کتاب فروشی و کافی‌شاپ بی‌شباهت نیستند و هر دو مکانی آرامش‌بخش محسوب می‌شوند. مشتریان با دقت کتاب‌ها را ورق می‌زنند تا ببینند آیا کتابی که نیاز دارند را پیدا کرده‌اند یا خیر. بنابراین دکوراسیون داخلی کتاب فروشی باید به نحوی باشد که آرامش را القا کند و در آن، جاهای متعددی برای نشستن در نظر گرفته شده باشد. از تابلوهای نقاشی در دکوراسیون داخلی کتاب فروشی خود استفاده کنید تا مشتریان آن‌ها را تماشا کنند و بار تبلیغاتی آن را به حداقل برسانید تا جذابیت آن بیشتر شده و مشتریان تشویق شوند مدت بیشتری بمانند و خرید کنند.

راهروها باید به اندازه‌ی کافی عریض باشند. فاصله‌ی قفسه‌های کتاب از یکدیگر باید به قدری باشد که سه نفر بتوانند شانه به شانه در بین آن‌ها بایستند. هیچ کس دوست ندارد هنگام جستجو برای یک کتاب آشپزی آرنج یا پشتش به فرد دیگری بخورد. فضای بیشتر، افراد بیشتری را به راهروها جلب می‌کند و باعث روان‌تر شدن آمد و شد آن‌ها می شود.

چند صندلی راحت و مبل کوچک هم در کتاب فروشی قرار دهید و آن‌ها را با حس و حال کتاب فروشی هماهنگ کنید. در طراحی دکوراسیون داخلی هر انتخابی می‌کنید باید به انسجام محیط کمک کرده طوری که مشتریان را به ماندن تشویق کند. دقت کنید که صندلی‌ها جلوی راهروها سد معبر ایجاد نکنند.

ببینید برای قسمت بالای صندلی‌ها چه تابلویی با چه ابعادی مناسب است. کتاب فروشی‌ها به ندرت فضای خالی بر روی دیوار دارند بنابراین طراحی دکوراسیون داخلی کتاب فروشی خود را باید عاقلانه انجام دهید و از چیزهایی در آن استفاده کنید که در رسیدن به حال و هوایی که از آن می‌خواهید به شما کمک کند.

استفاده از پوسترها و تبلیغات کتاب را به حداقل برسانید. افرادی که در کتاب فروشی دنبال یک کتاب می‌گردند به احتمال زیاد می‌دانند چه نوع کتابی می‌خواهند و حتی بسیاری از آن‌ها نام دقیق کتاب را هم می‌دانند. اگر جلوی مشتریان از یک نویسنده طرفداری کنید و از دیگری بد بگویید ممکن است برای‌تان گران تمام شود. اما زمان رونمایی‌های کتاب را که قرار است در کتاب فروشی شما برگزار شود به اطلاع مشتریان خود برسانید. 


نکات

  • بخش کتاب‌های کودکان را با قرار دادن چند اسباب بازی مفرح‌تر کنید. گاهی اوقات پدر یا مادر یک کودک می‌خواهد کتابی را برای خودش پیدا کند اما کودک هیچ علاقه‌ای ندارد. در این صورت می‌تواند خود را با آن اسباب بازی‌ها سرگرم کند تا پدر یا مادرش با آسایش خاطر بیشتری به جستجوی کتاب مورد نظر خود بپردازد.
  • اگر یک کتاب طرفداران زیادی دارد و چندین نسخه از آن را در کتاب فروشی دارید یکی از آن‌ها را طوری قرار دهید که به راحتی قابل دیدن باشد.
  • می‌توانید کتاب‌های جدید، کلاسیک یا پر فروش را روی میز جداگانه قرار دهید. جای این میز باید جلوی کتاب فروشی یا یک جای پر تردد باشد.


منبع : Ehow