قانونی در خصوص سن انتقال دادن کودک از تخت نوزاد به تخت خواب وجود ندارد، اما بیشتر کودکان در سنین بین یک سال و نیم و سه سال و نیم صاحب تخت خواب می‌شوند. هم‌چنین ممکن است انتقال دادن کودک به تخت خواب دلیلی مثل آمدن یک نوزاد جدید باشد. اگر می‌خواهید تخت خواب را برای نوزاد جدید خالی کنید، کودک را شش تا هشت هفته قبل از به‌دنیا آمدن نوزاد به تخت خواب جدید منتقل کنید. به این شکل کودک تا آمدن خواهر یا برادرش به تغییر بزرگی که در زندگی‌اش ایجاد شده عادت خواهد کرد. در غیر این صورت ممکن است کودک دچار اضطراب شود و حس کند نوزاد جدید او را از تختش بیرون کرده است. 

هم‌چنین می‌توانید صبر کنید تا نوزاد جدید به دنیا بیاید و برای 3 یا 4 ماه اول آن را در گهواره‌ای کنار تخت خواب خودتان بخوابانید. سپس می‌توانید او را به تخت نوزاد منتقل کنید و برای فرزند قبلی‌تان یک تخت خواب بخرید. یادتان باشد که وقتی کودک در یک تخت خواب بزرگ باشد، به راحتی می‌تواند از آن خارج شود. پس قبل از این‌که او را به تخت خواب منتقل کنید از ایمنی کودک مطمئن شوید. 

در کل روانشناسان توصیه می‌کنند تا زمانی که امکان دارد کودک را از تخت نوزادی‌اش به تخت خواب منتقل نکنید. پس اگر دلیل و ضرورتی برای انجام این کار وجود ندارد، بهتر است تا سه سال و نیمی کودک صبر کنید. 


اگر کودک از منتقل شدن به تخت خواب راضی نیست چه کار کنیم

برای بعضی کودکان این تغییر مشکلی ایجاد نمی‌کند و با آن به راحتی کنار می‌آيند، اما برای بعضی کودکان بسیار سخت است. قابل درک است که ترک کردن یک جای گرم و دنج که حس امنیت را به همراه دارد باید برای کودک سخت باشد. پس باید سعی کنید این تغییر را به بهترین شکل ایجاد کنید. بهتر است از ملحفه‌ها و اسباب‌بازی‌هایی که در تخت نوزادی بوده‌اند در تخت خواب هم استفاده کنید. اگر امکان دارد، تخت خواب جدید را سر جای تخت نوزادی قرار دهید، به این شکل وقتی کودک شب از خواب بیدار می‌شود همه چیز مثل قبل خواهد بود و احساس وحشت نخواهد کرد. 

می‌توانید از کودک بخواهید تخت خواب جدیدش را به مهمانان نشان دهد تا حس کند تختش چیزی خاص و قابل تحسین است. هم‌چنین می‌توانید قبل از خریدن تخت خواب از آن تعریف کنید تا کودک برای خوابیدن در آن هیجان داشته باشد. بگذارید خود کودک تخت خواب را انتخاب کنید تا بیشتر به آن علاقه داشته باشد. 


برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب کودک تخت خواب‌‌های دارای حفاظ برای کودکان کاملا مناسب هستند.

تخت خواب کودک

اگر مشکل کمبود فضا دارید یا فرزندتان از تخت‌های بزرگ خوشش نمی‌آید، تخت خواب‌های کوچک و کوتاه زیادی وجود دارد که حفاظ کودک هم دارند. این تخت خواب‌‌ها برای کودکان کاملا مناسب هستند، اما مسئله این است که کودک بالاخره بزرگ می‌شود و مجبورید تخت خواب را عوض کنید. 


می‌توانید از یک تخت خواب بزرگ معمولی استفاده کرد

تخت خواب کودک باید حفاظ داشته باشد که کودک از آن بیرون نیفتد. یادتان باشد که کودکان به خوابیدن در تخت خواب حفاظ‌دار عادت دارند که امکان بیرون افتادن از آن وجود ندارد. حتی اگر فکر می‌کنید فرزندتان هنگام خواب حرکت نمی‌کند، باز هم باید تخت خواب حفاظ‌دار بخرید؛ چون استخوان‌های کودکان به سادگی با بیرون افتادن از تخت می‌شکند. 

گاهی اوقات بهتر است تخت را کنار دیوار قرار دهید تا یک طرف دیوار باشد و طرف دیگر حفاظ تخت. حفاظ‌هایی که به تخت خواب متصل می‌شوند هم می‌توانید جداگانه خریداری کنید. خریدن یک تخت خواب کوتاه هم فکر خوبی است چون کودک می‌تواند به راحتی از آن‌ خارج و به راحتی به آن وارد شود. 


منبع : Tesco-baby