احتمال این‌که در آرایشگاه به بیماری‌های مسری مبتلا شوید بسیار کم است. اما اگر آرایشگاه از وسایل یک‌بار مصرف استفاده نکند یا دیگر ابزار را به خوبی ضدعفونی نکند، احتمال منتقل شدن پاتوژن‌های خونی وجود دارد. در حالی که احتمال گرفتن عفونت از آرایشگاه بسیار کم است، اگر چنین اتفاقی بیفتد احتمالا در اثر عفونت باکتریایی یا کپکی خواهد بود. در این مطلب نکاتی را آورده‌ایم که به شما کمک می‌کنند از عفونت‌ها و میکروب‌های موجود در آرایشگاه در امان بمانید. 


مجوز آرایشگاه را بررسی کنید

مطمئن شوید که آرایشگاه جواز کار دارد و آرایشگرانی که کار مانیکور، پدیکور و اپیلاسیون انجام می‌دهند متخصص هستند. اگر جواز آرایشگاه جایی به دیوار نصب نشده بود، رودربایستی  را کنار بگذارید و از صاحب آرایشگاه در این خصوص سوال کنید. 


آرایشگاه را ارزیابی کنید

محیط آرایشگاه و نحوه‌ی ارائه خدمات را به خوبی بررسی کنید و دنبال موارد زیر بگردید:

  • آیا ظاهر کلی آرایشگاه تمیز و مرتب است؟
  • آیا وسایل مرتب چیده شده‌اند؟
  • آیا ابزار کار هر آرایشگر به طور مجزا در مواد ضدعفونی کننده نگهداری می‌شوند؟
  • آیا مواد ضدعفونی کننده تمیز هستند؟
  • آیا حوله‌ها به نظر تمیز می‌آیند؟
  • آیا حوله‌های کاغذی پس از استفاده دور انداخته می‌شوند و از چیزهایی مثل پنبه و اسفنج به صورت یک‌بار مصرف استفاده می‌شود؟
  • آیا آرایشگر اپیلاسیون از دستکش استفاده می‌کند؟
  • آیا ظروف پدیکور و ناخن مصنوعی تمیز هستند و ضدعفونی می‌شوند؟
  • آیا سطل زباله به درستی و به موقع تخلیه می‌شود؟
  • آیا آرایشگران قبل از شروع کار دست‌های‌شان را می‌شویند؟
  • آیا از مشتریان خواسته می‌شود قبل از شروع کار مانیکور، دست‌های‌شان را بشویند؟
جواب تمام این سوالات باید مثبت باشد. اگر به هر دلیلی در آرایشگاه احساس راحتی نمی‌کنید، بهتر است به غرایز خود اعتماد کنید. 

در آرایشگاه می‌توانید وسایل مانیکور و پدیکور را خودتان تهیه کنید و از آرایشگر بخواهید از آن‌ها استفاده کنید.

در صورت امکان از کارهایی که ممکن است به خونریزی منجر شوند دوری کنید

برای مثال، به‌جای گرفتن کوتیکول‌ها از لوسیون کوتیکول استفاده کنید. یا این‌که از آرایشگر بخواهید به‌جای زدن کوتیکول‌ها، آن‌ها کوتاه کند. تمام مایعات، کرم‌ها و پودرها باید در ظرف‌های مناسب نگهداری شوند تا عفونی نشوند. برای برداشتن پینه و میخچه به متخصص پوست و مو مراجعه کنید و برای انجام این کار از تیغ استفاده نکنید. 

کیت مانیکور و پدیکور شخصی داشته باشید

می‌توانید وسایل مانیکور و پدیکور را خودتان تهیه کنید و از آرایشگر بخواهید از آن‌ها استفاده کنید. یادتان باشد پس از هر بار استفاده باید این ابزار را ضدعفونی کنید. اگر از ابزار پدیکور و مانیکور عمومی استفاده کنید، احتمال ابتلا به عفونت‌های کپکی ناخن بیشتر می‌شود. هم‌چنین می‌توانید دمپایی‌های شخصی خود را همراه‌تان بیاورید تا احتمال گرفتن عفونت از طریق خدمات پدیکور را کاهش دهید. عفونت‌های کپکی ناخن به ضخیم شدن و تغییر شکل آن منجر می‌شود. با این‌که پوشاندن ناخن با لاک وسوسه‌انگیز است، بهتر است از انجام این کار خودداری کنید چون ممکن است به تشدید عفونت منجر شود. داروها و پمادهای بدون نسخه معمولا در درمان عفونت کپکی ناخن موثر نیستند و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
اگر پس از مراجعه به آرایشگاه شاهد قرمزی یا ورم روی پوست بودید، می‌توانید پمادهای ضدباکتری تهیه کنید و از آن‌ها طبق دستور العمل روی جعبه استفاده کنید. اگر عفونت شدیدتر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.


منبع : Columbia