سمعک یک دستگاه الکترونیکی کوچک است که در گوش قرار می‌گیرد و به فرد کمک می‌کند تا بهتر بشنود. سمعک یک میکروفن، یک تقویت‌کننده‌ی صدا و یک بلندگو دارد. بسته به مشکلات شنوایی، افراد ممکن است برای هر گوش به یک سمعک نیاز داشته باشند. 


چطور سمعک انتخاب کنیم

متخصص گوش و حلق و بینی به بیماران در خصوص انتخاب سمعک مناسب توصیه‌هایی می‌کند. در انتخاب سمعک باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید تا سمعکی متناسب با نیازها و مشکلات شنوایی که دارید انتخاب کنید. 

  • اندازه‌ی سمعک: سمعک‌ها در اندازه‌های متفاوت موجود هستند. باید اندازه‌ی سمعک را طوری انتخاب کنید که کار کردن با آن برای‌تان راحت باشد و داخل گوش‌تان به خوبی جای بگیرید. 
  • شکل سمعک: شاید به سمعکی نیاز داشته باشید که پشت گوش چفت می‌شود. چفت پشت گوش با یک لوله به جسمی پلاستیک متصل است که داخل گوش قرار می‌گیرد و قالب آن است. شاید هم به سمعکی نیاز داشته باشید که فقط داخل گوش قرار می‌گیرد. این نوع سمعک به راحتی داخل گوش جای می‌گیرد، اما کاملا در چشم است. سمعک‌هایی هم وجود دارند که داخل کانال گوش قرار می‌گیرند و دیده نمی‌شوند. 
  • صدای سوت: اگر سمعک به خوبی داخل گوش قرار نگیرد، صدای سوتی از آن منتشر می‌شود. این صدا شنیدن را مشکل می‌کند و آزاردهنده است. بعضی سمعک‌ها بیش از دیگران صدای سوت می‌دهند. بهتر است چند سمعک را امتحان کنید و ببینید کدام بهتر کار می‌کند. 

دانستن چگونگی انجام کارهایی مثل کم و زیاد کردن میزان صدا و عوض کردن باتری سمعک ضروری است.

از سمعک چطور نگهداری کنیم

طرز استفاده از سمعک را یاد بگیرید: دانستن چگونگی انجام کارهایی مثل کم و زیاد کردن میزان صدا و عوض کردن باتری ضروری است. از فروشنده سمعک در خصوص نحوه نظافت آن سوال بپرسید. اگر نحوه استفاده و نگهداری از سمعک را بدانید، می‌توانید مطمئن باشید که همیشه درست کار می‌کند. در این خصوص می‌توانید از مطلب رایج‌ترین مشکلات سمعک و راه حل‌های آن‌ها کمک بگیرید. 

چه کار کنیم که بهتر بشنویم

  • کمی زمان می‌برد تا به سمعک عادت کنید. تقریبا 3 ماه یا بیشتر طول می‌کشد تا گوش‌ها به سمعک عادت کنند. 
  • از افراد بخواهید از رو به رو با شما صحبت کنند. وقتی با جمع هستید، جایی بنشینید که بتوانید صورت افراد را هنگام صحبت کردن ببینید. 
  • برای کاهش دادن صدای سوت، میزان صدای سمعک را کم کنید. سعی کنید یقه‌ی لباس نزدیک گوش نباشد. موم گوش و عفونت هم می‌توانند صدای سوت را بیشتر کنند. 
  • مرتب به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. ممکن است سمعک نیاز به تنظیم داشته باشد یا تغییراتی در توانایی شنوایی ایجاد شود. 

چه زمانی با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی تماس بگیریم

  • اگر با وجود سمعک هم هنوز در شنوایی مشکل دارید
  • اگر در خصوص طرز استفاده از سمعک و نگهداری از آن با سوالاتی مواجه شدید


منبع : Drugs