اگر فکر می‌کنید پدیکور برای ناخن‌های لاک زده‌ی پا می‌باشد و فقط مخصوص خانم‌هاست بهتر است قدر ی تجدید نظر کنید. هدف پدیکور حفظ سلامت پا‌هاست و در واقع بخشی از کار‌های روزمره‌ی بسیاری از  ورزشکاران است. برای این‌که مطمئن شویم پاها و انگشتان پا در وضعیت خوبی قرار دارند، نیاز به پدیکور داریم و بهتر است با این ذهنیت با آن برخورد کنیم. به این فکر کنید که مراقبت از پاها به اندازه‌ی مراقبت از پوست و هر بخش دیگری از بدن اهمیت دارد. ما اغلب از پاهای‌مان غافل می‌شویم، چون آن‌ها را در جوراب و کفش پنهان می‌کنیم و به همین دلیل پاها را به راحتی به دست فراموشی می‌سپاریم.

پاهای ما از هر سو ضربه می‌بینند، از تغییر فصل‌ها گرفته تا انجام کارهای روزمره‌ای مثل پیاده‌روی، پوشیدن کفش‌های نا‌مناسب، تعریق و ورزش. این فعالیت‌ها کم کم تاثیر مخرب خود را می‌گذارد و باعث خشکی پوست، بوی بد کفش‌ها که به رشد قارچ پا کمک می‌کند، پینه‌ی پاها، تاول و رشد ناخن به داخل پوست می‌شوند. مراقبت همیشگی از پاها می‌تواند از بروز عفونت نیز پیشگیری کند. کف پاها از هر جای دیگری در بدن منافذ بیشتری دارند و هنگامی که عرق می‌کنیم، این منافذ باز شده و باکتری‌ها به راحتی به داخل پوست نفوذ کرده و شروع به رشد می‌کنند. اگر هر چند هفته یک‌بار به پاهای خود رسیدگی کنید، می‌توانید از بروز این مسائل پیشگیری کنید.

اگر توانایی مالی دارید و می‌توانید هر چند هفته یا یک ماه یک‌‌بار پدیکور کنید بسیار عالی است. اما هزینه‌ی پدیکور بالاست؛ به‌همین دلیل در این مطلب نکاتی را به شما آموزش می‌دهیم که بتوانید این کار را خودتان و در خانه انجام دهید و همین‌طور می‌گوییم که چه ابزاری باید خریداری کنید تا قیمت آن کمتر از پدیکور کردن در آرایشگاه تمام شود. می‌توانید ابزاری را خریداری کنید که به دردتان می‌خورد یا اگر می‌خواهید، می‌توانید تمام ابزاری را که در این جا به آن‌ها اشاره می‌کنیم تهیه و از آن‌ها استفاده کنید.


هنگام مراجعه به آرایشگاه برای انجام پدیکور سعی کنید از لوازم و ابزار بهداشتی خود استفاده کنید.

داشتن این ابزار پدیکور در منزل کار شما را راحت می‌کند و لازم نیست هر بار که نیاز به پدیکور داشتید وقت قبلی بگیرید. هم‌چنین مقرون به صرفه‌تر بوده و می‌توانید مدت طولانی از آن‌ها استفاده کنید. به علاوه ابراز شما بسیار بهداشتی‌تر از ابزار آرایشگاه است. برخی از آرایشگاه‌ها ابزار خود را برای همه مراجعین استفاده می‌کنند، بدون این‌که آن‌ها را به خوبی ضد عفونی کنند. برای انجام پدیکور به این پنج وسیله نیاز خواهید داشت:

  • سوهان پا
  • قیچی کوتیکول
  • ناخن‌گیر
  • سوهان ناخن
  • کرم مرطوب کننده
خب، بیایید دست به کار شویم. ابتدا اگر روی ناخن‌های پا لاک زده‌اید آن‌ها را پاک کنید. سپس پاهای خود را در آب گرم بگذارید و 10 دقیقه در آن نگه دارید تا پوست و ناخن‌ها نرم شود. اگر نمک اپسوم در دسترس دارید کمی از آن را به آب اضافه کنید تا عضلات شل شوند و پوست و ناخن‌ها نرم‌تر شوند.
پاها را از آب خارج کنید و قدری تکان دهید تا آب آن‌ها گرفته شود. الان وقت ساییدن است. سوهان پا را بردارید و روی قسمت‌های زبر پوست در کف پا بکشید. سوهان مانند سمباده است و لایه‌ی رویی را که خشک و زبر است می‌ساید و جدا می‌کند تا سطح پوست نرم‌تر شود. به‌خاطر این که پوست پا به ویژه دور پاشنه‌ها بسیار ضخیم است، سوهان به جدا شدن پوست مرده و صاف شدن جاهای زبر دور پاشنه‌ها و گردی زیر پا کمک می‌کند. بهترین راه استفاده از سوهان پا این است که قبل از سوهان کشیدن آن را زیر آب بگیرید تا خیس شود.


پدیکور برای مراقبت از پا که از بروز مشکلات در آینده جلوگیری می‌کند انجام می‌شود.

هنگامی که پاشنه‌ها و گردی‌ زیر پا نرم و صاف شد، قیچی کوتیکول را بردارید و چرک زیر ناخن‌ها را در بیاورید. با استفاده از قیچی، کوتیکول را نیز جدا کنید. برداشتن کوتیکول لازم نیست، اما برخی از افراد ترجیح می‌دهند آن را بردارند. این کار را با ملایمت انجام دهید، چون پوست زیر و دور ناخن ظریف است و اگر کوچک‌ترین برشی در آن انجام شود به راحتی خون می‌افتد.
در مرحله‌ی بعد ناخن‌ها را بگیرید. ناخن‌گیر وسیله‌ای است که بدون شک همه در خانه دارند. این مرحله نیاز به توضیح زیاد ندارد. گرفتن ناخن‌های خیلی بلند شاید کمی سخت و حتی دردناک باشد. ناخن‌ها را زیاد کوتاه نکنید، چون اذیت کننده است.
مرحله بعدی پدیکور اختیاری است، اما بسیار مفید است و چیزی نیست جز سوهان زدن. سوهان ناخن برای شکل دادن به ناخن‌ها و صاف کردن لبه‌های آن‌هاست تا به چیزی گیر نکنند یا نشکنند. سوهان ناخن از رشد ناخن‌ها به داخل پوست جلوگیری می‌کند، چون به آن‌ها شکل می‌دهد و اجازه نمی‌دهد از مسیر رشد طبیعی خود خارج شوند.
در آخر کرم مرطوب کننده بزنید. همانند هر قسمت‌های دیگر بدن، پاها هم باید مرطوب شوند. به‌خاطر این‌که پوست پاها به مرور زمان دچار فرسودگی می‌شوند و به طور طبیعی ضخیم هستند، برای مرطوب کردن پاها و ناخن‌ها باید از یک مرطوب کننده‌ی قوی استفاده کنید. 
خب، این هم شش مرحله‌ی انجام پدیکور برای مراقبت از پا که از بروز مشکلات در آینده جلوگیری می‌کند. آسان‌ترین راه برای داشتن پاهای نرم این است که هر شب قبل از خواب به آ‌ن‌ها کرم بزنید و جوراب بپوشید تا مرطوب کننده را نگه دارد. بد نیست شما هم یک بار امتحان کنید.


منبع : Hercampus