چه بخواهید پای پینه بسته خود را کمی نرم کنید و چه بخواهید یک روز را با ناز و عشوه سپری کنید، پدیکور پاها بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. با کمی وقت گذاشتن و کمی تلاش پایی نرم و ناخن هایی کاملا براق خواهید داشت که چشم دیگران را خیره خواهد کرد.


وسایل لازم برای پدیکور را انتخاب کنید

برای یک پدیکور با کیفیت، به برخی وسایل آرایش ناخن احتیاج دارید. یک تشت با مقداری آب، یک ناخن‌گیر، یک سوهان ناخن، یک خلال دندان، یک نگهدارنده ناخن، یک سنگ پا یا فرچه تمیزکننده، یک برق ناخن برای زمینه و روی لاک ناخن و یک لاک ناخن با رنگ دلخواه آماده کنید. از نمک خوشبوی حمام برای خیساندن پا در آن، قیچی کوتیکول، روغن کوتیکول و محلولی برای ماساژ نیز می‌توانید به طور انتخابی استفاده کنید.


هرآنچه که از لاک قبلی روی ناخن شما مانده است را پاک کنید

هرچند بسیار واضح به نظر می‌رسد اما پاک کردن باقی‌مانده‌ لاک قبلی، اولین مرحله برای انجام پدیکور است. اضافه کردن یک لاک جدید روی لاک قبلی بسیار مشکل است. از حلال استون استفاده کنید و مطمئن شوید که لاک باقی‌مانده در لابلای ناخن‌های‌تان را پاک کنید.


برای شروع پدیکور یک لگن یا تشت را از آب گرم پر کنید و اگر دوست دارید مقداری نمک یا روغن به آن اضافه کنید.

پاهای خود را خیس کنید

یک لگن یا تشت را از آب گرم پر کنید و اگر دوست دارید مقداری نمک یا روغن به آن اضافه کنید. حالا وقت آن است که دراز بکشید و پاهای‌تان را در آب بگذارید. بگذارید ده دقیقه پاهای‌تان خیس بخورد. آب گرم باعث نرم شدن پوسته دور ناخن شده و چرک و کثیفی انباشته شده در اطراف ناخن پاک می‌شود. همچنین این کار باعث نرم شدن ناخن و پوسته اطراف آن می‌شود که برای لاک زدن به ناخن‌ها بسیار حیاتی است.


ناخن‌های‌تان را کوتاه کرده و سوهان بزنید

کار را با کوتاه کردن ناخن‌های‌تان تا اندازه‌ای که دوست دارید شروع کنید. با استفاده از ناخن‌گیر ناخن‌های‌تان را تاجایی کوتاه کنید که مقداری از سفیدی نوک ناخن باقی بماند. ظاهر ناخن باید تاحدودی به شکل مربع باشد، پس شکل طبیعی ناخن را دنبال کنید. از سوهان ناخن برای صاف کردن لبه‌های تیزی که در نتیجه‌ی کوتاه کردن ناخن با ناخن‌گیر باقی‌مانده است و هر فرم خاصی که دوست دارید به ناخن‌های‌تان بدهید استفاده کنید.

  • از گرد کوتاه کردن ناخن‌های خود اجتناب کنید زیرا این کار ممکن است باعث فرو رفتن ناخن در گوشت پای‌تان شود.
  • اگر می‌توانید ناخن‌های خود را در یک جهت سوهان کنید تا لایه‌های روی ناخن از هم جدا نشوند و به ناخن شما آسیب نرسد.


کوتیکول‌ها را آماده کنید

اگرچه این مرحله انتخابی است اما می‌تواند باعث بهتر شدن شرایط ناخن‌های شما برای لاک زدن شود. از چوب پدیکور یا قیچی کوتیکول برای پاک کردن پوسته اطراف ناخن‌های‌تان استفاده کنید. اگر از قیچی کوتیکول استفاده می‌کنید‌، خیلی آرام کوتیکول  که در طول زمان روی هم جمع شده‌ است را کوتاه کنید. وقتی که کارتان تمام شد کمی روغن کوتیکول روی آن‌ها بمالید تا پوست نازک و حساس کمی مرطوب شود.


هنگام پدیکور با استفاده از سوهان ناخن برآمدگی‌ها و لبه‌های تیز روی ناخن خود را پاک کنید.

روی ناخن‌های‌تان را صیقل دهید

با استفاده از سوهان ناخن برآمدگی‌ها و لبه‌های تیز روی ناخن خود را پاک کنید. به لبه‌های تیزی که تازه کوتاه و سمباده زده‌اید بیشتر دقت کنید زیرا این ناحیه باید گرد شود تا کاملا مسطح باشد. از سوهان ناخن در همان جهت استفاده کنید و تیزی آن را سنباده کنید تا ناخن شما تا جایی‌که دوست دارید صیقلی شود.


پوست‌تان را تمیز و خشک کنید

حالا وقت آن است که به پای خود بیشتر برسید. از سنگ پا برای ساییدن پینه‌های پاشنه و گردی پای خود استفاده کنید. این سایش نباید با فشار زیاد انجام شود زیرا سایش بیش از حد باعث ایجاد خراش در این نواحی شده و پوست نیز با ضخیم‌تر شدن برای محافظت از لایه های زیرین به این مسئله واکنش نشان می دهد و این اتفاق به یک فرآیند بی‌پایان تبدیل می‌شود. بنابراین ساییدن پاشنه به آرامی و با کمترین فشار بهترین روش است. وقتی که تمام پوسته خشک را از پاشنه خود پاک کردید، می‌توانید از فرچه برای تمیز کردن تمام پای خود استفاده کنید. فرچه را بین انگشت‌ها و اطراف پاشنه خود بکشید و اگر می‌خواهید پای‌تان را کمی بیشتر تمیز کنید از صابون استفاده کنید.

  • بعد از ساییدن پاشنه با کمی آب پای خود را آبکشی کنید.
  • از حوله‌های پرزدار برای خشک کردن پای خود استفاده نکنید زیرا ثابت شده است که این نوع حوله خطرناک بوده و ممکن است باعث ابتلا به قارچ شود.


آماده ‌سازی برای لاک زدن را کامل کنید

پای‌تان را به‌طور کامل از تشت آب بیرون بکشید و تشت را خالی کنید. سپس آن را کاملا خشک کنید و اگر مایلید کمی از محلول نرم کننده را به پوست خود بمالید. اگر این کار را کردید، بار دیگر کمی لاک پاک‌کن روی ناخن خود بمالید تا کاملا تمیز شود. لاک پاک کن باعث می‌شود که لاک به ناخن نچسبد.


برق ناخن هنگام پدیکور باعث جلوگیری از زرد شدن ناخن و تشکیل زمینه‌ای محکم روی ناخن برای چسبیدن لاک به آن می‌شود.

لایه زمینه را به ناخن‌تان بمالید

از برق ناخن برای زمینه روی ناخن‌تان استفاده کنید. این کار باعث جلوگیری از زرد شدن ناخن و تشکیل زمینه‌ای محکم روی ناخن برای چسبیدن لاک به آن می‌شود.


لاک رنگی مورد علاقه خود را به ناخن خود بزنید

رنگ لاک خود را انتخاب کرده و روی تمام انگشتان‌تان بمالید. از وسط ناخن و از قسمت بالای آن شروع کنید و با ضربه‌های بلند شانه‌ی لاک از وسط ناخن به سمت پایین و سپس به سمت بالا بکشید. از مرکز به سمت بیرون شانه بکشید تا تمام سطح ناخن پوشیده از لاک شود. از نوک ناخن یا نوک چوب پدیکور برای پاک کردن اضافه‌های لاک روی کوتیکول استفاده کنید. اگر بخواهید لاک روی ناخن‌تان تیره‌تر باشد، باید دو لایه لاک روی آن بمالید.


لاک زدن به ناخن را تمام کنید

چند دقیقه صبر کنید تا لاک شروع به خشک شدن کند و سپس لایه بی‌رنگ رویی را بزنید. این کار باعث تثبیت لاک رنگی شده و مانع از ورقه ورقه شدن آن می‌شود. سپس 10 تا 15 دقیقه در همان حالت بایستید تا لاک کاملا خشک شود. با انگشت لاک را امتحان کنید و ببینید هنوز چسبناک است یا نه. هروقت حس کردید که کاملا صاف و صیقلی شده و به دست نمی‌چسبد، کار شما تمام شده است. حالا می‌توانید ناخن‌های زیبای‌تان را به رخ دیگران بکشید و از پاهای نرم‌تان لذت ببرید.


منبع : Wikihow