به چند دلیل از اسپلایس برای متصل کردن سیم و کابل ‌زیر زمینی استفاده می‌شود. به طور مثال اگر تجهیزات حفاری تصادفا به سیم و کابل برخورد کند آنگاه اسپلایس لازم می‌شود. فارق از دلیل استفاده از اسپلایس، فرایند انجام آن فرقی نمی‌کند و در آن از وسیله‌ای به نام اسپلایس کیت استفاده می‌شود. برخی از کیت‌ها از شیرینک حرارتی بهره می‌گیرند که در پایان کار اسپلایس را می‌پوشاند؛ نوع دیگری از کیت وجود دارد که با نام کیت قالبی شناخته می‌شود و دارای یک سیلر سیلیکونی است و پس از اتمام اتصالات اسپلایس روی کار را مهر و موم می‌کند. در هر دو روش اسپلایس ضد آب می‌شود. اسپلایس‌ها اندازه‌های مختلفی دارند بنابراین هنگام خرید اندازه‌ای را که مناسب کار شماست انتخاب کنید.

برای شروع به‌کار باید برق را قطع کنید. برای این‌که مطمئن شوید برق قطع شده از یک ولت متر استفاده کنید. جایی از سیم و کابل را که نیاز به اسپلایس دارد مشخص کنید و آن قسمت را ببرید. برای برقراری اتصال، به دو سر سیم و کابل هم نیاز دارید. شاید نقطه‌ی آسیب‌دیده بزرگ باشد، به طوری که پس از بریدن آن، دو سر سیم دیگر به هم نرسند؛ در این صورت باید یک تکه سیم به آن اضافه کنید و در این حالت به دو اسپلایس کیت نیاز خواهید داشت.

سیم را به اندازه‌ی 13 میلی‌متر لخت کنید. این کار را برای هر دو سر اسپلایس هم انجام دهید. طول آن می‌تواند بر اساس نوع اسپلایسی که استفاده می‌کنید متغیر باشد. دستورالعمل‌های اسپلایس کیت را با دقت بخوانید.

روکش شیرینک حرارتی را روی سیم بکشید. آن را کمی دورتر سر دهید تا مزاحم کار شما نباشد. فراموش نکنید که روکش شیرینک حرارتی را قبل از بستن اتصال بر روی سیم قرار دهید. اما اگر از کیت اسپلایس قالبی استفاده می‌کنید انجام این مرحله لازم نیست.

یک سر سیم را به داخل اسپلایس ببرید و پیچ آن را سفت کنید تا سیم را محکم بگیرد و  از اسپلایس در نیاید. در برخی از اسپلایس‌ها از پیچ استاندارد  و در برخی دیگر از پیچ شش گوش استفاده می‌شود.

شیرینک حرارتی را روی اسپلایس بکشید. با استفاده از منبع گرمایی پوشش را با اندازه‌ی مناسب شیرینک کنید. پوشش را بیش از حد گرم نکنید. مطمئن شوید که پوشش دور سیم را به طور کامل می‌گیرد. باید به دورتادور سیم در دو سمت اسپلایس نگاه کنید. اگر از اسپلایس قالبی استفاده کرده‌اید، مطمئن شوید که سیلیکون سرهای سیم را پوشانده و از جایی که عایق سیم شروع می‌شود گذشته است.


نکات:

  • چندین نوع اسپلایس وجود دارد. لازم نیست کیت گران قیمت خریداری کنید چون کیت‌های ارزان قیمت‌تر نیز در خیلی از جاها کار رابه بهترین شکل انجام می‌دهند.
  • اگر در کار با برق راحت نیستید، می‌توانید از یک برق‌کار بخواهید کار را برای‌تان انجام دهد.
  • برق می‌تواند باعث آسیب‌های جدی یا حتی مرگ شود. همیشه قبل از کار با سیم و کابل برق مطمئن شوید که جریان برق قطع شده است.

منبع : Ehow