اغلب خانم‌ها دوست دارند ناخن‌ و پاهایی زیبا داشته باشند و برای رسیدن به این هدف سراغ پدیکور می‌‌روند؛ اما بهتر است قبل از رفتن به سالن پدیکور به این نکات توجه کنید:

به نظر نوعی نعمت است که در صندلی‌ بزرگ ماساژ فرو بروی و به تکنسین اجازه بدهی خستگی را با کرم‌های روی پوست از ما دور کند. در حقیقت، فرآیند پدیکور  علاوه بر لاک ناخن با دریافت آرامش هم همراه شده است. اما اگر دیابت دارید، باید از خود مراقبت کنید.

قبل از بیرون آوردن کفش خود، به مشکلات پدیکور توجه کنید. لی جی سندرز مدیر خدمات پدیکور یک آرایشگاه می‌گوید: «افرادی که دیابت دارند در معرض خطرات مختلفی قرار دارند. بیماری‌های پا در این افراد رایج است. اگر در پوست آن‌ها خراشی ایجاد شود، می‌تواند حتی برای آن‌ها خطر مرگ به همراه داشته باشد. من پیشنهاد می‌کنم افراد دیابتی خدمات پدیکور دریافت نکنند، زیرا شرایط بهداشتی اکثر سالن‌ها مناسب نیست.»

با این حال، زنان و در بعضی کشورها حتی مردان دیابتی به سالن‌های پدیکور می‌روند. علت چیست؟ جدای از این‌که این کار لذت بخش است، پدیکور تضمین می‌کند که پاهای شما تمیز و مرطوب هستند و این مسئله برای دیابتی‌ها مهم است. به‌همین دلیل برخی از پزشکان مانند دکتر جودی اس پولیتز این عمل را پیشنهاد می‌کنند. به گفته‌ی وی: «هر کس با بیماری دیابت می‌تواند در هرجایی پدیکور دریافت کند؛ البته تا زمانی که تکنسین از لوازم بهداشتی استاندارد استفاده کند و بداند که فرد مبتلا به دیابت است.» خود پولیتز در لاس‌وگاس با تأسیس یک موسسه‌ی بهداشتی چنین خدماتی را برای بیماران فراهم کرده است. وی تأکید دارد: «خانم‌ها چه دیابتی باشند چه نباشند، پدیکور دریافت می‌کنند، تنها کاری که می‌توان انجام داد ارائه‌ی خدمات مناسب است.»


شرایط را در نظر بگیرید

اگر در سلامت به‌سر می‌برید، دریافت پدیکور خطری محسوب نمی‌شود؛ اما اگر بیماری مثل زخم‌معده، زخم باز یا بیماری عصبی دارید، چنین کاری را نکنید. زخم باز می‌تواند دری برای ورود ویروس‌ها باشد و ورود به حوض آب گرم باعث می‌شود زخم‌های‌تان را فراموش کنید.


برای ارزیابی آرایشگاه و انجام پدیکور به بهداشت محیط نحوه‌ی تمیز کردن ابزار توجه داشته باشید.

سالن زیبایی را ارزیابی کنید

پدیکور در آرایشگاهی ناشناس بسیار خطرناک است. دونا پریلو، مالک یک موسسه‌ی چشمه آب گرم در نیویورک می‌گوید: «نکته‌ی مهم این‌جاست که هرجایی می‌روید باید از بهداشتی بودن آن مطمئن باشید.» سندرز نیز به‌عنوان یک تکنسین پدیکور اعتقاد دارد: «نمی‌دانیم تشت آن‌ها چقدر تمیز است، حتی نمی‌دانیم آب چقدر تمیز است.» وی از خانم‌ها می‌خواهد به بهداشت محیط توجه داشته باشند و به‌نحوه‌ی تمیز کردن ابزار نظارت کنند. وی تأکید دارد: «اگر خانمی به‌دنبال دریافت این خدمات است، باید به این نکات توجه داشته باشد.»

اگر سالن تمیز به‌نظر می‌رسد اما نسبت به بهداشتی بودن آن شک دارید، بدون نگرانی سؤال کنید چگونه ابزار خود را تمیز می‌کنند. پریلو می‌گوید: «از ما همیشه در مورد بهداشت سؤال می‌شود و من با کمال میل پاسخ می‌دهم.»

لیزا تپ مالک یک آرایشگاه در وین تأکید دارد که پس از اتمام کار هر مشتری، محیط و صندلی‌ باید با ضدعفونی کننده‌های بیمارستانی تمیز شود. اگر یک آرایشگاه به‌اندازه‌ی کافی مواد شیمیایی استفاده نمی‌کند، از آن دوری کنید.


تشت مخصوص پاها را بررسی کنید

البته که فرو کردن پا در یک تشت آب گرم دل‌نشین است، اما آیا می‌دانستید باکتری‌ها ممکن است از طریق همین تشت‌ها به شما منتقل شوند؟ با کمی وسواس، پای خود را در باکتری‌های دیگران فرو نکنید. برخی از سالن‌ها از تشت‌های شخصی استفاده می‌کنند. قبل از دریافت خدمات، از مسئولان آرایشگاه بخواهید برای‌تان تشت شخصی بیاورند. 


چیزهایی مثلا تشت و ابزار پدیکور باید تمیز و به روش‌های مناسب و موثر ضد عفونی شوند.

ابزار پدیکور را کنترل کنید

قبل از این‌که اجازه دهید به پای شما دست بزنند، در مورد بهداشتی بودن همه‌چیز سؤال کنید. چیزهایی مثلا تشت و ابزار پدیکور نیز برای هر مشتری باید تمیز شوند؛ البته صرف این‌که ابزار از بسته‌های استریل شده بیرون بیایند ضامن امن بودن آن‌ها نیست. ابزار آلوده ممکن است در مایع استفاده شده برای مشتری قبلی یا بسته‌های استفاده شده قرار داده شوند. از کارکنان آرایشگاه بپرسید که آیا ابزار پدیکور به روش‌های مناسب و موثر ضد عفونی می‌شوند یا خیر.

نکته‌ی بعدی: مطمن شوید که آرایشگاه از ابزار استیل ضد زنگ استفاده می‌کند، زیرا تمیز کردن این ابزار ساده‌تر است. برخی حتی ابزار پدیکور خود را به سالن زیبایی می‌برند که در این‌صورت مسئولیت بهداشت با خود شماست. پریلو می‌گوید: «شما به‌عنوان یک فرد باید ابزار پدیکور خود را بشویید، زیرا ممکن است خود را نیز بیمار کنید. شستن لوازم پدیکور بهترین راه‌کار است.»


گام‌های درست بردارید

  • باید پاهای خود را نیز به‌صورت روزانه شسته و بررسی کنید. این کار سخت را به کاری سرگرم‌کننده تبدیل کنید. 
  • پاهای خود را بشویید. پاهای تمیز، سالم باقی می‌مانند پس همیشه آن‌ها را بشویید و نه فقط برای پدیکور.
  • با سنگ پا از شر پوست اضافه که مانع تعریق کامل‌ می‌شود، خلاص شوید.
  • پاهای خود را با کرم‌های مرطوب کننده ماساژ دهید؛ البته به غیر از منطقه‌ی بین انگشتان.
  • ناخن‌های خود را صاف کوتاه کنید تا در گوشت فرو نروند.
  • گوشت اطراف ناخن را با روغن ماساژ دهید تا از شکستن آن‌ها جلوگیری شود.
  • ناخن‌های خود را لاک بزنید و از این کار لذت ببرید.


بیماران دیابتی هنگام پدیکور از آرایشگر بخواهید ناخن‌ها و کف پای شما را سوهان نکشد.

اطلاع‌رسانی کنید

پیرلو می‌گوید: «من همیشه می‌گویم اگر دیابت دارید ما را در جریان بگذارید، در این‌صورت ماساژ باید آرام‌تر باشد.» گرچه برای شما صحبت کردن آسان نیست، اما آرایشگران دوست دارند با شما صحبت کنند؛ اگر مشکلی وجود دارد، مثلا اگر آب زیادی گرم است، آن را با آرایشگر درمیان بگذارید. اکثر آرایشگران به مشکلات شما رسیدگی خواهند کرد.

از آرایشگر بخواهید ناخن‌ها و کف پای شما را سوهان نکشد. مطمئن شوید آب گرم است و نه داغ، در غیر این‌صورت پوست شما ترک خواهد خورد. مطمئن شوید کرم مورد استفاده کامل در پوست جذب شده و چیزی از آن بین انگشتان باقی نمانده است.


برنامه‌ریزی داشته باشید

گرچه پاهای تازه اصلاح شده دوست داشتنی هستند، اما برای پدیکور مناسب نیستند. دو روز قبل از پدیکور پاهای خود را اصلاح نکنید تا در آن روز پوست شما آسیب‌ندیده و باکتری نیز وارد بدن شما نشود.


خودتان قضاوت کنید

این پیشنهاد‌ها ممکن است زیادی جدی به‌نظر برسند، اما فراموش نکنید که ابزار‌ پدیکور استریل نشده منجر به بیمار شدن شما خواهد شد. اگر متوجه شوید آرایشگاه به‌اندازه‌ی کافی تمیز نیست چه می‌کنید؟ احتمالا آرایشگاه را ترک خواهید کرد. پدیکور ارزش بیمار شدن را ندارد، اگر از بهداشت آرایشگاه مطمئن نیستید آن‌جا را ترک نکنید.


منبع : Dabetesforecast