اطلاعات ضد و نقیض بسیار زیادی در مورد موضوع لیزر موهای زائد و  تاثیر آن روی پوست تیره در اینترنت وجود دارد و متاسفانه همه‌ی این اطلاعات به روز و صحیح نیست.

در این مطلب، آخرین یافته‌های علمی در مورد کارایی لیزر موهای زائد را برای پوست تیره آورده‌ایم.

سوال مشخص بسیاری از افراد این است که آیا لیزر موهای زائد روی پوست تیره هم موثر است؟ اول از همه باید بگوییم بله، موثر است. کارایی یک نوع دستگاه مدرن لیزر موهای زائد و همین‌طور بی‌خطر بودن آن برای پوست تیره به اثبات رسیده است.


نوع پوست بر اساس مقیاس فیتزپاتریک

 فیتزپاتریک مقیاسی است که از 1 تا 6 درجه بندی شده است. با استفاده از این جدول می‌توان نوع پوست را تعیین کرد. می‌توانید عنوان این جدول را در اینترنت جست و جو کنید و نوع پوست خود را در آن بیابید. 


لیزر موهای زائد قبلا برای پوست‌های نوع 1 تا 4 جواب می‌داد

نسل‌های اولیه‌ی دستگاه‌های لیزر موهای زائد فقط برای پوست‌های نوع 1 تا 4 توصیه می‌شد. این دستگاه‌ها قادر نبودند موهای زائد افرادی را که پوست نوع 5 یا 6 داشتند به طور موثر و بی خطر از بین ببرند.

اما با عرضه‌ی دستگاه‌هایی که مناسب پوست تیره است این مشکل حل شده است.


ورود لیزر Nd:YAG

Nd:YAG حدود 10 سال است که برای لیزر موهای زائد مورد استفاده قرار می‌گیرد. طول موج این لیزر بالاتر از هر لیزر  دیگر و مناسب از بین بردن موهای زائد است و معمولا با طول مجی برابر 1064 کار می‌کند.


مطالعات علمی که کارایی و بی‌خطر بودن لیزر Nd:YAG  را برای لیزر موهای زائد بر روی پوست تیره تایید می‌کنند.

مطالعات علمی که کارایی و بی‌خطر بودن لیزر Nd:YAG  را برای لیزر موهای زائد بر روی پوست تیره تایید می‌کنند

  • لیزر Nd:YAG در برابر IPL لیزر - 2012

این مطالعه نشان دادکه لیزر پالس بلند Nd:YAG برای از بین بردن مو‌های زائد بر روی پوست‌های تیره در مقایسه با لیزر IPL کم خطرتر بوده و کارایی بیشتری دارد.

  • لیزر موهای زائد با لیزر پالس بلند Nd:YAG در پوست‌های تیره: ارزیابی بالینی و بافت شناسی - 2001
این مطالعه کاهش مو را در بیمارانی که نوع پوست 4 تا 6 داشتند در 1، 3 ،6 و 12 ماه پس از آخرین لیزر مورد بررسی قرار داد. نتیجه‌ی این مطالعه این بود که لیزر Nd:YAG برای کاهش بلند مدت موها در بیمارانی که پوست تیره دارند موثر و بی‌خطر است.
نتایج به دست آمده کاهش 70 تا 90 درصدی را در موهای زائد 12 ماه پس از آخرین لیزر نشان داد و بنابر گزارش این مطالعه عوارض جانبی آن بسیار ناچیز بوده است.

آیا لیزر خانگی موهای زائد برای بیمارانی که پوست تیره دارند امکان پذیر است؟

چند نوع دستگاه لیزر خانگی و IPL در بازار وجود دارد که به مشتریان اجازه می‌دهد جلسات لیزر را در خانه و بدون کمک پزشک انجام دهند. این روش از مراجعه به متخصص ارزان‌تر تمام می‌شود و از نظر بسیاری از افراد این دستگاه‌ها کار را بسیار راحت می‌کند.

متاسفانه در زمان نگارش این مطلب برای افرادی که نوع پوست‌شان بر روی مقیاس فیتزپاتریک بالاتر از 4 است هیچ روش بی‌خطری وجود ندارند که بتوانند در خانه موهای زائد خود را لیزر کنند.

هیچ دستگاه خانگی که دارای لیزر Nd:YAG یا معادل آن باشد و مناسب پوست تیره باشد وجود ندارد. در واقع دستگاه‌های لیزر خانگی دارای یک سنسور ایمنی هستند که رنگدانه‌های پوست شما را اندزاه‌گیری می‌کند. اگر درجه‌ی تیرگی پوست شما بر روی مقیاس فیتزپاتریک بالاتر از 4 باشد دستگاه قفل می‌کند.

با استفاده از دستگاه‌های لیزر خانگی برای پوست‌هایی که درجه‌ی تیرگی آن‌ها بر روی مقیاس فیتزپاتریک بالاتر از 4 است خود را در معرض خطر عوارض جدی و دائم آن مثل لکه‌های پوستی، سوختگی و ماندن جای زخم قرار می دهید.


منبع : Hairfreelife