمی‌زند.
 
باور اشتباه: برای مشکلات خفیف شنوایی نیازی به استفاده از سمعک نیست.
حقیقت: کاهش شنوایی و نیازهای شنیداری هر فردی متفاوت است. با کمک شنوایی‌سنج می‌توانید تشخیص دهید که آیا به سمعک نیاز دارید یا نه و این‌که سمعک تا چه حد می‌تواند به بهبود شنوایی‌تان کمک کند.

باور اشتباه: استفاده از دو سمعک لازم نیست.
حقیقت: ما با هر دو گوش خود می‌شنویم. شنوایی از طریق هر دو گوش به ما در شناسایی موقعیت و مکان صدا کمک کرده و در مکان‌های شلوغ و پر سر و صدا به ما یاری ‌می‌دهد و کیفیت صدای عادی را فراهم می‌آورد. اغلب افرادی که کاهش شنوایی را در هر دو گوش تجربه می‌کنند مسلما با داشتن دو سمعک بهتر می‌شنوند.

باور اشتباه: سمعک کوچک که درون گوش قرار می‌گیرد و دیده نمی‌شود بهترین نوع سمعک است.
حقیقت: چند نوع سمعک وجود دارد و تنها تفاوتی که با یکدیگر دارند در ظاهر آن‌ها است. آن‌چه در انتخاب سمعک بیش از هر چیز اهمیت دارد انتخاب سمعک با توجه به کاهش شنوایی‌ و نیاز‌های شنوایی‌تان است. این‌که دوست‌تان از یک نوع سمعک استفاده می‌کند بدین معنی نیست که شما هم باید از همان نوع سمعک استفاده کنید. ممکن است نوع سمعک دوست‌تان اصلا مناسب نیاز‌های شما نباشد.

منبع : Asha